پشت در!

چگونه باغیرت یک فرد سازگار است که خود در خانه بنشیند و همسرش را که می دانست چه بلایی بر سرش می آورند، پشت در بفرستد .

چگونه باغیرت یک فرد سازگار است که خود در خانه بنشیند و همسرش را که می دانست چه بلایی بر سرش می آورند، پشت در بفرستد .

این تصور که حضرت امیر (ع) خود در خانه نشست و همسرش را به در خانه فرستاد، بدون توجه به مقدمات واقعه، قضاوت صحیحی نیست . بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) چندین واقعه اتفاق افتاد و قضیه پشت در رفتن حضرت زهرا (س) در راستا و طول آن وقایع باید بررسی شود . بخشی از این وقایع عبارت است از:

1 . قبل از تجهیز و دفن پیامبر (ص)، گروهی از مسلمانان در سقیفه بنی ساعده گردآمدند و برخلاف نظر پیامبر (ص) و خداوند، خلیفه تعیین کردند .

2 . تبلیغات علیه حضرت امیر مؤمنان (ع) از همان ابتدا شروع شد; از قبیل این که او جوان است، اهل مزاح است، کشنده سران مکه است و بسیاری از تازه مسلمانان به واسطه کشته شدن بستگانشان به دست حضرت علی (ع) با وی دشمنی می ورزند; به عبارت دیگر، با تمام امکانات در بی اعتبار کردن امیر مؤمنان (ع) کوشیدند .

3 . وظیفه هر مسلمان، از جمله خود حضرت امیر مؤمنان (ع) دفاع از امامت و ولایت مورد نظر خداوند و رسول الله (ص) بود تا اسلام ناب حفظ گشته، دچار نابودی یا تحریف نگردد .

4 . دفاع های حضرت علی (ع) و استدلال و بیانات او در جامعه مدینه آن روز اثر نکرد و او را به دفاع از حق شخصی متهم کردند .

5 . با توجه به روایات فراوان پیامبر اکرم (ص) در شان حضرت زهرا (س) مردم هنوز به دختر پیامبر (ص) احترام می گذاشتند; حتی بخشی از احترامی که برای حضرت علی (ع) قائل بودند به جهت این بود که او همسر حضرت زهرا (س) به شمار می آمد . این که تا آن حضرت زنده بود غاصب ها نتوانستند امیر مؤمنان (ع) را به بیعت مجبور سازند و این کار بعد از شهادت دختر گرانقدر رسول خدا (ص) تحقق یافت، به درستی این سخن گواهی می دهد .

6 . دفاع از دین و ولایت - همان گونه که وظیفه هر مسلمانی است - وظیفه شخص دختر پیامبر (ص) نیز به شمار می آید; یعنی حضرت باید از اعتبار خویش برای دین و ولایت مایه می گذاشت و در روشنگری مردم می کوشید . در همین راستا، حضرت زهرا (س) از اعتبار حسن و حسین (ع) نیز مایه گذاشت; دست آن ها را می گرفت، شب ها به خانه انصار می رفتند و آن ها را به پیروی از دین خداوند و دستور پیامبر (ص) در رابطه با امامت و ولایت ترغیب می کرد .

7 . باید حجت بر مردم تمام می شد و اگر آن حضرت در این مساله دخالت نمی فرمود تا به امروز گفته می شد، اگر امامت حضرت علی (ع) حق بود، چرا حضرت زهرا (س) تا پای جان از آن دفاع نکرد؟

با توجه به این هفت نکته که البته به اختصار ذکر شد، بعد از مایوس شدن حضرت امیر (ع) از احقاق - حق خود، وظیفه حضرت زهرا (س) بود که پشت در بیاید و به غاصب ها بگوید: علی با شما کاری ندارد و بیعت نخواهد کرد; حتی به آن ها بگوید ای مردم من همان زهرایی هستم که می شناسید (صدیقه، طاهره، طیبه، بضعه رسول الله (ص) و . .). من هرگز دروغ نمی گویم، پس بدانید خلافت حق حضرت علی (ع) است و غاصبان عملی ظالمانه انجام داده اید و . . . .

این اتمام حجت وظیفه شرعی حضرت زهرا (س) بود و شوهر هرگز نمی تواند همسر خود را از انجام واجبات شرعی مثل نماز، روزه، حج واجب و . . . نهی کند چه رسد به واجبی با این اهمیت که از اصول دین است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان