ماهان شبکه ایرانیان

تاملی در جواز و عدم جواز لعن

مقاله حاضر، نقدی است بر جوابیه آقای جلالی زاده نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی به سخنان آیت الله مصباح یزدی که در روزنامه نوروز چاپ شده بود .

نوروز، 29/10/80

مقاله حاضر، نقدی است بر جوابیه آقای جلالی زاده نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی به سخنان آیت الله مصباح یزدی که در روزنامه نوروز چاپ شده بود .

آقای جلالی زاده با استناد به آیاتی از قرآن کریم، اسلام را دین منطق و استدلال و رحمت معرفی می کند; نه لعن و نفرت و نزاع . در مقابل، آقای محدثین معتقد است این که اسلام دین محبت و مودت است، بدان معنا نیست که در فرهنگ قرآنی، لعن و نزاع هیچ جایگاهی نداشته باشد . آیاتی که در باب رافت و اهل مدارا بودن مؤمنین است، بدان معنا نیست که مؤمنین هرگز اهل جنگ نیستند . در قرآن 41 بار اشتقاقات ریشه لعن به کار رفته است . ناقد همچنین شواهدی از روایات ذکر می کند، مبنی بر این که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم افراد و گروه هایی را لعن فرموده اند .

آقای جلالی زاده جملاتی را در نهی از سب و فحاشی آورده اند که از نظر ناقد، فاقد منطق است; چرا که سب و دشنام غیر از لعن است .

آقای جلالی زاده معتقد است مصاحبت با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم اکسیری است که انسان را در خلال لحظه ای واحد به مقامی می رساند که اهل عرفان، پس از سال ها به آن نمی رسند و نتیجه گرفته است که اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ممکن نیست به باطل متمایل شوند . در مقابل، ناقد معتقد است اعتقاد به ایمان همه اصحاب، در تعارض با قرآن کریم است; چرا که قرآن منافقین را حیله گر، مریض القلب، مفسد و ... توصیف می کند . پس نظریه عدالت صحابه به طور مطلق مردود است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان