ماهان شبکه ایرانیان

شامپو زدن صحیح

استحمام مانند هر کار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد که با توجه به آنها میتوان از پوست و موی خود محافظت کرد

شامپو زدن صحیح
استحمام مانند هر کار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد که با توجه به آنها میتوان از پوست و موی خود محافظت کرد. یکی از مهمترین کارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست که بهطور معمول با شامپو و در بعضی موارد که اشتباه است، با مایع ظرفشویی یا پودر رختشویی! صورت میگیرد.
کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا به معنی ماساژ دادن گرفته شده است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاکهای سیلیسی استفاده میکردند ولی صابون، متداولترین ماده جهت شست وشوی مو بود و به همین علت اولین شامپوها، شامپوهای صابونی بودهاند و کمکم با پیدایش پاککنندههای مصنوعی، مخلوطی از صابون و پاککننده و بالاخره پاککنندههای خالص عرضه شدند. البته در حال حاضر، هنوز هم بسیاری از مردم به علت نداشتن آگاهی از مشکلی که قلیایی بودن صابون و سختی آب برای مو پدید میآورد، از صابون برای شستن موی خود استفاده میکنند. مهمترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوستسر و برطرف کردن چرک و آلودگی از روی سطح آن است.

مراحل شامپو زدن
 

بهطور معمول بیشتر افراد بطری شامپو را برمیدارند، یک قطره بزرگ از شامپو روی سرشان میریزند، مو را چنگ میزنند و بعد از اینکه شامپو کف کرد جریان آب را وارد آن میکنند. شامپو زدن عملی است که در زندگی روزمره همه ما مرتب انجام میشود. بنابراین اشتباهاتی که در اثر عادتهای ناصحیح شامپو زدن مرتکب میشویم نیز مرتب تکرار خواهند شد. شامپو زدن صحیح موها شامل مراحل زیر است:
1- گرهگشایی از مو:
موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچگونه گرهای روی آن نمانده باشد. حواستان باشد که هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نکنید چون در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف میکنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.
2- آبکشی اولیه با آب ولرم:
در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمهگرم آبکشی کنید. به این مرحله، آبکشی اولیه و یا پیش از شستشو گفته میشود که برای زدودن گرد و غبار و به طور کلی آلودگیهای قابل حل در آب انجام میشود. هرگز از آب داغ استفاده نکنید، چون باعث تردی و شکنندگی مویتان خواهد شد.
3- پخش کردن شامپو در کف دست:
مقداری شامپو در کف دست خود بریزید و دستهای خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دستهایتان پخش شود. در واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود. مقدار شامپو توسط خودتان تعیین میشود و باید به اندازهای باشد که کف آن تمام موهای شما را بپوشاند.

شامپو زدن صحیح

4- ماساژ دادن شامپو روی پوستسر با نوک انگشتان:
شامپو را روی همه جای سر پخش کرده و با نوک انگشتانتان به آرامیشامپو را روی پوستسر و موهایتان ماساژ دهید. دقت کنید که از ناخنها استفاده نکنید و برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی و به صورت دایرهای انجام دهید.
5- آبکشی نهایی:
در این مرحله موی خود را به خوبی آبکشی نمایید تا هرگونه بقایای شامپو از لابهلای موی شما زدوده شود. باز هم تاکید میشود مو در حالت خیس نسبت به اصطکاک خیلی حساس است، بنابراین آن را در حالت خیس به سختی مالش ندهید. همیشه در هنگام شامپو کردن موها این پنج مرحله فوق را به خاطر بیاورید تا تکرار این مراحل برای شما تبدیل به عادت شود.

شیوه استفاده از شامپو
 

در صورتی که شامپوی مصرفی شما باعث تجمع آلودگی روی سطح مو و پوستسر شما نمیشود، تعویض مکرر شامپو ضرورتی ندارد. از طرفی وفاداری به یک مارک خاص نیز توصیه نمیشود، زیرا در دنیای مدرن امروز سالانه محصولات جدیدی با خواص متنوع عرضه میشود که استفاده نکردن از آنها به دلیل آن که محصولی که استفاده میکردهایم امتحان خود را پس داده! محروم کردن خود از پیشرفتهای فناوری است.
استفاده از شامپوهای نامناسب و استفاده از روش نادرست استفاده از شامپو، موجب کدورت و آسیبدیدگی موها میشود، اگر شامپوی مناسب موی خود را پیدا کنید و با روش صحیح شامپو کردن و خشک کردن مو نیز آشنا شوید، میتوانید با خیال آسوده موی خود را هر روز یا چند بار در روز شستشو دهید.
مردم وقتی شامپوی خود را عوض میکنند، بهطور معمول توجه بیش از حدی به حالت مو و پوستسر خود مینمایند. اگر بهبودی در وضعیت موهایشان حاصل شد آن را به فرآورده جدید نسبت میدهند و بر عکس در صورتی که وضعیت موهایشان بدتر شد، بازهم فرآورده جدید را مقصر میدانند. برای مثال ریزش طبیعی موهای خود را به شامپوی جدید نسبت میدهند. تحقیقات نشان داده تعداد کمی از مردم از نقش عواملی مانند شانه کردن، برس کردن، تاثیرات مخرب مواد شیمیایی و یا حتی داروها، رژیم غذایی، بیماری یا ویژگیهای توارثی در ریزشمو آگاه هستند.
پس از استفاده از شامپو موی خود را به خوبی و به طور کامل آبکشی کنید، تا هیچ اثری از کف شامپو روی موی شما باقی نمانده باشد. یادآوری میشود برخلاف حالتدهنده، آبکشی شامپو هر چه کاملتر باشد، بهتر است. برای آبکشی شامپو از آب گرم استفاده کنید تا شامپو بهطور کامل از روی مو خارج شود. اما دمای آبکشی حالتدهنده بستگی به عواملی مانند ضخامت موی شما دارد. هرگز از آب داغ برای آبکشی موی خود استفاده نکنید.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان