مربیانی که به کار مراقبتهای بهداشتی مدارس مشغولاند علاوه بر شناخت زمینههای مختلف بهداشت مدرسه و دانشآموزان و احاطه بر مسایل متنوع و کیفیت مناسب عرضه و بیان آموزش بهداشت، وظیفه اساسی دیگری نیز بر عهده دارند که عبارت از توجه به مراقبتهای فردی دانشآموزان است.
این مراقبتها سه زمینه جدا از هم دارد:
• ایجاد کمکهای اولیه بهداشتی برای دانشآموزانی که در مدرسه دچار حادثه یا مشکلی شده و به نوعی نیاز به اقدام فوری پیدا کردهاند. در این مورد پس از انجام خدمات اولیه بهداشتی و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و اطمینان از افزایش امکان و احتمال بهبودی باید نسبت به مطلع کردن والدین دانشآموز مصدوم و انتقال وی به خانه یا مراکز درمانی اقدامات لازم صورت گیرد.
• شناخت مشکلات بهداشتی دانشآموزان از طریق بیماریابی با معاینات بهداشتی متناوب
• مراقبتهای لازم بهداشتی از دانشآموزانی که در کار بیماریابی مشکلات پنهان و یا پیدای آنها کشف و مشخص شده است و باید به نحو مستمر و صحیح تحت مراقبتهای ویژه قرار گیرند و از خدمات خاص بهداشتی درازمدت برخودار شوند.
• جلب همکاری با آموزگاران مدرسه در جهت شناسایی دانشآموزانی که مشکوک به مشکلات فراگیری بوده و یا احتمالا از بهرههوشی کمتری برخوردار هستند و سپس معرفی این کودکان به مراکز سنجش تستهای هوشی یا به پزشکان متخصص اعصاب و روان به وسیله مذاکره و جلب نظر والدین نسبت به پیگیری این مسایل، شناخت مشکل و چگونگی راهحل آن.
• جلب همکاری آموزگاران مدرسه در جهت شناسایی و معرفی دانشآموزانی که به نحوی مبتلا به کندی درک و دریافت و یا افت تحصیلی هستند و توجه بیشتر به کشف علت یا علل آن از طریق مصاحبه با والدین در زمینه پیدا کردن عوامل آن.
منبع:www.salamat.com