افزایش بهره وری با حرکت جهادگونه

تبیین بیانات رهبرانقلاب در بارگاه رضوی (4)؛
«من به مسئولان کشور توصیه می کنم که در زمینه ی اهمیت ارتقاء سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور با مردم حرف بزنند؛ بگویند ارتقاء سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور و هم چنین کاهش فاصله ی درآمدی دهک های بالا و پایین جامعه چقدر اهمیت دارد. این فاصله ها و شکاف ها مطلوب مانیست؛ اسلام این را نمی پسندد.»
گروه اقتصادی برهان؛ «من به مسئولان کشور توصیه می کنم که در زمینه ی اهمیت ارتقاء سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور با مردم حرف بزنند؛ بگویند ارتقاء سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور و هم چنین کاهش فاصله ی درآمدی دهک های بالا و پایین جامعه چقدر اهمیت دارد. این فاصله ها و شکاف ها مطلوب مانیست؛ اسلام این را نمی پسندد.» برای تبیین این بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی اما رضا(علیه السلام)، با «لطف الله فروزنده» به گفت وگو نشسته ایم.
 
- مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود در بارگاه ثامن الحجج (علیه السلام) به چند مورد در راستای حرکت جهادگونه اشاره کردند که یکی از آن ها بیان « اهمیت ارتقای سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور» بود. بهره وری چیست و چه اثراتی بر اقتصاد کشور دارد؟
 
بر اساس سند چشم انداز، ما باید قطب اول اقتصادی در منطقه باشیم، از نظر علمی اول باشیم و هویت اسلامی-ملی را شکل دهیم و جنبه ی الهام بخشی داشته باشیم.
 
الآن کشور ما در زمینه ی فن آوری اطلاعات و فن آوری های جدید و نوین و تولید علم گام های بسیار خوبی برداشته و چه بسا زودتر از زمان مقررشده در چشم انداز به حد مدنظر برسیم. در بحث هویت اسلامی-ایرانی هم الآن شاهدیم که در منطقه جنبه ی الهام بخشی ایران ایجاد شده و طبیعتا اگر بخواهیم به محور سوم –قطب اول اقتصادی- برسیم باید دو نکته را در نظر بگیریم:
 
اول اینکه رشد سرمایه گذاری همراه با عدالت را افزایش بدهیم؛
 
دوم افزایش بهره وری داشته باشیم.
 
در حقیقت بهره وری به این معناست که ما بتوانیم اثربخشی و کارآیی سیستم را افزایش داده و از منابع، امکانات و ظرفیت های موجود، حداکثر استفاده را بکنیم. بدون شک کشور ما هم از نظر منابع انسانی و هم از نظر منابع طبیعی دارای امکانات بسیار فراوانی است وسیستم ها و روش های ما، بهینه نیستند و لازم است که در آن ها تغییر ایجاد شود.
 
خوشبختانه گامی که در راستای هدفمند کردن یارانه ها برداشته شد، گام بسیار بلند و قابل قبولی در جهت بهره وری و اصلاح الگوی مصرف بود و طبق فرمایش قام معظم رهبری لازم است که امسال اقدامی جهادی کنیم تا بتوانیم بهره وری را بالا ببریم.
بهره وری یک معنای عام دارد؛ از رفتار فردی، رفتار گروهی، رفتار خانواده ها، رفتار سازمان ها، رفتار جامعه تا.. که چه بخش تولیدی و چه بخش دولتی، وخصوصی باید رعایت کرده و بتوانند کارآیی خود یعنی «نسبت ستاده ها به داده ها» را بالا ببرند و در عین حال اثربخشی و کیفیت را هم مدنظر داشته باشند. به طور معمول، ما به عنوان کشوری که امروزه در خارمیانه قطب هستیم، اگر بخواهیم در زمینه ی اقتصادی جایگاه ویژه ای داشته باشیم و صادرات غیرنفتی را افزایش بدهیم، باید استانداردها و قدرت رقابتی را افزایش بدهیم و این ممکن نیست الا با بهره وری.
 
هرچه بتوانیم از امکانات موجود بیشتر استفاده کنیم و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم، امکان رشد اقتصادی بیشتر فراهم می شود و به عبارت دیگر در کوتاه مدت، نتیجه می دهد.
 
- نسبت میزان بهره وری با رشد اقتصادی چیست؟
 
کاملا نسبت مستقیم دارند و اهمیت بهره وری از بحث سرمایه گذاری بیشتر است. برای رشد اقتصادی دو راه کار وجود دارد:
 
یکی افزایش سرمایه است؛
 
یکی افزایش بهره وری است که اولویت و امکان بیشتری دارد.
 
هرچه بتوانیم از امکانات موجود بیشتر استفاده کنیم و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم، امکان رشد اقتصادی بیشتر فراهم می شود و به عبارت دیگر در کوتاه مدت، نتیجه می دهد؛ اما رشد سرمایه گذاری نیاز به زمان دارد و وقتی شما امکانات موجود را با یک تغییر روش ونگرش بهینه، استفاده کردید، می توانید تحولی در استفاده از منابع ایجاد کنید.
 
خوش بختانه مهم ترین رویکرد دولت نهم و دهم عدالت بود؛ سفرهای استانی، توزیع امکانات در مناطق محروم، ایجاد اشتغال، مسکن روستایی، توسعه ی امکانات، بیمه ی مردم و... حرکت به سمت عدالت است ولی ما تا رسیدن به حد مطلوب عدالت فاصله داریم.
 
-  یکی دیگر از نکاتی که رهبر انقلاب به آن تأکید داشتند، کاهش فاصله ی درآمدی دهک های بالا و پایین جامعه است؛ راه کار عملی نیل به این هدف چیست؟
 
همان طور که می دانید اقتصاد جهانی رسیدن به توسعه را هدف قرار داده؛ اما در کشورما طبق فرمایش مقام معظم رهبری، الگوی اسلامی ایرانی و عدالت و پیشرفت، هدف ارتقای اقتصادی قرار داده شده است. اصولا توسعه باید در خدمت عدالت باشد و مفهوم عدالت این است که شکاف طبقاتی کاهش پیدا کرده و در جامعه همه بتوانند از ظرفیت ها استفاده کنند.
 
برای اینکه بتوانیم روز به روز میزان اعتماد عمومی را بیشتر بالا ببریم، نشاط و انگیزه ایجاد کنیم، باید فقر و شکاف طبقاتی را ازبین ببریم، این مهم ترین گام در جهت عدالت است و باید به طور جدی به آن توجه کرد.
 
خوش بختانه مهم ترین رویکرد دولت نهم و دهم عدالت بود؛ سفرهای استانی، توزیع امکانات در مناطق محروم، ایجاد اشتغال، مسکن روستایی، توسعه ی امکانات، بیمه ی مردم و... حرکت به سمت عدالت است ولی ما تا رسیدن به حد مطلوب عدالت فاصله داریم. البته یکی از اهداف اصلی هدفمند کردن یارانه ها، ایجاد عدالت است که از طریق آن، شکاف درآمدی دهک ها کم می شود. برنامه ی «اصلاح سیستم مالیاتی» دولت هم گام بسیار مهمی در جهت کاهش فاصله ی دهک های پایین وبالای جامعه است.
 
با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار برهان قرار دادید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر