ماهان شبکه ایرانیان

دکودیزاین/ جلوه‌ای زیبا و متفاوت از تراس‌های همیشگی

یکی از چیزهایی که تقریبا همگی ما هنگام خرید و یا اجاره‌ی یک خانه‌ی جدید در مورد آن سوال می‌کنیم وجود و یا عدم وجود تراس در آن خانه است و البته معمولا به یک دلیل مشترک، نگرانی برای محل خشک کردن لباس‌هایمان. درحالیکه با نگاه درستی به این فضای خانه متوجه می‌شویم تراس‌ها این قابلیت را دارند که به دوست‌داشتنی‌ترین بخش خانه تبدیل شوند.

دکودیزاین/ جلوه‌ای زیبا و متفاوت از تراس‌های همیشگی

 تراس در خانه‌های ایرانی به منزله‌ی جایی برای قرار دادن بند رخت‌ و یا بدتر از آن قرار دادن اشیایی که به نظرمان ارزش اشغال کردن فضای کابینت‌ها را ندارند و در عین حال نمی‌خواهیم در معرض دید باشند، است. از این رو شاید اصلا اغراق‌آمیز نباشد اگر بگوییم که از آنجا که معمولا تراس یک خانه کمتر از سایر بخش‌ها در معرض دید است، نحوه‌ی چیدمان و استفاده از فضای هیچ قسمتی به اندازه‌ی آن نمی‌تواند گویای سلیقه و طرز فکر صاحب آن خانه باشد.

 چیزی که ما به هنگام تبدیل کردن یک تراس به انباری به آن فکر نمی‌کنیم این است که این قسمت تنها فضای باز در خانه و محلی است که به ما اجازه می‌دهد با محیط بیرون ارتباط برقرار کنیم و از هوای تازه استفاده کنیم، اگرچه نمی‌شود کتمان کرد که در شهری مثل تهران این امکان خیلی فراهم نیست، ولی حتی در چنین شهری نیز چندین روز در سال هوا به اندازه‌ای پاک و ساعاتی از شبانه روز آن‌قدر خلوت هست که به ما اجازه‌ی لذت بردن از آن را بدهد. بنابراین بهتر است به تراس خانه‌ی خود نگاه مجددی بیاندازیم و نقش آن را به عنوان یکی از بهترین قسمت‌های خانه برای آرامش یافتن دست کم نگیریم. 

 

جایی برای نشستن

 عرض تراس خانه‌ی شما هر اندازه هم که کم باشد، در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز به شما اجازه‌ی قرار دادن یک صندلی را خواهد داد. بنابراین به عنوان اولین کار بعد از خالی‌ کردن آن از لوازم اضافه، صندلی‌ای درون تراس قرار دهید. این مکان می‌تواند جایی برای مطالعه، گوش دادن به موسیقی و یا تماشای طلوع و غروب خورشید باشد. در صورتیکه ابعاد فضا به شما اجازه می‌دهد می‌توانید از صندلی های بیشتری استفاده کنید. اگر از صندلی‌های تاشو به این منظور استفاده کنید امکان بیشتری برای استفاده از فضای تراس خواهید داشت. 

تراس

تراس

 همچنین می‌توانید به جای صندلی، به خصوص در تراس‌های فوق‌العاده کوچک، از نیمکت برای نشستن استفاده کنید. نیمکت‌ها به دلیل اینکه قابلیت فیکس شدن در میان سه ضلع را دارند، برای هر نفر نسبت به صندلی فضای کمتری اشغال می‌کنند.

تراس

تراس

 اگرچه برای بسیاری از کسانی که با دنیای دکوراسیون داخلی چندان آشنا نیستند، دکوراسیون مترادف تمول است، در واقع دکوراسیون بیشتر به خلاقیت شما بستگی دارد تا میزان استطاعت مالی شما، برای نمونه در اینجا می‌بینیم که نیمکت‌های زیر تنها با جعبه‌ها و صفحات چوبی بازیافتی ساخته شده‌اند. پس چنانچه قصد هزینه کردن برای مبلمان تراس را ندارید می‌توانید از جعبه‌ها و تخته‌ها برای ساخت محل نشستن‌تان استفاده کنید. 

دیزاین تراس

 و البته گزینه‌ی دیگر برای صرفه‌جویی در هزینه، استفاده از تشکچه‌ها، پشتی‌ها و کوسن‌های موجود در خانه است. این کار زمانی که تراس خانه‌ی شما فوق‌العاده کوچک است نیز می‌تواند راه حل خوبی باشد، البته از آنجایی‌که وسایل استفاده شده در معرض نور خورشید و باد و باران هستند، این روش از لحاظ مراقبت و نگهداری می‌تواند نسبت به موارد بالا اندکی مشکل‌تر باشد.

تراس

دیزاین تراس

 

محلی برای صرف غذا

 تراس‌ها، با در نظر گرفتن موقعیتی که در آن قرار دارند، می‌توانند بهترین مکان خانه برای صرف صبحانه یا عصرانه‌ی شما باشند، تنها کافیست به صندلی‌ها میزی اضافه کنیم. در فضاهای کوچک می‌توان از میزهای تاشو و یا میزهایی که به نرده‌ها متصل می‌شوند استفاده کرد. همچنین استفاده از میزهای نیم‌دایره، به این دلیل که خطوط منحنی نسبت به خطوط صاف فضای کمتری اشغال می‌کنند، یک گزینه‌ی مناسب به شمار می‌آید. 

دیزاین تراس

دیزاین تراس

دیزاین تراس

 

استفاده از گیاهان

 اگر شما جزء افراد خوش شانس باشید، احتمالا تراس خانه‌ی شما رو به یک فضای سبز، منظره‌ی طبیعی یا چشم‌اندازی زیبا باز می‌شود؛ در غیر این صورت این وظیفه‌ به عهده‌ی شماست که طبیعت را به تراس خانه‌تان بیاورید. شما می‌توانید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و همچنین میزان نورگیری محل تراس از گل‌ها و گیاهان مختلفی برای زیبا ساختن فضای تراستان کمک بگیرید. اگر گمان می‌کنید فضای زیادی برای قرار دادن گلدان‌ها در اختیار ندارید، می‌توانید از گلدان‌هایی که به طرق مختلف روی نرده‌ها قرار می‌گیرند استفاده کنید، همچنین می‌توانید آن‌ها را از بخش خارجی سقف آویزان کنید، که اتفاقا بسیار هم زیبا خواهد شد. استفاده از طبقه‌ها با استفاده‌ی کامل از فضای عمودی اجازه‌ی قرار دادن گلدان‌های بیشتری را به شما خواهد داد. راه دیگر به کارگیری گلدان‌هایی است که بر روی دیوار نصب می‌شوند. باز هم تاکید می‌کنیم که خلاقیت مهمترین فاکتور در به دست آمدن یک نتیجه‌ی رضایت‌بخش است. 

دیزاین تراس

دیزاین تراس

گلدان در تراس

 

نورپردازی

 استفاده از نورپردازی‌، فضای تراستان را در شب بسیار رمانتیک و نشستن در آن را بسیار لذت‌بخش خواهد کرد. البته نیازی نیست که حتما برای این کار از دیوارکوب‌ و یا چراغ‌های گران‌قیمت استفاده کنید، تنها کافیست از لامپ‌های رشته‌ای ساده و یا ریسه‌ها کمک بگیرید. اگرچه این روش بسیار ساده‌ای است ولی نتیجه‌ی کار بسیار زیبا و تاثیرگذار خواهد بود. 

 

 

سادگی

یکی از اصولی که باید در مورد دکور فضاهای کوچک در نظر بگیریم، عدم استفاده از تزئینات متعدد و گوناگون است؛ زیرا با این کار فضای ما از آنچه که هست کوچکتر و به نوعی به هم ریخته و نامرتب به نظر می‌رسد. رعایت این اصل در مورد تراس نیز بسیار ضروری است، زیرا که ما معمولا فضای بسیار کوچکی در اختیار داریم و شلوغ بودن آن به جای القای حس آرامش می‌تواند باعث کلافگی گردد.

دکور تراس

دیزاین تراس

 

رنگ‌های شاد

بهتر است به جای رنگ‌های خنثی و یکدست از رنگ‌های شاد و انرژی بخش برای تزئین تراس خانه‌تان استفاده کنید. این کار فضای شاد و سرزنده‌تری را خلق خواهد کرد و مسلما حال و هوای بهتری به شما خواهد بخشید.  

دیزاین تراس

دیزاین تراس

 

ایجاد حریم

 شاید مطلع باشید که شما به لحاظ قانونی اجازه‌ی استفاده از مصالح صلب برای بستن فضای جلوی تراس را ندارید، بنابراین اگر می‌خواهید که حریمی برای فضای تراس ایجاد کنید و یا ساعاتی از روز با وجود تابیدن آفتاب از آن استفاده کنید، می‌توانید از گیاهان رونده برای ایجاد سایه استفاده کنید. همچنین اگر شکل ساختمان و محل قرار گیری تراس اجازه می‌دهد، استفاده از پرده‌های ضخیم و ساده نیز می‌تواند راه حل مشکل شما باشد. 

دیزاین تراس

دیزاین تراس

همچنین می‌توانید مطلب «دکودیزاین/ اتاق خوابی برای آرامش» را نیز بخوانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان