ماهان شبکه ایرانیان

اقتصاد دولتی ضد شعار جهاد اقتصادی است

سال های زیادی است که ما درگیر جنگ اقتصادی با غرب هستیم. از زمان پیروزی انقلاب تحریم های اقتصادی شروع شد و در سال های اخیر به اوج خود رسید و ابعاد مختلف مانند تحریم بانکی، تجاری و صادرات و وارداتی پیدا کرد.
وی افزود: «بنابراین نتیجه منطقی این بحث، این است که ما هم مقابل این جنگ اقتصادی اقدام به یک جنگ اقتصادی و به عبارتی جهاد اقتصادی کنیم و در مقابل این تهاجم اقتصادی غرب مقامت کنیم.
 این فعال سیاسی اصولگرا لازمه اجرا جهاد اقتصادی را تامین ساختارهای لازم دانست و عنوان کرد: «شاید اقدامات ما در سال گذشته، یعنی سال همت و تلاش مضاعف از پایه های این امر باشد.
کنعانی مقدم با بیان اینکه نتیجه جهاد اقتصادی باید رونق اقتصادی باشد، گفت: «باید به این نقطه برسیم که مقابل جنگ اقتصادی غرب، تلاش و کوشش خود را به کار گیریم تا به یک روق اقتصادی برسیم.
وی اضافه کرد: «این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ما پایه های اقتصادی خود را بر اساس "جهاد اقتصادی" تنظیم کنیم. یعنی نمی شود بدون یک اقتصاد جهادی، جهاد اقتصادی کرد. پس ما نیازمند برنامه ریزی و تدبیر همه جانبه و همکاری دستاندر کاران این امر داریم.
وی با انتقاد از اینکه گفته می شود؛ دولت متولی اقتصاد کشور شود، گفت: «اقتصاد دولتی دقیقا ضد و علیه شعار جهاد اقتصادی است. ما باید دنبال یک اقتصاد مردمی باشیم. همانطور که بسیج مردمی در جنگ پیروز شد در اقتصاد هم باید به اقتصاد مردمی توجه شود.
این فعال اصولگرا در توضیح بیشتر این مطلب گفت: «اقتصاد مردمی به معنی خصوصی سازی نیست بلکه به این معنا این است که همه مردم در ضرر و نفع اقتصادی کشور شریک شوند و اقتصاد بر این پایه بنا شود.
کنعانی مقدم ادامه داد: «جهاد اقتصادی به معنی رونق اقتصادی نیازمند حضور همه مردم در صحنه ها است و دولت هم به عنوان خادم ملت باید راه ها و موانع موجود در این روند را باز کند و از دولتی کردن اقتصاد پرهیز کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی قادر به انجام ابن کار نیست، گفت: «دولت ها اگر می خواهد به جهاد اقتصادی کمک کنند باید موانع سر راه را بردارند و خود مانعی بر این موضوع نباشند.
این فعال سیاسی با اشاره به بسته نشدن بودجه سال 90 گفت: «اتفاقا خوب شد که بودجه پیش از سال 90 بسته نشد چون بر اساس شعاری که مقام معظم رهبری طرح کردند باید بر مبنای اقتصاد جهادی که بتواند در برابر یک جنگ جهادی و مردمی کردن اقتصادی در سال 90 شکل بگیرد، برنامه سال 90 را پایه ریزی کنیم. به همین دلیل رویکرد مجلس به بودجه سال 90 باید بر این مبنا شکل بگیرد.
دبیر کل حزب سبز در این باره که در سال گذشته ناهماهنگی های اقتصادی میان مجلس و دولت وجود داشت، آیا فکر می کنید که امسال نیز باتوجه به شعار اقتصادی این ناهماهنگی ها ادامه یابد، گفت: «یک تصور غلطی درباره هماهنگی میان مجلس و دولت وجود دارد و آن اینکه مجلس از وظایف و اختیارات خود کوتاه بیاید تا دولت خوشش بیاید یا که دولت با اعلام اینکه مشکلات زیادی دارد باید آن مشکلات را حل کند، خواهان مجلسی دولتی شود یعنی هرچه دولت گفت؛ او بگوید خوب است.
وی با بیان اینکه هرکسی باید کار خود را انجام دهد، گفت: «مجلس در عین حالی که باید به وظایف خود عمل کند، باید خیلی سخت گیرانه خصوصا در بحث بودجه برخورد کند و عملکرد اقتصادی دولت در سال گذشته مورد محاسبه قرار دهد تا اختیاراتی که در بودجه 90 داده می شود متناسب با آن باشد یعنی اگر جایی اختیاراتی را مجلس به دولت دهد و دولت نتواند آن را عملی کند باید نسبت به آن اختیارات تجدید نظر شود.
کنعانی مقدم درباره وظایف دولت گفت: «در عین حال وظایفی هم برعهده دولت است که نیاز به بودجه دارد. متاسفانه در بودجه 90 شاهد بزرگ شدن دولت، افزایش هزینه ها و کاهش جی دی پی هستیم یعنی دولت از درآمدهای ملی سهمی بیشتری برای هزینه های خود برداشت می کند و سهم کمتری بین مردم توزیع می شود.
وی افزود: «این توازن باید بهم بخورد و سهم ملی مردم در تولید ناخالص ملی بیشتر شود. نباید تقصیرها را به گردن هم بیاندازیم و بعد موقعی که مشکلات بروز می کند آن را ناشی از عدم هماهنگی بدانیم. این روش، روشی پسندیده نیست.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان