نگاهی به شرایط لژیونرها؛ تعامل انگیزه و تجربه

بعد از عدم صعود ایران به جام جهانی آفریقای جنوبی نسل طلایی و پرستاره ایران به تدریج از مستطیل سبز خداحافظی کردند؛ نسلی که علاوه بر عملکرد تیمی مناسب افتخارات فردی زیادی را هم کسب کردند تا فوتبال ایران به واسطه آنها وجهه ی بهتری را در آسیا و حتی جهان به خود بگیرد.

نگاهی به شرایط لژیونرها؛ تعامل انگیزه و تجربه

به گزارش "ورزش سه"،  پس از کنار رفتن این ستاره های محبوب و نامی تعداد لژیونر در فوتبالمان به شدت کاهش پیدا کرد، به گونه ای که ترکیب ثابت ایران در جام جهانی برزیل تنها سه بازیکن شاغل در اروپا به خود میدید. نگاه مثبت کارلوس کی روش به لژیونر ها بازیکنان ایرانی را مشتاق به بازی بیشتر در تیم های اروپایی کرد تا باز هم شاهد حضور تعداد زیادی لژیونر در تیم ملی کشورمان باشیم به گونه ای که 7 بازیکن ثابت تیم ملی در بازی مقابل ازبکستان هم اکنون شاغل در یک لیگ اروپایی هستند و البته تعدادی دیگر از لژیونرهایمان هم مجالی برای زورآزمایی در ترکیب اصلی پیدا نکردند. در پایین نگاهی خواهیم داشت به لژیونر های فوتبالمان در فصل منتهی به جام جهانی:


1.علیرضا حقیقی: علیرضا پس از عملکرد خوب در جام جهانی و به ثمر رساندن تنها کلین شیت ایران در جام های جهانی روزهای خوبی را سپری نکرد علیرضا در سه سال اخیر تنها در 28 بازی باشگاهی به میدان رفته؛ این بازیکن خوشتیپ کشورمان پس از مصدومیت و عدم توفیق در پیوستن به تیم پورت واله از سطح سوم لیگ انگلستان به اسکیلستونا پیوست تا علاوه بر نجات این تیم از سقوط به دسته پایین تر شرایط را برای حضور دوباره اش در جام جهانی فراهم کند.


2.میلاد محمدی: بازیکن تهرانی تیم ترک گروژنی توانسته عملکرد خوبی را در 23 بازی که برای این تیم انجام داده ثبت کند و دو گل هم به ثمر برساند. میلاد دو فصل دیگر با تیم روس قرارداد دارد و این در حالی است که سن کم میلاد میتواند عامل مؤثری برای حضور او در لیگ های مطرح تر اروپایی پس از جام جهانی باشد.


3.احسان حاج صفی: احسان پس از تجربه ناموفق لژیونری در اف اس وی فرانکفورت این بار به یونان رفته و همبازی شجاعی شده. احسان در هر دو مسابقه این تیم در مقابل گوریسا به صورت ثابت به میدان رفت تا تیمش به مرحله سوم مقدماتی لیگ اروپا صعود کند. حاج صفی علاوه بر دفاع و هافبک چپ توانایی بازی به عنوان هافبک دفاعی را هم دارد.


4.رامین رضاییان: پیوستن به اوستنده بلژیک بهترین راه برای رامینی بود که از پرسپولیس کنار گذاشته شده بود. رامین برای فیکس بودن در تیم ملی باید عملکرد خوبی را در تیم پنجم فصل گذشته لیگ بلژیک به جا بگذارد.


5.سعید عزت اللهی: سعید که با روستوف در لیگ قهرمانان هم بازی کرد و حتی یک گل هم در پلی-آف این مسابقات به ثمر رساند در نیم فصل به صورت قرضی به آنژی ماخاچ قلعه پیوست و 10 بازی برای این تیم انجام داد. سعید فصل آینده را هم در روستوف توپ خواهد زد.


6.علی کریمی: این بازیکن جوان ایرانی پس از انتقال جالب به پر افتخار ترین تیم کرواسی نتوانست فرصتی برای اثبات توانایی هایش در این تیم بزرگ پیدا کند و پس از نیم فصل به طور قرضی به لوکوموتیو زاگرب پیوست. او در این تیم توانست 9 بار به میدان برود که هفت بار آن به طور فیکس بود و حتی یک گل هم در لیگ HNL  کرواسی به ثمر رساند. کریمی فصل پیش رو را در دینامو زاگرب خواهد گذراند و حتی شانس حضور در لیگ اروپا را هم در سال منتهی به جام جهانی دارد.


7.علیرضا جهانبخش: شاید بتوان او را موفق ترین لژیونر ایران در سال گذشته معرفی کرد. عملکرد فوق العاده او باعث شد تا در تیم منتخب لیگ هلند قرار بگیرد و بتواند 12 بازی را هم در لیگ اروپا و مسابقات پلی-آف به میدان برود که البته حاصل آن یک گل بوده است. علیرضا یکی از بهترین پاسور های لیگ هلند هم بود و حتی توانست 9 گل در فصل گذشته به ثمر برساند.


8.مسعود شجاعی: پس از جدایی مسعود از لیگ ستارگان قطر کمتر کسی پیشبینی درخشش او در یک تیم اروپایی را میکرد؛ اما مسعود سی بازی را برای پانیونیوس به صورت ثابت انجام داد و سه گل به ثمر رساند تا ثابت کند همچنان بازیکن حرفه ای و مورد اعتمادی است. مسعود هم مانند کریمی، جهانبخش، انصاری فرد و البته حاج صفی شانس حضور در لیگ اروپا را دارد.


9.اشکان دژاگه: بهترین لژیونر ایران در سال 2014 هنوز تصمیمی برای فصل آینده خود نگرفته؛ اشکان فصل گذشته را در وولفسبورگ گذراند و تنها در دو بازی پلی-آف این تیم دقایقی فرصت حضور در زمین پیدا کرد. بازگشت اشکان به روزهای اوج میتواند بهترین خبر برای فوتبال دوستان ایرانی در سال پیش رو باشد.

10.کریم انصاری فرد: کریم که در اوساسونا روزهای خوبی را تجربه نکرد از حضور در تیم های اروپایی مأیوس نشد و به پانیونیوس پیوست. عملکرد مناسب کریم باعث شد تا المپیاکوس به مشتریان او  اضافه شود و در نهایت کریم را به خدمت در آورد.کریم که دو گل در لیگ اروپا و 15 گل در لیگ یونان به ثمر رسانده امیدوار است به ترکیب ثابت تیم ملی در جام جهانی برسد هرچند کار بسیار سختی پیش رو دارد.


11.سردار آزمون: ستاره جوان فوتبال ما روزهای پر التهابی را میگذراند. اگر سردار موفق به حضور در لاتزیو و سری آ شود تنها بازیکن ایرانی خواهد بود که در یکی از 4 لیگ قدرتمند اروپایی بازی میکند. سردار که پنجمین گلزن برتر ملی ایران محسوب می شود 6 گل هم در رقابت های مختلف اروپایی به ثمر رسانده تا در همین سن کم نشان دهد تجربه بین المللی بالایی دارد.


12.رضا قوچان نژاد: رضا در فصلی که گذشت یکی از بهترین سال های زندگی حرفه ای خود را سپری کرد و توانست دومین گلزن برتر هلند شود. هرچند او در دو سه سال اخیر نتوانسته سردار را جا بگذارد اما همچنان میتواند وزنه ای بزرگ برای تیم ملی ایران لقب بگیرد. رضا تنها بازیکن این نسل است که سابقه گلزنی در جام جهانی را در کارنامه خود می بیند.


13.کاوه رضایی: کاوه که با پیوستن به استقلال نتوانست به تیم ملی راه پیدا کند این بار به دنبال رویاهای خود در شارلوای بلژیک میگردد.


تعداد زیاد لژیونرها علاوه بر بالابردن سطح فنی بازیکنان ایرانی میتواند باعث بهبود دید حرفه ای بازیکنان و همچنین عملکرد مناسب تر آنان در مسابقات بین المللی شود. هرچند کشور ما هنوز هم از کمبود بازیکن در لیگ های تراز اول رنج میبرد اما تعدادی از همین لژیونرها هم با توجه به سن پایینشان میتوانند آینده درخشانی را برای فوتبال ایران، هم در عرصه ملی و هم در عرصه های فردی رقم بزنند.

 

 

محمد پورمظاهری

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر