فناوری اطلاعات محور جهاد اقتصادی

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات یکی از محورهای اصلی جهاد اقتصادی خواهد بود گفت: در راستای تحقق اهداف تعریف شده در سال جهاد اقتصادی سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند. براین اساس فعالان این حوزه می توانند با افزایش سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی نقش به سزایی در جهاد اقتصادی داشته باشند.
 
وی نامگذاری امسال را به نام "جهاد اقتصادی" بیانگر آن دانست که درسال جدید همانند عرصه های علمی، فناوری، فنی و اقتصادی باید شاهد یک جهش بزرگ در حوزه اقتصادی باشیم و اظهار امیدواری کرد که با تلاش های در دست انجام، نقش آفرینی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور برای این هدف افزایش یابد و نقش ICT در اداره جامعه و زندگی شهروندان، روز به روز برجسته تر باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بسیاری از کشورها بازگشت سرمایه گذاری در حوزه ICT تا 10 برابر پیش بینی می شود، گفت: تلاش در جهت افزایش تولید ناخالص داخلی، اقتدار بیشتر و سربلندی ایران را به دنبال خواهد داشت و کشورمان را به یک الگوی موفق اقتصادی تبدیل خواهد کرد.
 
سرمایه گذاری در زیرساختهای ارتباطی برای تحقق جهاد اقتصادی
 
به گزارش مهر، در همین حال محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه امروزه ICT چنان نقش تاثیرگذاری بر تحولات اقتصادی دارد که نمی توان شعار جهاد اقتصادی امسال را بدون توجه به این نقش، اجرایی کرد گفت: در حال حاضر رقابت کشورها در زمینه ICT ، اقتصاد آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده و به عبارتی رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن ICT معنا پیدا نمی کند.
 
وی با اشاره به وجود سناریوهای مختلف برای بهره مندی هرچه بیشتر و به روزتر از خدمات مخابراتی همچون سرمایه گذاریهای کلان در عرصه های ارتباطات فیبرنوری و ارتباطات بی سیم تاکید کرد: سرعت و جهشی که صنعت ICT به فعالیت های متنوع حوزه اقتصادی می بخشد می تواند در تحقق شعار جهاد اقتصادی تاثیر به سزایی داشته باشد که در شرایط تحریم اقتصادی و مسائل پیش آمده در سطح منطقه خاورمیانه، این اثرگذاری دوچندان خواهد بود.
 
خسروی ادامه داد: پتانسیل های عجیب و کمتر قابل پیش بینی عرصه مخابرات و خدمات ارتباطی در زمینه کاهش مصرف انرژی چنان توجه سیاستگذاران عرصه های توسعه مخابرات و ارتباطات جهانی را به خود جلب کرد که پس از مدت کوتاهی با روشن شدن نقش این نوع تکنولوژیها در ذخیره انرژی از یک طرف و حفظ محیط زیست از طرف دیگر؛ اجماع جهانی بهره مندی هر چه بیشتر از بسترهای ارتباطی، راه رشد و توسعه روزافزون و حتی لحظه به لحظه این صنعت را فراهم کرد.
 
وی با تاکید مجدد بر تاثیرات غیرقابل اغماض بهره مندی از تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی در تسریع روند رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن زیرساختهای مخابراتی و ارتباطات دوربرد در ایران نه تنها در شرایط بحرانی اقتصاد کشور را نجات می دهد بلکه با رویکرد تولید علم و کاهش عظیم شکاف دیجیتال می تواند زیرساخت های جامعه اطلاعاتی در ایران را فراهم کند. براین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت در آرایش جهادی کشور سهیم بوده و در مسیری جهادگونه بر سرعت قطار پیشرفت کشور خواهد افزود و سرمایه گذاری و سرعت در ایجاد زیرساختهای ارتباطات دوربرد را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
 
تشکیل کمیته جهاد اقتصادی و فناوری اطلاعات
 
به گزارش مهر، علی حکیم جوادی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز از تشکیل کمیته جهاد اقتصادی و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: کمیته ای برای تعیین ارتباط میان جهاد اقتصادی و فناوری اطلاعات و مجموعه تلاش های قابل اجرا در این زمینه تشکیل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات نقش بسیار موثری در تحقق اهداف تعریف شده برای سال جاری دارد به آمارهای جهانی و پیش بینی هایی که برای چند سال آینده در این حوزه صورت گرفته اشاره کرد و گفت: طی چند سال آینده بیش از پنج میلیون شغل در بخش فناوری اطلاعلات در سطح جهان ایجاد خواهد شد و 75 هزار تجارت جدید با استفاده از فناوری اطلاعات وارد عرصه تجارت جهانی می شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود در سطح جهانی و همدلی به وجود آمده در سطح کشور، فرصت بسیار مناسبی برای این سازمان فراهم آمده تا بتواند تحول لازم را در سطح جامعه ایجاد کند.
 
وی با اشاره به اعلام بانک جهانی که یکی از رویکردهای اصلی برای تحول در کشورها را استفاده از فناوری اطلاعات اعلام کرده به آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه و طرح تحول اقتصادی اشاره و تصریح کرد: برای اجرای پروژه های تعریف شده در این عرصه ها باید آموزش های لازم در بخش فناوری اطلاعات به منظور ارتقاء سطح کیفی موجود صورت گیرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان