ابن حوقل و ایرانگردی

«ابن حوقل» که از مشهورترین جهانگردان قرن چهارم هجری به شمار می‎رود، ایران را از هر سو زیر پا گذاشته و در تمام نقاط مهم آن مدتی طولانی توقف کرده است. این سیاح جا به جا ضمن ذکر فاصله میان شهرها، توصیف جالبی از آنها به دست داده و از تأسیسات اقامتی مسافران نیز در آن قرن سخن گفته است. به طوری که از نوشته‎های او استفاده می‎شود، در قرن چهارم هجری رباط‎های متعددی در سراسر ایران در اختیار مسافران و جهانگردان قرار داشته است. «در آن دوران به سبب کثرت رباط‎هایی که به همت ابوالحسن محمد بن ماه در نواحی شرقی ایران ساخته شده بود، رباطهای ایران را بیشتر به نام «رباط‎ ماهی» می‎خواندند. همان گونه که چند قرن بعد، کاروانسراهای ایران را «شاه عباسی» خوانده‎اند و هنوز هم می خوانند.» (نوربخش، 1370، ص 69)
ابن حوقل گزارش جالبی نیز از خصلت‎ نیکوی مهمان نوازی شرقی به ثبت رسانده است: «اما بخشش مردم ماوراء‎النهر چنان جالب است که گویی همه افراد یک خانه‎اند و کسی که به خانه دیگری وارد شود گویی به خانه خود درمی آید. بسیار مهمان نوازند و از مهمانی که شبانه بدانان وارد شود ناخرسند نیستند، بلکه از وی پذیرایی می کنند، بی آنکه وی را بشناسند یا توقع پاداش داشته باشند. در ماوراء‎النهر هر مالک و توانگری کوشش می کند که قصر بزرگی بسازد و مهمانسرایی بزرگ نیز ترتیب دهد. آنگاه تمام روز را در اندیشه تأمین نیازمندی های مهمان به سر می برد و با شوق فراوان از مهمان پذیرایی می کند، و هنگامی که مهمانی به ناحیه‎ای وارد شود، مردم آنجا در پذیرایی او بر یکدیگر پیشی می جویند و در این باره به نزاع برمی‎خیزند و گاهی در مهمان نوازی رقابت بدانجا می کشد که اموال و املاک آنان از میان می‎رود، به خلاف سایر مردم که در گردآوردن مال رقابت می‎ورزند و به ملک و فراوانی مال مباهات می‎کنند.
در سغد آثار خانه‎ای دیدم که معروف بود به این که اقامتگاه و مهماسرا شده بود و در آن زیاده بر صد سال گشاده مانده و از ورود هیچ مهمانی ممانعت نمی‎شده است و بسا اوقات شبانه به ناگهان بی‎آمادگی قبلی بیش از صد یا دویست تن با ستوران و حشم خود بدانجا می آمدند و تمام نیازمندی‎هایشان از علف ستوران و خوراک و جز آن فراهم می شد، بی آنکه به چیزی از بار و بنه خود نیازمند باشند یا صاحب خانه در رنج افتد، اگر چه روزها در آنجا اقامت کنند. برای هر کاری شخصی گمارده‎اند و مایحتاج او را بی درنگ تهیه می‎کنند، چنان که هنگام ورود مهمانان هیچ گونه تکلفی نیست و صاحب خانه از پذیرایی مهمانان و مساوات درباره آنان بسیار شادمان است، حال آنکه غالب توانگران بلاد اسلام، ثروت خود را در راه تأمین سرگرمی‎ها و عیش و عشرت خود و در مواردی که خداپسندانه نیست و رقابت‎های تجملی و مذموم خرج می‎کنند. اما غالب توانگران ماوراء‎النهر جز عده کمی از بیکارگان و اهل بطالت، ثروت خود را در ساختن رباط‎ها و راه‎ها و جهاد در راه خدا و موارد خیر و ساختن پل‎ها خرج می‎کنند و هیچ شهر یا راهی که آبشخور دارد یا دهی که جای سکونت است، خالی از رباط‎های متعدد نیست، بلکه بیش از حدود احتیاج مسافران است. و شنیده ام که در ماوراء النهر افزون بر ده هزار رباط است و در بسیاری از آنها علوفه چارپای مسافر و طعام او آماده است.» (نوربخش، 1370، صص 72-71)
در اینجا این نکته شایان توجه می‎نماید که بیشتر این جهانگردان در ایران با راه‎هایی آشنا بوده‎اند که از آن زمان تا به امروز با وجود بروز پیشرفت چشمگیر در وسایل حمل و نقل به طور کامل از آن عبور نشده است. به ندرت به راه‎هایی در کویر و بیابان‎های ایران برمی خوریم که جهانگردان دوران اسلامی از آن گفتگو نکرده باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر