ماهان شبکه ایرانیان

وحدت مسلمین

موضوع دیگری که بیانگر روشنفکری  آیه الله بروجردی است ، توجه خاص ایشان به مساله وحدت مسلمین بود. پشتیبانی آیه الله بروجردی از دارالتقریب ، که به منظورایجاد وحدت به وجود آمده بود، بسیار چشمگیر بود. مرحوم آقا شیخ محمدتقی قمی ، که عضو شیعی دارالتقریب بود، همواره با آیه الله بروجردی تماس داشت وازایشان رهنمود می گرفت . علاوه براین ،ایشان ملاقاتهایی با شخصیتهای مصری داشت و نامه هایی با آنان رد و بدل می کرد که در رساله التقریب ، نشریه دارالتقریب ، منتشر می شد .
خلاصه : به همت ایشان زمینه وحدت مساعد شد که شیخ شلتوت ، رئیس جامع الازهر، فتوای بی سابقه خود را مبنی بر جواز عمل به فقه شیعه را صادر کرد.
از طرف دیگر،ایشان بااین که خیلی نسبت به اهل بیت (ع) ارادت داشت ، ولی به خاطر حفظ وحدت ،اجازه نمی داد کسی به مقدسات اهل سنت ، اهانت کند.از باب نمونه : یکی از علمای قم به نام آقای وکیلی ، منظومه ای در دو جلد، در فقه نوشته بود.انصافا هم زحمت کشیده بود و ازاول فقه تا به آخر آن را خیلی خلاصه به نظم در آورده بودلا جلد اول را که چاپ کرده بود، برای مرحوم آیه الله بروجردی آورد.ایشان ، با همان شوقی که به مطالعه داشتند و هرگاه کتاب تازه ای به خدمتش می دادند همه چیز را کنار می گذاشتند و آن کتاب جدید را مطالعه می کردند، شروع کردند به مطالعه این کتاب . مولف ، در بیت دهم و یازدهم به خلفاء توهین کرده بود.
ایشان فرمودند: حال، دراین شرایط، وقت این حرفهاست ؟ آن هم به صورت مکتوب در یک اثر شیعی ؟
عرض کرد: چه باید بکنم ؟
فرمودند:این بیت شعر را حذف کنید، آن گاه مجددا چاپ کنید و بچسبانید. مخارج آن هم به عهده من .
این جریان ، که خود شاهد آن بوده ام ، نشانگر شدت اهتمام ایشان به مساله وحدت مسلمین است . بااین که ولایتش ، نسبت به اهل بیت (ع) فوق العاده بود.
از باب نمونه : می دانیدایشان تا همین آخر عمر، حتی قرآنهای خط ریز ر، بدون عینک می خواندند. من یک وقتی علت این امر راازایشان پرسیدم . فرمودند: دهه محرمی بود و من به چشم درد، مبتلا بودم . در منزل ، روضه خوانی داشتیم ،ازاین روی ، دسته های عزاداری به صورت سینه زنی به منزل ما می آمدند. مرسوم بروجردیهااین است که : خود را آغشته به گل می کنند. هیات گل آلود وارد منزل ما شد. دراین هنگام ، گویا به من الهام شد که ازاین گله، مقداری به چشم بمالم . مقداری گل ، باانگشتم از بدن یکی از عزاداران برداشتم و به چشمهایم مالیدم . از آن وقت به بعد،اصلا عارضه ای در چشمم احساس نکرده ام واز بینائی خوبی هم برخوردارم .
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان