داروخانه، وزارت بهداشت را به دادگاه می‌برد

غذا و دارو با مصوبه این شورا گفت: درصورت اجرایی نکردن مصوبه شورای رقابت درباره تغییر در آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت، مجازات‌های بیشتری را اعمال خواهیم کرد

داروخانه، وزارت بهداشت را به دادگاه می‌برد

غذا و دارو با مصوبه این شورا گفت: درصورت اجرایی نکردن مصوبه شورای رقابت درباره تغییر در آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت، مجازات‌های بیشتری را اعمال خواهیم کرد.

به گزارش ،ولی ملکی نماینده مشگین‌شهر به همشهری گفـت: شورای رقابت ضمن ملزم کردن وزارت بهداشت به اصلاح آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها و حذف 2قید جمعیتی و فاصله‌ای از شروط کسب مجوز، بالاترین مقام وزارت بهداشت را هم 100میلیون تومان جریمه کرده و درصورت اجرایی نکردن این قانون، شورای رقابت مجازات‌های بیشتری ازجمله ارجاع به مقامات قضایی را پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: شورای رقابت بر این باور است که 2شرط فاصله و حدنصاب جمعیت برای تأسیس داروخانه، ضد‌رقابتی است و نوعی انحصار تلقی می‌شود.

به گزارش همشهری، چندی پیش شورای رقابت طبق نامه‌ای به وزیر بهداشت و درمان خواستار تصحیح 2ماده 15 و 16 آیین‌نامه داخلی وزارت بهداشت شد. در این دو ماده آمده که باید به داروخانه‌ها با رعایت فاصله و حد نصاب جمعیتی مجوز تأسیس داده شود درصورتی که این دو بند مخالف ماده7 اصل44 قانون اساسی است که می‌گوید تشکیلاتی که مجوز صادر می‌کند، نمی‌تواند به‌خاطر اشباع بازار، مانع صدور مجوز جدید شود.

اعتراض سازمان غذا و دارو به مصوبه شورای رقابت

چندی پیش رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگوی ویژه خبری ورود شورای رقابت به حوزه داروخانه‌ها را غیرقانونی دانست و گفت: نمی‌توان به بهانه رفع انحصار، ضوابط کنترل تأسیس داروخانه‌ها را حذف کرد.

وی افزود: بدون اینکه بخواهیم درباره محتوای مصوبه شورای رقابت بحث کنیم، باید بگویم که اساساً ورود شورای رقابت به حوزه سلامت قانونی نیست؛ نکته اساسی که متأسفانه شورای رقابت از آن غفلت می‌کند.

فارغ‌التحصیلان داروسازی پیگیر حق تأسیس داروخانه

آیین‌نامه سختگیرانه وزارت بهداشت برای تاسیس داروخانه‌ها در حالی با چالش‌هایی مواجه شده که بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی بیکار هستند.

یکی از فارغ‌التحصیلان داروسازی که مدتی در یکی از داروخانه‌های تهران مشغول به‌کار بوده، به خبرنگار همشهری می‌گوید: خیلی از کسانی که هم‌دوره‌ای من بودند، الان بیکار هستند. من هم شانس آوردم که توانستم کاری پیدا کنم.

وی آیین‌نامه سختگیرانه تاسیس داروخانه‌ها را یکی از مسائل پیش‌روی فارغ‌التحصیلان بیکار رشته داروسازی قلمداد کرده و می‌گوید: خیلی از همکلاسی‌های سابق من دوست دارند به شهر خودشان رفته و در آنجا برای مردم‌شان کار کنند اما عدم‌ارائه مجوز به بهانه اشباع بودن بازار باعث شده آنها نتوانند در شهر خودشان داروخانه تاسیس کنند.

داروسازان مخالف تأسیس داروخانه‌های جدید

از سوی دیگر داروخانه‌داران و داروسازان مخالف این مصوبه شواری رقابت هستند و می‌گویند که وزارت بهداشت نباید از موضع فعلی کوتاه بیاید.

رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان در این‌باره می‌گوید: داروخانه‌ها بیش از آنکه اقتصادی باشند مکانی علمی هستند و دولت باید تلاش کند که داروخانه‌ها گرایش علمی خود را حفظ کنند که یکی از راه‌های آن این است که به اتحادیه صنفی داروسازان اختیارات بیشتری بدهند.

وی با اشاره به مصوبه شورای رقابت که اعلام کرده برای تأسیس داروخانه نیازی به رعایت فاصله و حدنصاب جمعیتی نیست، گفت: ما روی یک نظم که در تمام دنیا حاکم است حدنصاب یک داروخانه به ازای هر 6هزار را تعیین کرده‌ایم. اگر قاعده و قانون جدید، پیاده شود بُعد علمی داروخانه‌ها تضعیف می‌شود و در طولانی‌مدت به ضرر مردم و دولت است. وی افزود: در شهری مثل تهران که 6 میلیون نفر جمعیت دارد می‌بایست هزار داروخانه داشته باشیم که این روند تغییر کرده است و براساس هر 4500نفر جمعیت، یک داروخانه درنظر گرفته شده که 1500 داروخانه را شامل می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان افزود: باید قانونی گذاشته شود که روزبه‌روز خدمات علمی در داروخانه‌ها بیشتر شود و مصرف بی‌رویه دارو کم شود.

سیاست غلط در تربیت داروساز

حمید خیری، کارشناس حوزه دارو: رشته داروسازی در طول سال‌های گذشته همواره یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین رشته‌های دانشگاهی بوده است که متأسفانه گسترش کمی دانشکده‌های داروسازی و افزایش کمی تعداد پذیرش دانشجو در آنها بدون توجه به نیازسنجی‌های کشور صورت گرفته است. ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته طی یک تا دودهه اخیر حدود سه برابر شده است، ولی برای آینده شغلی این فارغ‌التحصیلان، از نظام «راه بنداز، جا بنداز» استفاده شده است. این درحالی است که منابع و هزینه‌های سنگینی برای آموزش این جوانان صورت گرفته و بیکاری آنها مصداق بارز اصراف (بازگرداندن)، بی‌برنامگی، عدم‌آینده‌نگری و خروج از ریل اقتصاد مقاومتی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر