ماهان شبکه ایرانیان

آلیس در سرزمین عجایب و ۱۳ نکته‌ای که ممکن است ندانید

همانطوری که بارها در انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب» دیدید که آلیس به داخل سوراخ خرگوش سقوط می‌کند و با کلاهدوز دیوانه چایی می‌نوشد٬ واقعیت‌های زیادی از پشت صحنه‌ی این انیمیشن را که ممکن است ندانید. با بنیتا همراه باشید تا با هم از این واقعیت‌ها پرده برداریم.

همانطوری که بارها در انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب» دیدید که آلیس به داخل سوراخ خرگوش سقوط می‌کند و با کلاهدوز دیوانه چایی می‌نوشد٬ واقعیت‌های زیادی از پشت صحنه‌ی این انیمیشن را که ممکن است ندانید. با بنیتا همراه باشید تا با هم از این واقعیت‌ها پرده برداریم.

انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب» که 65 سال پیش منتشر شد برخلاف پیش بینی‌ها در اکران اولیه خود با شکست مواجه شد و در آن دوران مخاطبان و منتقدین آن‌گونه که باید نتوانستند با این انیمیشن ارتباط برقرار کنند. انیمیشن آلیس از چند جهت جزء اولین‌ها بود٬ عنوان اولین انیمیشن والت دیزنی که از تلویزیون پخش شد٬ عنوان اولین انیمیشنی که در فرمت ویدیو خانگی منتشر شد و همچنین اولین فیلمی که به فرمت لایو-اکشن(فیلمی که به صورت ترکیبی همزمان از انیمیشن و تصاویر واقعی باشد) در سال 2010 بازسازی شد.

1 . والت دیزنی از 30 سال قبل‌تر در رویای ساخت انیمیشنی با این ویژگی‌ها بود؛ زمانی که او همچنان در شهر کانزاس مشغول ساخت انیمیشن در کمپانی «لَفو گرام» بود٬ انیمیشنی کوتاه با نام «سرزمین عجایبِ آلیس» به فرمت لایو-اکشن ساخت و بعدها زمانی که به هالیوود آمد با این انیمیشن همه او را می‌شناختند.

2 . در سال 1309 شمسی زمانی که او تبدیل به یک انیمیشن ساز موفق شده بود.بنابراین تصمیم می‌گیرد که انیمیشن لایو-اکشن آلیس را با هنرمندی «ماری پیکفورد» بسازد. امتیاز فیلم را برای یادبود "آقای جان تنیل" نویسنده‌ی کتاب اصلی آلیس خریداری کرد. از زمانی که دیزنی شروع به ساخت انیمیشن‌های سینمایی نمود این پروژه را پشت گوش می‌انداخت. اما در نهایت تصمیم گرفت با هنرمندی "جینجر راجرز" به صورت لایو-اکشن مجموعه آلیس را احیا کند.

3 . دیزنی برای نوشتن فیلم‌نامه‌ی داستان یک رمان نویس خیال‌پرداز به نام «آلدوس هاکسلی را استخدام می‌کند اما خیلی زود متوجه می‌شود که نوشته‌های او بیش از حد رسمی است و مناسب مخاطبین کم سن نیست. او خیلی زود متوجه می‌شود که تنها راه مقبول واقع شدن کتاب "لوییس کرول" این است که به طور کامل آن را به صورت انیمیشن بسازد و کاملاً به داستان اصلی کتاب وفادار نباشد و تصمیم می‌گیرد که پروژه آلیس را  به صورت عجیب‌تر و دور از ذهن‌تر بسازد.

4 . دیزنی 30 آهنگ بر اساس آنچه که در متن کتاب بود سفارش داد که فقط 14 آهنگ توانستند در دور اول موفق بشوند که آهنگی با محتوای فیلم آلیس بسازند.

 

 

5 . آهنگ اصلی فیلم «سَمی فاین» اثر «دِیو بروبک» تبدیل به یک آهنگ معروف جاز شد. همچنین آهنگ دیگری از او با نام «ستاره‌ی دوم از سمت راست»که از یک موزیک قدیمی به نام «ماورای آسمان خندان»٬ آهنگ افتتاحیه‌ی انیمیشن پیتر پن سال 1953 از کمپانی والت دیزنی شد.

6 . بازیگر معروف داستان‌های مصور «اِد وِین» برای گویندگی نقش کلاهدوز دیوانه استخدام شد تا تبدیل به اولین هنرمند معروفی شود که برای کمپانی والت دیزنی گویندگی می‌کند. بعدها او در انیمیشن‌های لایو-اکشن والت دیزنی هم ایفای نقش کرد. نقش اسباب‌بازی‌ساز در «بچه‌ها در سرزمین اسباب بازی» و نقش گیگلی در «ماری پاپینز» از جمله آثار او هستند.

7. گویندگان دیگر انیمیشن چهره‌های چندان معروفی نبود با این حال طرفداران والت دیزنی صدا‌های آن‌ها را در دیگر آثار این کمپانی به یاد می‌آورند.«کاترین بومانت» دختر 12 ساله‌ای که در نقش آلیس گویندگی کرد و بسیار محبوب شد در نقش «وِندی» در پروژه پیتر‌پن تبدیل به یک ستاره شد. «بیل تامپسون» که صداپیشه‌ی خرگوش سفید بود بعدها در نقش«اسمی» دستیار دزد دریای در انیمیشن پیتر‌پن و همچنین در نقش سگ تریر در انیمیشن «بانو و ولگرد» گویندگی کرد. «ورنا فِلتون» بعد از صداپیشگی نقش ملکه قلب‌ها در  آلیس در نقش ماد‌رخوانده‌ی سیندرلا به زیبایی اجرای نقش کرد و بعد از آن هم در نقش خاله سارا در بانو و ورگرد گویندگی کرد.

8. . در مراسم اکران اولیه انیمیشن آلیس، نام لوییس کرول به صورت اشتباه درج شد.

9. ساخت الیس بالغ بر 3 میلیون دلار هزینه داشت و همچنین 5 سال زمان برد. در ساخت آلیس 3 کارگردان٬ 13 نویسنده و750 هنرمند فعالیت داشتند٬ همچنین بیش از 3 هزار لیتر رنگ٬ 1000 رنگِ آبرنگی مصرف شد و 350 هزار نقاشی کشیده شد. در نهایت تنها مبلغ 2 میلیون و 400 هزار دلار فروش داشت.

10. «کیمبال» انیمیشن ساز این پروژه مقصر عدم موفقیت آلیس را رقابت تهیه کنندگان می‌دانست و اعتقاد داشت که زیاده‌روی کرده‌‌اند. والت از اینکه شخصیت قهرمان زن فیلم فاقد جذابیت بوده است، گله می‌کرد.

11. انیمیشن آلیس تنها در بخش تجهیزات موفق شد که به عنوان نامزد کسب جایزه بهترین‌ها خود را معرفی کند و موفقیت پیگری کسب نکرد.

12. حدود 10 سال بعد «آلیس در سرزمین عجایب» توجه قشر جوان و نوجوان جامعه و همچنین منتقدین را به خود جلب کرد اما والت علاقه‌ای به باز بخش این فیلم نداشت و اجازه نداد این اثر دوباره وارد بازار شود.اما بعد از مرگ والت (سال 1345) این اتفاق افتاد و با پوستری خاص این فیلم از سال 1353 تا 1360 با موفقیت به مراتب بهتری رو‌به‌رو شد و کل دوران فروشش مبلغی نزدیک به 322 میلیون دلار درآمد به‌دست آورد.

13. علاوه بر این فیلم‌هایی که اخیراً پیرامون موضوع‌ آلیس ساخته شد و بازی‌ها و آهنگ‌هایی که منتشر شد. خانم بومانت صداپیشه‌ی نقش آلیس با شرکت در سریال خانه‌ی موش‌ها در سال 1392 از کمپانی دیزنی یاد انیمیشن آلیس را دوباره زنده کرد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان