ماهان شبکه ایرانیان

آیة اللّه تسخیری: آیسیسکو، تقریب را درس جهان اسلام قرار می دهد

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: معتقدم ایده وحدت باید در نظام آموزشی کشور، اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار بگیرد و آیسیسکو نیز تصمیم گرفته تقریب را درس جهان اسلام قرار دهد و از مجمع جهانی تقریب خواسته در تدوین این متن درسی، همکاری کند.
آیة اللّه تسخیری در یک نشست خبری، با بیان این مطالب، برنامه های مجمع جهانی تقریب مذاهب در راستای انقلاب اسلامی را تشریح کرد و اظهار داشت: مسئله وحدت، از سیاست های دائمی جمهوری اسلامی به شمار می رود که همواره در فرمایشات و بیانات امام قدس سره و رهبری، مورد تأکید قرار گرفته و در قانون اساسی نیز به آن توجه شده است.
ایشان به گام های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در عرصه وحدت اشاره و تصریح کرد: اجلاس های این مجمع در داخل و خارج، از جمله این امور است که همگی در راستای خط مقاومت، انقلاب اسلامی و وحدت است و محال است جمهوری اسلامی از موضوع وحدت، دست بر دارد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، راه اندازی خبرگزاری تقریب و چندین پایگاه اینترنتی و فرهنگی را از اقدامات مجمع جهانی تقریب مذاهب برشمرد و افزود: تمام فعالیت های مجمع در خدمت انقلاب اسلامی و گسترش انوار انقلاب در سطح جهان است.
وی به عرضه چهره انسانی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، پشتیبانی بزرگی برای عرضه ارزش های مشترک انسانی انجام داد و مجمع تقریب نیز در این راستا، از طریق اجلاس های بین المللی اقدام کرده است.
وی افزود: گفت وگوی بین فرهنگ ها و ادیان و مذاهب اسلامی را در اجلاس های جهانی، پیگیری کرده ایم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: اگر چه عنوان مجمع به مذاهب اسلامی اشاره دارد، اما در حقیقت، ما داعیه وحدت در سطوح وسیع تر را داریم.
وی حضور میانجی گرایانه جریانات موجود در جهان اسلام را یکی از اقدامات مجمع تقریب دانست و ابراز داشت: به عنوان نمونه می توان به پیگیری مجمع تقریب برای تشکیل اتحادیه علمای عراق و زمینه سازی برای وحدت علمای عراق، یا حضور در جریان پاراچنار پاکستان و یا مسئله یمن اشاره کرد.
آیة اللّه تسخیری گفت: در آخرین جلسه مجمع در بیروت و حضور در جلسه اتحادیه جهانی علمای اسلام، تصمیم گرفته شد که هیئتی از سوی اتحادیه جهانی علمای اسلام به یمن برود و منتظر اجازه برای ورود به یمن هستیم، تا بتوانیم از شدت اختلافات در یمن بکاهیم و این اختلافات، عامل حضور نیروهای استکباری در یمن نشود.
وی با بیان این که یک سوم مسلمانان، به عنوان اقلیت در کشورهای خود حضور دارند، گفت: باید این ها را در برابر تهاجم فرهنگی مصون بداریم و آن ها را به جهان اسلام ربط بدهیم.
رئیس کمیته تقریب ستاد دهه فجر خاطرنشان کرد: من معتقدم که تمام این فعالیت ها در خدمت انقلاب اسلامی قرار می گیرد.
وی با اشاره به برخی اختلافات در دادگاه های غربی، برای رسیدگی به پرونده های مربوط به شرکت های اسلامی گفت: قرار شده، منظومه اقتصاد اسلامی تدوین شود تا بتواند جواب گوی خواسته ها باشد.
آیة اللّه تسخیری گفت: هر سال مجموعه ای از کتاب ها را در خط انقلاب اسلامی منتشر می کنیم که امسال کتاب »شرح قانون اساسی« به دو زبان، کتاب »امام و بیداری اسلامی« و کتب و مجلات دیگری منتشر شده است.
بر پایه این گزارش، در ادامه این نشست، حجة الاسلام والمسلمین علم الهدی معاون ایرانی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یک نهاد غیر دولتی است، اما در خدمت نظام و انقلاب بوده و دبیرکل آن، از سوی مقام معظم رهبری دام ظله العالی منصوب می شود.
وی به تلاش دشمن برای این ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در کشورهای اسلامی اشاره و تصریح کرد: اهل سنت ایران، شهروندانی گرامی هستند که در آیین های مربوط به انقلاب، به صورت پر شور شرکت می کنند.
حجة الاسلام والمسلمین علم الهدی، با اشاره به ارتباط معاونت ایرانی مجمع با مجموعه های مرتبط در داخل کشور، از جمله مراکز بزرگ اسلامی و دفاتر نمایندگی رهبری در امور اهل سنت گفت: در استان های مرزی، آیین های گوناگون به مناسبت ایام دهه فجر در نظر گرفته شده، که با مشارکت مردم آن مناطق، که متشکل از شیعیان و اهل سنت می باشند، برگزار می شود.
وی به برگزاری اردوهای آموزشی در این مناطق اشاره کرد و افزود: این اردوها با حضور مشترک شیعیان و اهل سنت برگزار می شود.
حجة الاسلام والمسلمین علم الهدی، با بیان این که امروز با مظاهر اسلام در غرب مبارزه می شود، گفت: از سوی دیگر، توطئه افکنی در کشورهای اسلامی، شدت یافته است و نهادهای غیر دولتی می توانند نقش آفرینی کنند.
در پایان این نشست، آیة اللّه تسخیری در پاسخ به سؤال خبرنگاران، با اشاره به جریانات یمن گفت: منتظر اعزام هیئت مورد نظر به یمن هستیم، تا نقش واسطه بین دولت یمن و حوثی ها را ایفا کند.
آیة اللّه تسخیری، مشکل بزرگ را جریان تکفیری ها دانست و ابراز داشت: ما بدترین ضربه را، نه از تعدد مذاهب، بلکه از طائفه گرایی دیده ایم، زیرا برخی افراد، تنها خودشان را قبول دارند و دیگران را فاسق و کافر می دانند، وی افزود: اسلام اعلام کرده است که کسانی که ارکان معروف اسلام را قبول دارند، مسلمان اند و نباید تکفیر شوند؛ لذا مشکل ما با تکفیری هاست و حتی من با برخی وهابی ها صحبت کردم و تعدادی از آن ها، مخالف تکفیر مسلمانان شدند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان