مثبت بنگرید تا آرام باشید

مثبت نگری، بر این منطقْ استوار است که توجه فرد مصیبت دیده را از مشکلات و سختی ها به سمت خوبی ها و زیبایی ها معطوف سازد

مثبت بنگرید تا آرام باشید

مثبت نگری، بر این منطقْ استوار است که توجه فرد مصیبت دیده را از مشکلات و سختی ها به سمت خوبی ها و زیبایی ها معطوف سازد. در حقیقت، مثبت نگری روشی است برای بازگرداندن توجه از ناخوشایندها به خوشایندها. در این روش، اموری که می توانند فرح بخش و نشاط آور باشند، وارد فضای روانی شخص مصیبت دیده می شوند و بدین سان، از شدت درد و رنج وی کاسته می شود.

مثبت نگری، خیال پردازی یا واقع گرایی؟!

مراد از مثبت نگری، تخیل مثبت نیست. تخیّل مثبت، چون پشتوانه ی واقعی ندارد، همانند یک فریب شکننده و کم تأثیر است. مثبت نگری دین، مبتنی بر کشف واقعیت های خوشایند است. دین نمی خواهد شما را به قصه ها، زندگی ها و شادی های خیالی سوق دهد و شما را با وعده های توخالی بفریبد؛ دین، بر آن است تا به شما کمک کند زیبایی های موجود در زندگی تان را کشف کنید و در کنار همه ی مشکلات، آنها را نیز به حساب آورید.
این، آن چیزی است که می توان آن را«مثبت نگری واقع گرا»نامید.

نکات مثبت زندگی تان را کشف کنید

اگر زندگی را یکسره، تلخی و سختی ببینیم، آزاردهنده و غیرقابل تحمل خواهد شد. هنگام ورود یک مصیبت، ناخوشایندی آن به گذشته، آینده و تمام زوایای حال، «تعمیم»داده می شود. در برخی موارد نیز ممکن است بر ناخوشایندی حال«تمرکز»شود و به هیچ چیز دیگری توجه نگردد. با این تعمیم یا تمرکز، هیچ نقطه ی مثبتی برای انسانْ باقی نمی ماند که به آن، دل خوش کند، امیدوار بماند و مشکلات خود را پشت سر بگذارد.
اما اگر همراه ناملایمات، خوشایندی هایی نیز وجود داشته باشد، موقعیت تنش زا«تعدیل»می شود.
آنچه به نقاط مثبت زندگی، خاصیت آرامش بخشی می دهد، «درک» و توجه به آنهاست. در شرایط سخت، نقاط مثبت زیادی وجود دارند که با توجه به آنها می توان به تعدیل تنیدگی و تخلیه ی فشار روانی پرداخت؛ مهم این است که این نقاط مثبت، شناسایی شده، موردتوجه قرار گیرند.
با کمال شهامت بپذیرید که دچار مشکل شده اید؛ اما بدانید که در زندگی شما نقاط مثبت بسیاری وجود دارد که می توانید با تکیه بر آنها، از سدّ مشکلات بگذرید.
بنابراین،‌برای رسیدن به آرامش و حفظ تعادل روانی، باید به شناسایی و کشف نقاط مثبت زندگی تان بپردازید. این کار، نیازمند«مهارت»است. تاکنون فقط به نقاط منفی، توجه می کردید؛ اما از هم اکنون تصمیم بگیرید که به نقاط مثبت هم توجه کنید. همین تصمیم، احساس خوشایندی در شما به وجود می آورد و از بار سنگین فشار روانی می کاهد.
شاید در آغاز راه پیداکردن نقاط مثبت، مشکل باشد، ولی با کمی تمرین و کسب مهارت، به موفقیت های بزرگی دست خواهید یافت. در ادامه ی بحث، به قلمروهایی که نقاط مثبت زندگی تان را می توانید در آنها جستجو کنید، اشاره خواهیم کرد.

1. تجربه های مثبت پیشین را به یاد آورید

در یک اردوی تابستانی، عده ای از دانش آموزان، شرکت داشتند. در یکی از روزها تأخیر اتوبوس، دانش آموزان را بی تاب ساخت. در این جمع، تنها یک نفر، آرام نشسته بود و در اعتراض و جنجال دیگر دانش آموزان، شرکت نمی کرد. وقتی از او پرسیدند: تو چرا اعتراض نمی کنی؟ گفت:«تا امروز، همه ی برنامه ها مرتب بوده است. انصاف نیست که به خاطر یک تأخیر، اعتراض کنیم». این، نشان می دهد که اگر ناملایمات را در کنار خوشایندی های دیگر ببینیم، کوچک و تحمل پذیر خواهند بود.
خوشایند گذشته یکی از منابع تقویت شما در برابر مشکلات است. اگر ناخوشایندی، در کنار خوشایندی های گذشته قرار گیرد، از عظمت پوشالی آن کاسته می شود. دیدن ناملایمات اندک، از کسی که خوبی های فراوان از او دیده ایم، آزاردهنده و بی تاب کننده نیست.
به همین جهت، یکی از روش های کاهش تنیدگی، یادآوری نعمت ها و خوشایندی های پیشین است. بر این اساس، امام صادق علیه السلام می فرماید:
هیچ خیری نیست در آن بنده ای که از گرفتاری خود شکایت می کند و حال آن که در گذشته، هزاران نعمت داشته و هزاران راحتی در آینده، به او خواهد رسید (1).
یکی از تجار مدینه که از وضع مالی خوبی برخوردار بود و با امام صادق علیه السلام مراوده داشت، روزگار وی دگرگون شد و به امام صادق علیه السلام شکایت کرد. حضرت برای آرام ساختن وی فرمود:
بی تابی نکن که هرچند روزگاری چند تنگ دست شده ای، اما روزگاری طولانی در راحتی و آسایش بوده ای (2).
پس همه چیز را تیره و تار نبینید. به واقعیت ها توجه کنید، خواهید دید که در کنار آن همه نعمت، رسیدن این محنت، غیرقابل تحمل و آزاردهنده نیست.

2. به خوشایندی آینده فکر کنید

هرچند هم اکنون در سختی به سر می برید، اما آینده ی شما، روشن و امیدوارکننده است. توجه به آینده ی روشن و خوشایند، از عوامل مهم در کاهش تنیدگی یا فشار روانی انسان هاست. توجه به آینده ی روشن، امید و توان مقاومت شما را افزایش می دهد و نشاط و شادابی را به ارمغان می آورد. به همین جهت، امام صادق علیه السلام در ادامه ی سخن خود برای آرام کردن تاجر ورشکسته ای که پیش از این، از او یاد کردیم از روش توجه دهی به آینده نیز استفاده کرده، می فرماید:
ناامید نباش که ناامیدی کفر است. شاید خداوند، تو را به زودی بی نیاز کند (3).
در سفارش اول حضرت، صحبت از بی تابی نکردن بود و این جا سخن از مأیوس نشدن. بی تابی نکردن، مربوط به زمان حال است و ناامیدی، مربوط به آینده. شخص مصیبت دیده، چون آینده ای را نمی بیند و یا آن را تیره و تار می بیند، مأیوس و ناامید می گردد و بدیهی است این ناامیدی، سطح تنیدگی را افزایش می دهد؛ اما توجه به آینده ی روشن، این پیامد منفی را از میان می برد و از فشار روانی انسان می کاهد.

3. نعمت های حال را دریابید

هرچند مصیبت، در زمان حالْ وارد شده و وجود دارد، اما بدانید که ناخوشایندی، همه ی جنبه های حال را دربرنمی گیرد. حادثه، در یک یا چند بُعد اتفاق می افتد؛ ولی دیگر ابعاد زمان حال، از آن تهی است. ما نه تنها ناخوشایندی را به گذشته و آینده تعمیم می دهیم و خوشایند گذشته و آینده را به حساب نمی آوریم، بلکه در زمان حال نیز ناخوشایندی یک بعد را به همه ابعادِ حال، تعمیم می دهیم و یا اصلاً بُعد دیگری را به حساب نمی آوریم؛ گویا جز این حالت، حالت دیگری وجود ندارد! بدیهی است چنین وضعیتی موجب افزایش فشار روانی می گردد. این، در حالی است که ناخوشایندی، فقط مربوط به برخی از ابعاد زمان حال است.
در کنار نکات منفیِ حال، نکات مثبت دیگری هم وجود دارد که چه بسا بیشتر از منفی ها باشد؛ چرا به آنها نیندیشیم؟ این مهارت، دایره ی ناخوشایندی را کاهش داده، بر سطح رضایت از زندگی می افزاید. بر همین اساس، امام علی علیه السلام می فرماید:
هرگاه چیزی از دنیا خواستی و از تو بازداشته شد، به یادآور دینت را که خداوند، به تو داده و از دیگران بازداشته است که این، به جای آنچه از دست داده ای سزاوارتر است. (4)
برخی از کسانی که دچار مشکلات روحی و فشارهای روانی بودند، هنگامی که به معصومان علیهم السلام مراجعه می کردند، با همین روش، درمان می شدند. ابوهاشم جعفری یکی از کسانی است که به شدت، گرفتار می شود و در تنگنای سختی قرار می گیرد. خدمت امام هادی علیه السلام می رسد تا از وضع خود شکایت کند. او خود می گوید: چون نزد حضرت نشستم، به من فرمود:
ای ابوهاشم! کدام یک از نعمت های خدای-عزوجل- را می خواهی سپاس بگذاری؟!
می گوید: سکوت کردم و ندانستم چه جوابی بدهم. حضرت، خود، آغاز به سخن کرد و فرمود:
خداوند-عزوجل- ایمان را روزی تو ساخت و در نتیجه، بدنت را بر آتش، حرام کرد و سلامت را روزی تو ساخت؛ پس تو را بر اطاعت خدا یاری کرد و قناعت را روزی تو کرد و تو را از ابتذال، مصون داشت. (5)
قرارگرفتن مشکلات در کنار نکات مثبت، دو پیامد دارد: یکی این که اندازه ی مشکلات را کوچک می کند و دیگری این که توجه به نقاط مثبت، موجب تلطیف فضای روانی می گردد. پس به نقاط مثبت زندگی تان بیندیشید تا مشکلات شما تحمل پذیر گردد و راحت تر زندگی کنید.

پی‌نوشت‌ها:

1. مسکن الفؤاد، ص52؛ بحارالانوار، ج67، ص 231.
2. کشف الغمّه، ج2، ص 162؛ بحارالانوار،ج78، ص 203.
3. کشف الغمه، ج2، ص 162؛ بحارالانوار، ج78، ص 203.
4. بحارالانوار، ج71، ص 145؛ فقه الرضا، ص 360؛ کنز الفوائد، کراجکی، ص 345.
5. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 401؛ الامالی، صدوق، ص 412.

منبع مقاله: پسندیده، عباس؛ (بی تا)، هنر رضایت از زندگی، قم: دفتر نشر معارف، چاپ نهم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر