حوزه باید پاسخ گوی نیازهای ایران و جهان باشد

- حوزه علمیه باید با برنامه ریزی صحیح و بکارگیری ابزارها و شیوه های پیشرفته به گونه ای حرکت کند که امکان دست یابی و استفاده از عمق ذخائر عظیم علمی و معنوی آن، سهل الوصل تر شود و به نقطه ای برسد که قادر به پاسخگویی و تأمین کلیه نیازهای ایران و جهان اسلام باشد.
- حوزه علمیه از لحاظ محتوا و ماهیت مطالب و توان علمی، معنوی و تقوایی، هیچ کمبودی ندارد. باید با استفاده از پیشرفتهای علمی در مسائل سازمانی و روشها و به کارگیری شیوه ها و ابزارهای مختلف، امکان استفاده بهتر و سهل الوصول تر از این محتوا را فراهم آورد.
- طرح مباحث کلامی با توجه به تشکیکهای فراوانی که در مسائل اعتقادی می شود، نیازی بسیار جدی، است چرا که بدون تعمیق عقاید و باروها، نمی توان محیط ها وانسانها را اسلامی ساخت، اسلامی کردن دانشگاهها و دیگر محیطهای آموزشی، نیاز به تهیه کتابهای مناسب و بویژه، تربیت مبلغ و مدرس توانا و آگاه دارد و حوزه باید در این جهت نیز همکاری و مساعدت جدی کند. (1)
- مباحث کلامی امروز در دنیا گسترش یافته است . مقتضی است نظام حوزه از طریق تولید افکار نو در مسأله کلامی و فلسفی به شبهات عظیم کلامی در زمینه های مختلف پاسخ دهد. (2)
- در دنیای امروز شبهات زیادی نسبت به مبانی فکری دینی و مذهبی مطرح می شود که در این زمینه حوزه علمیه قم باید به مباحث کلامی از جمله فلسفه دین و نیز فلسفه اخلاق توجه کند و به صورت اصولی و نظام یافته به شبهاتی که در سطح جهان مطرح می شود پاسخ دهد. (3)
- امروز نیز باید با تکیه بر "فقه مبسوط، مستدل و قوی برای مواجهه با مسایل روز" و "توجه کامل به رشته کلام به عنوان مبنای پاسخگویی به شبهات " حرکت تاریخی حوزه ادامه یابد و تقویت شود. (4)

(1) دیدار اعضای شورای عالی و مدیر حوزه علمیه قم 15/6/1375
(2) دیدار فضلا و نخبگان حوزه علمیه 4/8/1387
(3) دیدار اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم 14/09/1374
(4) دیدار اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 26/02/1379
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر