آثار انفاق در راه خدا

الف. مانع هلاکت و نابودی جامعه
«و انفقوا فی سبیل الله و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه » (بقره: 195): در راه خدا انفاق کنید. خویشتن را به دست خویش به هلاکت میندازید.
ب. مایه فزونی
«ما انفقتم من شی ء فهو یخلفه » (سباء: 39): گر چیزی انفاق کنید، عوضش را خواهد داد.
ج. مایه تثبیت موقعیت خویش
«و مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله و تثبیتا من انفسهم » (بقره: 265): و مثل کسانی که اموال خویش را برای طلب رضای خدا از روی یقین و اعتقاد انفاق می کنند.
د. مایه نیل به سعادت
«و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون » (حشر:9): و آنان که از بخل خویش در امان مانده باشند رستگارانند.
22. شرایط انفاق
انفاق باید از بهترین اموال باشد: «یا ایها الذین آمنوا انفقوا من طیبات ما کسبتم » (بقره: 267): ای کسانی که ایمان آورده اید، از دستاوردهای نیکوی خویش و از آنچه برایتان از زمین رویانده ایم انفاق کنید.
از اموالی که مورد نیاز است انفاق کنید: «و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه » (حشر: 9)
باید به کسانی انفاق کرد که سخت بدان نیازمندند: «للفقراء الذین احصروا فی سبیل الله » (بقره: 273): این صدقات از آن بینوایانی است که خود را در طاعت حق محصور کرده اند.
به صورت پنهانی انفاق کنید: «و ان تخفوها و تؤتوها الفقراء فهو خیر لکم » (بقره: 271): اگر صدقه را به صورت پنهانی و به فقرا انفاق کنید برای شما بسیار بهتر است.
با منت و آزار صدقه و انفاق خود را باطل نکنید: «یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی » (بقره: 264): ای کسانی که ایمان آورده اید، صدقه های خویش را به منت و آزار رسانیدن (دیگران) باطل مکنید.
انفاق باید همراه با اخلاص باشد: «ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله » (بقره: 265): اموال خود را برای رضای خدای خویش انفاق می کنند.
از اموال مورد علاقه خود انفاق کنید: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون » (آل عمران: 92): نیکی را در نخواهید یافت تا آن گاه که از آنچه دوست می دارید انفاق کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان