حقوق بشر در اسلام و یهودیت؛ (مطالعه ای تطبیقی در پرتو اسناد بین المللی)

هدف تحقیق حاضر, تبیین حقوق بشر به صورتی کلی در دو مذهب یهودیت و اسلام است تا جایگاه و اهمیت این حقوق در این ادیان مشخص و نقاط اختلاف و اشتراک آنان معلوم گردد و بر آن اساس, مسلمانان به شالوده ها و بنیان های دست خوش امواج سیاست و یا تعصب و کوته فکری نشوند.
مسإله اصلی این پژوهش را می توان به گونه زیر بیان کرد:
از آن جا که تورات, اساس یهودیت و نیز جزء جدایی ناپذیر مسیحیت, و قرآن کریم, پایه و ستون اسلام را تشکیل می دهند و بیش از نیمی از جمعیت جهان به این سه مذهب گرویده اند, یافتن نظام پایدار و جهانی جقوق بشر در این ادیان, مسإله ای است که بسی شایان توجه و اهتمام می باشد.
با انجام مطالعه ای تطبیقی در زمینه حقوق بشر در یهودیت, اسلام و اسناد بین المللی, می توان دریافت که اسناد بین المللی تعریف کاملی از کسانی که حقوق آنان پایمال شده و مورد ستم واقع شده اند و چگونگی بازداشتن متجاسران, ارائه نمی دهد. حال آن که, این تعریف در محدوده حقوقی که در مسیحیت و اسلام, عرضه شده به روشنی بیان گشته است.
تحقیق حاضر از نقاط اشتراک و اختلاف میان اسناد بین المللی حقوق بشر و دو مذهب یاد شده پرده بر می دارد و در عین حال, نشان می دهد که در این میان, نقاط اشتراک اسلام با حقوق مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر بیش تر است.
2- استاد دانشکده ادبیات, دانشگاه طنطا, مصر.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر