اهمیت و اهداف جهاد اقتصادی

 معنای بحث جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری برای سال ۹۰ در نظر گرفتند و تدبیر فرمودند، اهمیت موضوع جهش اقتصادی کشور را نشان می دهد به این دلیل که جهاد برای کارهای مقدسی مانند دفاع از میهن، دین و ایمان صورت می گیرد

 معنای بحث جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری برای سال 90 در نظر گرفتند و تدبیر فرمودند، اهمیت موضوع جهش اقتصادی کشور را نشان می دهد به این دلیل که جهاد برای کارهای مقدسی مانند دفاع از میهن، دین و ایمان صورت می گیرد. اما جهاد فقط در جبهه های جنگ نیست، در حال حاضر در بحث اقتصادی مبارزه ما با استکبار بحث پیشرفت اقتصادی کشور است. در دنیا درتمام زمینه ها حرف برای گفتن داریم و موج انقلاب ما از مرزها گذشته ولی در بحث اقتصاد حرف آنچنانی برای گفتن نداریم. پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما در کشوری که این همه منابع در اختیار دارد بیکاری رو به افزایش است. درگام نخست باید فرهنگ سازی انجام دهیم. فرهنگ سازی یعنی همه بدانند کار اقتصادی، تولید و ایجاد اشتغال عبادت است. این بستر باید فراهم شود و بعد از آن امنیت اقتصادی. امنیت اقتصادی به معنی ثابت بودن مقررات و قوانین کشوراست به نحویکه اگر یک سرمایه گذار تصمیم به سرمایه گذاری در کشور دارد نگران تغییر مکرر قوانین نباشد و به نوعی امنیت سوددهی برای وی فراهم شده باشدباید بدانیم که در جهاد اقتصادی باید همه بخش ها به صورت زنجیروار عمل کنند.به طور مثال اگر بانکها کنار بشینند و در این زنجیره همکاری نکنند قطعا این جهاد ناکام خواهد ماند.البته این تنها مثالی در این بخش است و باید آن را به تمام بخش ها و همکاری آنها نسبت داد.

در عین حال باید تاکید شود اگر پاسخگویی دستگاه ها همانند سال گذشته باشد و تغییری در این سیستم ایجاد نشود این جهاد محقق نخواهد شد. اما اگر بسترهای فرهنگ سازی، امنیت اقتصادی و فضای کسب و کار فراهم و آماده شود و همه بخش های مختلف کشور اعم از مردم، مسئولین، سازمان های مسئول و دولت با یکدیگر همکاری کنند می توان امیدوار بود امسال به معنای واقعی جهاد اقتصادی در کشور صورت بگیردو عقب افتادگی سال های گذشته ما در این بخش جبران شود.

اکنون در بحث فضای کسب و کار ماده 7 قانون اصل 44 گفته شده که تمام دستگاه ها می بایست مقررات مربوطه را طوری اصلاح کنند که پاسخگوی سریعی برای مردم باشند و متاسفانه این مسئله صورت نگرفته و آیین نامه آن ابلاغ نشده است. وقتی با این مسائل مواجه هستیم چگونه توقع جهاد داشته باشیم. پس باید بسترهایی فراهم شود و مسئولین هر چه سریع تر اقدامی در جهت رفاه جامعه انجام دهند اما نباید فراموش کرد که این اقدام نباید شعار گونه باشد تا فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور حکیمانه که فرمودند تحقق پیدا کند.

اهداف جهاد اقتصادی رشد اقتصادی و استفاده بهینه از منابع کشور است تا شاهد رشد سطح درآمد سالانه مردم و کاهش نرخ بیکاری شویم.بنابراین اهداف اصلی ما در سالجاری افزایش درآمد سالانه مردم و کاهش نرخ بیکاری است که در صورت تحقق این مسایل تنها می توان به این باور دست یافت که جهاد اقتصادی در کشور محقق شده است.

احمد مهدوی ابهری، نایب دوم کمیسیون صنایع و معادن

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر