ماهان شبکه ایرانیان

یک کتاب در یک مقاله

یکی از راههای مهم ترویج معارف امام زمان، علیه السلام، تالیف و تدوین کتابهای مناسب در سطح توان علمی و معلومات اقشار مختلف جامعه است

یکی از راههای مهم ترویج معارف امام زمان، علیه السلام، تالیف و تدوین کتابهای مناسب در سطح توان علمی و معلومات اقشار مختلف جامعه است. از دیرباز در پاسخ به این ضرورت، اندیشمندان و علمای متعهد اسلامی و دست اندرکاران مراکز تحقیقاتی تلاش کرده اند تا از طریق تهیه و نگارش مطالب ارزشمند و چاپ و نشر آن گامی بردارند. در این راستا واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران از بدو تاسیس زمینه تالیف و چاپ دهها کتاب را فراهم کرده است که در این شماره به معرفی یکی از این آثار پرداخته می شود.

لازم به تذکر است از این به بعد در همین قسمت در هر شماره یک کتاب معرفی خواهد شد بدان امید که برای علاقه مندان به مطالعه مفید باشد.

نام کتاب: حضرت مهدی (ع) فروغ تابان ولایت نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمکران نوبت چاپ: دوم تیراژ: 5000 قیمت: 690 تومان

در این اثر که مشتمل بر سیصد و پنجاه صفحه است مطالبی در زمینه معارف امام زمان، علیه السلام، در طی هشت فصل به شرح ذیل ارایه شده است.

فصل اول: پدر و مادر و ولادت حضرت مهدی، علیه السلام:

تحت این عنوان مسایلی نظیر نسب و نام و کنیه و مشخصات و شمایل امام، علیه السلام، به همراه حوادث قبل و بعد از میلاد آن حضرت در ضمن تقریبا بیست صفحه مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم: غیبت صغری و کبری:

در این فصل ضمن تقسیم دوران زندگی آن حضرت به سه دوره کودکی - دوره غیبت صغری و غیبت کبری در هر مورد مطالب مختصری بیان می شود و سپس در زمینه ولایت فقیه و اشکالاتی که بر آن شده است مباحثی ارایه شده. در ادامه به این پرسش کلی که آیا قیام قبل از ظهور مهدی، علیه السلام، جایز است یا نه؟ جواب داده می شود.

فصل سوم: پاسخ به بیست و هفت سؤال:

در این قسمت برای سؤالاتی چون:

1- فایده غیبت طولانی چیست؟

2- اقامتگاه حضرت مهدی کجاست؟

3- نشانه های ظهور چیست؟

4- مساله طول عمر امام، علیه السلام، چگونه باید حل کرد؟

5- رجعت چیست؟

6- شخص پنج ساله چگونه امام مردم می شود؟

7- آیا قیام مهدی، علیه السلام، مسلحانه است؟

و... با اختصار پاسخ داده شده است.

فصل چهارم: انتظار یا زمینه سازی:

ضمن پاسخ به این سؤال که آیا انجام کار سازنده و مثبت منافات با این مطلب که امام، علیه السلام، پس از پر شدن زمین از جور و فساد ظهور خواهند کرد پیدا نمی کند؟ در ادامه از اموری چون: جاذبه قرآن و حقانیت اسلام و استقامت و شجاعت و زهد و رعایت حقوق و اخلاق و تعاون و اتحاد مسلمانان و... به عنوان عوامل مهم زمینه سازی یاد می شود سپس در بخش دوم این فصل به عناصر اصلی برنامه ریزی قیام و ظهور اشاره می شود که از جمله آنهاست:

1- هدفداری 2- اخلاص 3- مانع شناسی 4- توجه به جهانی بودن و...

فصل پنجم: ویژگیهای یاران مهدی، علیه السلام:

ابتدا به ویژگیهای کلی یاران آن حضرت در قرآن و حدیث اشاره می گردد و آنگاه مطالبی در زمینه سیصد و سیزده نفر از یاران مخصوص امام، علیه السلام، که چه صفاتی دارند و از چه مناطقی هستند و آیا در بین آنها زن هم وجود دارد یا نه؟ ارایه می شود و پایان این قسمت بحثی هم در زمینه چگونگی امدادهای غیبی به چشم می خورد.

فصل ششم: دیدارکنندگان امام مهدی، علیه السلام، در غیبت کبری:

به شرح حکایات بعضی از کسانی که موفق به دیدار حضرت در دوره غیبت کبری شده اند پرداخته است.

فصل هفتم: حکومت درخشان امام مهدی، علیه السلام:

به شرح ویژگیهای حکومت امام، علیه السلام، پس از ظهور و دستاوردهای مختلف آن از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اختصاصی می پردازد. در ادامه بحثی هم در زمینه توجه امام، علیه السلام، به شهرهای مکه، کوفه، قم آورده شده است.

فصل هشتم: خودسازی و پاکسازی در عصر غیبت مهدی، علیه السلام:

در این بخش به عمده وظایف شیعیان در دوره غیبت اشاره می گردد تا هر کس از طریق آنها به فراهم شدن زمینه ظهور کمک نماید که از جمله این وظایف است:

- خودسازی، - رعایت حقوق برادران، - ایستادگی در مقابل سختیها و آزمایشها، - معرفت پیدا کردن به امام زمان، علیه السلام، و اطاعت از او، - توجه به شناخت قرآن و اجرای آن، - انجام وظایف دینی بویژه توجه به جمعه و جماعات و...

مؤلف محترم با استفاده از روایات و آیات و تلفیق مناسب آن دو با اسناد تاریخی، با قلمی روان در هر یک از فصلها مطالبی را ارایه کرده است که در اینجا جهت آشنایی بیشتر با سبک نگارش وی متن یک پرسش و پاسخ را ذکر می کنیم:

آیا قیام مهدی، علیه السلام، مسلحانه است؟ پاسخ: امام قائم، علیه السلام، همچون پیامبر اسلام، صلی الله علیه وآله، نخست اعلان دعوت می کنند و در آغاز ظهور پیامشان را به جهانیان می رسانند. در این میان عده ای دعوتش را می پذیرند; ولی عده دیگری کارشکنی و توطئه گری کرده و به مخالفت برمی خیزند. امام، علیه السلام، در برابر اینها قیام مسلحانه می کنند. امام جواد، علیه السلام، در این زمینه می فرمایند: سیصد و سیزده نفر از یاران امام قائم، علیه السلام، به خدمتش در مکه می رسند. حضرت دعوتش را به جهانیان آشکار می سازد و وقتی که این تعداد به صدهزار نفر رسید به اذن خداوند متعال قیام مسلحانه می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان