مدیریت و برنامه ریزی حوزه های علمیه

- شورای عالی حوزه علمیه قم باید سیاستگذاری را مهمترین کار خود بداند زیرا در بسیاری از موارد، کمبود سیاستگذاری وجود دارد.
همچنین مدیر اجرایی باید از اختیارات لازم برخوردار باشد تا بتواند با دست باز وظایف مورد انتظار را به انجام برساند.
- شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم باید برای نزدیکی هر چه بیشتر و ارتباط صمیمانه تر جوانان و روحانیون برنامه ریزی کند و اجازه ندهد که کسانی بتوانند میان این دو قشر اصلی جامعه یک دیوار معنوی ایجاد کنند.
- اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم ضرورت دارد به نظرات مراجع عظام در پیشبرد امور حوزه توجه داشته باشند چرا که استفاده از نظرات ایشان مایه برکت است. (1)
- باید با ترسیم سند چشم انداز 20 ساله حوزه علمیه، از این سرمایه عظیم در جهت ارتقاء جایگاه اسلام و مسلمین استفاده کرد.
- حوزه علمیه قم می تواند با اهتمام به نهضت نرم افزاری، نظریه پردازی و تولید علم به مقابله با سلطه طلبی بپردازد. (2)
- ایجاد یک نظام جدید آموزشی در حوزه های علمیه می تواند به صورت تدریجی انجام شود و اینجانب از هر کار جدید و منسجمی که در شورای عالی حوزه علمیه قم نسبت به آن همت گماشته شود حمایت می کنم . (3)
- با برنامه ریزی برای شناسایی و جذب نیروهای جوان ، خوش فکر و معتقد حوزه ضمن کمک به تأمین نیروهای مورد نیاز عرصه های گوناگون جامعه ، استمرار هویت جمعی جامعه مدرسین در پرتو تعامل صحیح مدرسین "جوان و بانشاط" با دیگر اعضاء فاضل و اندیشمند این نهاد، امکان پذیر می شود. (4)
- استعداد حوزه ها نباید هدر برود و برای این منظور نظام آموزشی حوزه باید اصلاح شود، فرصتهای آموزشی مناسب برای طلاب فراهم آید و از تعطیلات حوزه نیز کاسته شود. همچنین طلاب باید از هر فرصتی برای آموختن و درس خواندن استفاده کنند، زیرا دنیا و جوامع مسلمان به وجود آنها نیازمندند. (5)
- ورزش اطمینان و اعتماد به نفس در انسان ایجاد می کند و جوان را از حالت خمود و رکود خارج می سازد، بنا بر این طلبه ها را باید وادار به ورزش کرد تا به این ترتیب آنان بتوانند از نشاط جوانی خود در محیطهای ورزشی استفاده کنند. (6)

(1) دیدار اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه قم 9/7/1377
(2) دیدار اعضای شورایعالی حوزه علمیه قم03/10/1383
(3) دیدار اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم 14/09/1374
(4) دیدار اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 26/02/1379
(5) دیدار اجتماع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 16/09/1374
(6) دیدار اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه قم 9/7/1377

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان