عاتق بن غیث بلادی

عاتق از محقّقان و جغرافی دانان و پژوهندگان ارجمند مکّه است که تمامت پژوهش خود را بر شناخت حرمین شریفین و آبادی ها و قبیله ها و تاریخ آن، ویژه ساخته است. برخی از آثار او را پیشتر دیده و گاه از آنها بهره برده بودم؛ از جمله «معجم معالم الحجاز»، «معالم المدینة المنوره»، «معلم مکة التاریخیّه والأثریّه» و...

عاتق از محقّقان و جغرافی دانان و پژوهندگان ارجمند مکّه است که تمامت پژوهش خود را بر شناخت حرمین شریفین و آبادی ها و قبیله ها و تاریخ آن، ویژه ساخته است. برخی از آثار او را پیشتر دیده و گاه از آنها بهره برده بودم؛ از جمله «معجم معالم الحجاز»، «معالم المدینة المنوره»، «معلم مکة التاریخیّه والأثریّه» و...

یاد آوری: ذیلا تعدادی از آثار مرتبط  وی به نقل ازمقاله «عاتق بن غیث بلادی تاریخ نگار مکه» ذکر می گردد:

1 الأدب الشعبی فی الحجاز: نخستین بررسیِ جامع و پر محتوا درباره آداب و عادات و راه و رسم زندگانی در حجاز به شمار می آید. این کتاب چند بار به طبع رسیده است.

2 أودیة مکة: این کتاب دارای سه پیوست: جغرافیای منطقه مکّه، مقداری از تاریخِ مکّه، و مطالبی راجع به ساکنانِ مکّه می باشد. در یک جلد.

3 بین مکّه و برک الغماد: سفرنامه و مشاهدات نویسنده است.

4 بین مکة و حضرموت: سفرها و مشاهدات نویسنده در سرزمین های نجران، الربع الخالی، قبایل یمن و حضرموت و انساب التاریخ و تیره های کنونی آنها است که چاپ اوّل آن در 1402ه . ق. صورت پذیرفت.

5 بین مکة ویمن: سفرهای تحقیقی راجع به تهامه حجاز و یمن، قبایل، جغرافیا، تاریخ، عادات و رفتارهای اجتماعی و اوضاع اداری آنها است. در یک مجلّد.

6 رحلات فی بلاد العرب: وصف و تعریفِ آثارِ شمال حجاز و اردن و شناسنامه قبایل این منطقه، شاخه ها، انساب، سرزمین ها، تاریخ آن ها، و نیزوصف عمانِ عرب: کوه ها، خیابان ها، بازارها، و امکنه تجمّع آنها است. این کتاب چند بار به طبع رسیده است.

7 الرحله النجدیّه: سفرنامه ای است مربوط به اعماق گسترده نجد که در آن، شهرها و آبادی ها و روستاهای نجد و مسافت های میان آنها، و قبایل و بطون، و جنبش های فکری و ادبی در ریاض، وصف و گزارش شده، و چند بار به طبع رسیده است.

8 علی طریق الهجرة: محصول سفرهایی است در قلب حجاز که جغرافیای میان حرمین در آن شناسانده شده، و نقشه هایی در آن آمده است که جایگاه های غزواتِ حضرتِ رسول صلی الله علیه و آله را در آن شرح می دهد. در یک مجلّد، که چند بار به چاپ رسیده است.

9 علی ربی نجد: سفرها و مشاهدات نویسنده در مناطق میان مکّه و قصیم و بلندی های نجد می باشد. در یک مجلّد.

18 فضائل مکة و حرمة بیت اللّه الحرام: در بیان فضائل امّ القری و حرمتِ آن، و پاداش اعمال حسنه در آن، و گزارش کیفر کسانی که حرمتِ این سرزمین را نگاه نمی دارند و در آن به الحاد دچار می آیند. در یک مجلّد که چند بار به طبع رسیده است.

10 فی قلب جزیرة العرب: سفرها و مشاهدات نویسنده در جزیرة العرب. در یک مجلد.

11 قلب حجاز: درباره مشهورترین وادی ها و درّه ها و قُراء و سکّانِ حجاز، و جغرافیای میان حرمین و مقداری از تاریخ آن می باشد. در یک مجلّد.

12 معجم قبائل الحجاز: کتابی است در 610 صفحه که طی آن همه قبائل و بطونی که از آغاز تاریخ تا روزگارِ ما در حجاز به سرمی بردند، و انساب و فروع و تاریخ و سرزمین های آن گزارش شده است. در یک مجلّد، که چند بار به طبع رسیده است.

13 معجم المعالم الجغرافیّة فی السیرة النبویة: در این کتاب، همه مواضع و جایگاه هایی که در کتب سیره نبوی آمده، استقصا و بررسی شده، و وضع کنونی آنها نیز مشخّص گریده است. در یک مجلّد.

14 معجم معالم الحجاز: کتاب جغرافیایی، ادبی و تاریخی پرحجمی که در ده مجلّد تدوین شده است.

15 معالم مکة التاریخیة والأثریة: معجم و فرهنگی است که به ویژه، مواضع محدوده مکّه مکرمه که در قرآن و حدیث و شعر و تاریخ آمده در آن مشخّص گردیده و وضع کنونی آنها نیز گزارش شده است.

16 نسب حرب: کتابی درباره قبیله «حرب» است. در ارتباط با انساب و سرزمین ها و شاخه های این قبیله و افراد برجسته آن، که مجموعا بخش مهمّی از تاریخ جزیرة العرب را تشکیل می دهند.

17 نشر الریاحین فی تاریخ البلد الأمین: شرح حال مورّخان و جغرافی دانانِ مکّه در گذرِ اعصار است. در دو مجلّد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر