دلبرم در بر و پرسم ز کسان یار کجاست(قسمت دوم)

در شماره قبل قسمتی از مصاحبه حجتالاسلام و المسلمین شیخ عبدالقائم شوشتری را خواندیم. در این شماره شما را به خواندن ادامه این مصاحبه دعوت مینماییم.

در شماره قبل قسمتی از مصاحبه حجتالاسلام و المسلمین شیخ عبدالقائم شوشتری را خواندیم. در این شماره شما را به خواندن ادامه این مصاحبه دعوت مینماییم.

در مورد حضرت رسول صلّیاللّهعلیهوآله، ذکر شده است که گاهی ایشان مقابل کعبه میایستادند و نماز میخواندند ولی کفار ایشان را نمیدیدند.

آری، حضرات معصومین چنین توانایی را دارند. ما اعتقادمان این است که پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و دوازده امام علیهمالسلام، صاحب ولایت تکوینی کلی الهی هستند؛ یعنی فرقی بین ایشان و خدا نیست الا فرق مخلوقیت؛ لا فرق بینک و بینهم إلاّ أنّهم عبادک1. این بزرگواران به اذن خدا همه کاره هستند ولی غالباً استفاده نمیکنند.

جسم شریف حضرت در یک نقطه زمین بیشتر نیست. ولی مظاهر ایشان که به صورت مکاشفه و ... مشاهده میشود، ممکن است در آن واحد در هزار نقطه تجلی کند و با هر کسی میتوانند حرف بزنند. این مظاهر، همگی مخلوق حضرتند و به اراده حضرت ایجاد میشوند. حضرت فوق این حرفهاست.

در حدیث داریم: اجعَلونا مخلوقینَ و قولوا فینا ماشئتم فلن تبلغوا2؛ ما را مخلوق خدا بدانید، آنگاه از فضایل و مناقب هر چه میخواهید بگویید. تازه به آن حدی که ما هستیم، شما هنوز نرسیدهاید. ائمه علیهمالسلام مقامی دارند که حتی انبیاء هم در آن مقام نیستند و اصلاً قابل قیاس هم نیستند و همهشان در مقام چهارده معصوم علیهمالسلام، باید بیایند و شاگردی کنند.

بعضی از مردم وقتی میخواهند در مورد حضرت مهدی علیهالسلام آگاهی پیدا کنند، میپرسند: ایا حضرت ازدواج کردهاند یا خیر؟ ایا فرزند دارند؟ ایا اگر جواب مثبت است، آنها هم مثل ایشان عمر طولانی دارند؟ یا کجا زندگی میکنند؟ پاسخ اینگونه سؤالات را چگونه باید داد؟

در مورد این مطالب با احتمال باید صحبت کرد و با یقین نمیتوان. شاید حضرت مجرد باشند، احتمال دارد حضرت متأهل باشند و در همین شهرهای خود ما ساکن باشند، ولی فرزندانشان ایشان را نشناسند. یا احتمال دارد حتی ایشان را بشناسند. این احتمال قوی است که حضرت در شهرهای خود ما ساکن باشند. دارای زن و فرزند باشند. اما نه همسرشان، ایشان را بشناسد و نه فرزندانشان و نه نوههایشان. این مطلب را با حدیثی میتوان تایید کرد که میفرماید: وقتی حضرت تشریف میآورند 1000 نفر از فرزندان خود او (بیواسطه و باواسطه) در خدمتش هستند. احتمال سوم اینکه ممکن است حضرت از زن و فرزند خویش این موضوع را مخفی بدارد. مطلب اساسی این است که ما در این مطالب مأموریت به کشف و اطلاع نداریم و نکته ظریفتر اینکه اکنون که آن حضرت در حال غیبت به سر میبرند و باید مخفی باشند، دوستان حضرت هم باید ایشان را در مخفی ماندن کمک کنند.

به شیخ کلینی که همزمان حسین بن روح بودند، گفتند: چطور شد شما که عالم و مجتهدید، نایب خاص امام زمان نشدید، ولی یک نفر کاسب نایب حضرت شد؟ ایشان فرمود: چون او رازدارتر از من بود. اگر حضرت زیر عبایش باشد، نمیگوید حضرت مهدی کجاست. ولی اگر من بدانم حضرت مهدی مثلاً در بغداد است، طاقت نمیآورم و اگر یک نفر پرسید، میگویم.

دلبرم در بر و پرسم ز کسان یار کجاست

تا که اغیار ندانند که دلدار کجاست

رسانههای گروهی در معرفی و شناساندن حضرت مهدی علیهالسلام، به مردم چه نقشی میتوانند داشته باشند؟

تبلیغات صحیحی از حضرت مهدی علیهالسلام، داشته باشند که مردم با آن حضرت بیشتر آشنا شوند و درباره ایشان مردم را رشد بدهند. شیعه نسبت به حضرت مهدی علیهالسلام، خیلی کوتاهی میکند. ما باید بیش از این درباره شناخت کار بکنیم. یکی از دوستان بنده مرحوم حاج آقا نقوی فشندی برای من نقل کرد که در یکی از تشرفاتی که خدمت حضرت مهدی علیهالسلام، داشتند، حضرت از شیعیان گله کرده و گفته بودند: شیعیان به فکر ما نیستند. و واقعش هم همین است. هر وقت به فکر حضرت میافتند به فکر ملاقات ایشان میافتند. در حالی که ملاقات مأموریت ما نیست و مأموریت ما معرفت نورانی است نسبت به حضرت. باید از حضرت شناخت کامل داشته باشیم. یعنی همین روشی که علمای ما دارند.

در مورد حضرت چه کتابهایی را باید مطالعه کرد؟

کتابی است به نام کتابنامه حضرت مهدی علیهالسلام، که 2000 جلد کتاب را درباره حضرت معرفی کرده است. انسان اول باید این کتاب را تهیه کند و از روی آن فهرست، کتابهای حضرت را یاد بگیرد. هر کتابی یک بُعد از قضیه را توضیح داده است. باید زیاد کتاب خواند. شیعیان عادی درباره حضرت باید حداقل 10 جلد کتاب خوانده باشند.

برای آن ده جلد که فرمودید میتوانید مثالهایی ذکر کنید؟

چند کتاب خدمتتان عرض میکنم: ولایت کلیه الهیه، مرحوم علامه میرجهانی؛ مهدی منتظر علیهالسلام، شیخ جواد خراسانی؛ مهدی موعود علیهالسلام؛ ترجمه جلد 13 بحارالانوار و امثال اینها.

ایا تمام مطالب و احادیث این کتب یا دیگر کتب، معتبر و قابل استفاده هستند؟

شما کتابی جز قرآن پیدا نمیکنید که در آن اشتباه نباشد. هر کتابی، نقاط ضعفی هم دارد، ولی ما باید از مطالب اساسی و محکم آنها استفاده کنیم. حضرت امیر علیهالسلام، درباره اولیاءالله میفرماید: مَن غَلَبَ مَحاسِنُه مَساوِیهِ فَهُو مِنَ الکامِلِین؛ کسی که خوبیهایش بر بدیهایش غلبه داشته باشد، از انسانهای کامل است. ما توقع داریم به انسانی برخورد کنیم که هیچ نقصی نداشته باشد. در این صورت ما بیاستاد میمانیم. کسی که هیچ نقصی ندارد، یک نفر است و او حضرت مهدی علیهالسلام است. هر عارفی، هر استادی و استاد اخلاقی، هر بزرگی ممکن است صد نقطه مثبت داشته باشد و دو نقطه منفی هم داشته باشد. ما باید از آن نقاط مثبت وی استفاده کنیم. کتاب هم همینطور است.

به عنوان آخرین مطلب چه توصیهای به جوانان دارید؟

سفارش من به جوانان این است که بدانند ظهور نزدیک است و خودشان را آماده کنند و صالح و با تقوا باشند تا از حضرت مهدی علیه السلام خجالت نکشند. البته دقیقاً کسی تاریخ ظهور را نمیداند. اما روآیاتی که درباره علائم ظهور است و فضای قبل از ظهور را برای ما ترسیم کرده است نشان میدهد که ظهور خیلی نزدیک است و ممکن است نسل امروز آن را درک کند و لذا باید مهیا شد. هیچ آمادگی بهتر از تقوا و صلاحیت اخلاقی نیست و برای حضرت هم هر چه میشود، بیشتر تبلیغ کنید.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر