ماهان شبکه ایرانیان

صرافان در «چشم شب روشن»:

نقض نگاه تک بعدی یکی از رسالت‌های شاعران است

مرتضی امیری اسفندقه کارشناس مجری بخش ادبیات «چشم شب روشن» میزبان قاسم صرافان شاعر و ترانه سرا بود.

نقض نگاه تک بعدی یکی از رسالت‌های شاعران است

به گزارش خبرنگار مهر، صرافان در ابتدای برنامه گفت: شعر نگاه زیبا و عمیق به هر پدیده‌ای است. همسر علامه طباطبایی نقل کرده که وقتی برای ایشان میوه می‌برده، او به میوه‌ها خیره می‌شده و اشک می‌ریخته است. این هم شعر است.

وی افزود: به خودم و دوستانم تاکید می‌کنم در شعر غرق نشویم، مهم تر از آن نگاه و احساس شاعرانه است.

برگزیده جایزه کتاب شعر «گام اول» تصریح کرد: نگاه همه جانبه نگر و نقض نگاه تک بعدی یکی از رسالت‌های مهم شاعران است. در هر حوزه‌ای نگاه تک بعدی فاجعه ایجاد می‌کند. من به‌عنوان شاعر باید همزمان ورزش بکنم، دیانتم را هم داشته باشم، کسب و کارم را نیز حفظ کنم و شعر هم بگویم.

صرافان ادامه داد: سررشته همه اتفاقات در شعر، به عشق برمی‌گردد. شاعری همسایه دیوار به دیوار عاشقی است. شاعران نیز در اشعارشان هدف آفرینش را عشق معرفی می‌کنند.

وی تأکید کرد: شاعر باید زیبایی‌های دنیا را بیابد و از آنها بگوید، وگرنه به عشق نزدیک نمی‌شود.

مولف کتاب «ه دو چشم» اضافه کرد: اگر برخی گلایه می‌کنند توجه به هنر در کشور کم است، توجه به شعر دو چندان کمتر است.

صرافان یادآور شد: حتما همه این روایت از امام صادق(ع) را شنیده اند که همراه با یارانش به لاشه سگی می‌رسند و همه از زشتی آن سگ می‌گویند و امام به دندان‌های سفیدش اشاره می‌کند.

شاعر مجموعه «مولای گندمگون» در پایان گفت: شاعر نیز باید یادآوری کند و به خودش بگوید برای چه وارد فضای شاعرانه شده است و این نگاه باید در حوزه نقد و زندگی وارد شود. شاعر باید همه چیز را زیبایی ببیند و آن را برای دیگران تعریف کند. هدف از نقد هم انرژی بخشیدن و راهگشایی دارد نه عقده‌گشایی.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان