هدف داشتن و احساس خوشبختی

شما در شرایطی می توانید احساس خوشبختی داشته باشید که زندگی تان دارای هدف و معنا باشد. انسان می تواند بدون برخورداری از بسیاری نعمت های زندگی مادی با خوشبختی زندگی کند

هدف داشتن و احساس خوشبختی

شما در شرایطی می توانید احساس خوشبختی داشته باشید که زندگی تان دارای هدف و معنا باشد. انسان می تواند بدون برخورداری از بسیاری نعمت های زندگی مادی با خوشبختی زندگی کند. اما بعید است کسی را بتوان یافت که بدون داشتن هدف و معنا، از زندگی آکنده از خوشبختی برخوردار باشد.
روابط انسان با دیگران (افراد خانواده و دوستان) و با کار و حرفه ی خود اگر به درستی انتخاب شود، می تواند معنای خوبی به زندگی بدهد. تشکیل خانواده و روابط عاطفی درون خانواده بیش از هر چیز دیگری می تواند به زندگی آدمی معنا ببخشد. توصیه می شود برای احساس خوشبختی قبل از اقدام به هر عملی ببینید آیا آن عمل معنا بخش است یا نه؟
هدف و معنا در زندگی آن چیزی است که ما را همیشه در حرکت نگه می دارد و بشر بدون هدف قادر به زندگی نیست. ولی به یاد داشته باشید که مهم ترین چیز رسیدن به هدف مورد نظر نیست، آن چه اهمیت دارد یادگرفتن و رشدکردن در خلال این راه است. چیزی که ما در جست وجوی اهداف خود به آن دست پیدا می کنیم اهمیت کم تری دارد، مهم این است که بدانیم در طی نمودن این طریق است که به ما احساس سعادت و خوشبختی دست می دهد.
بنابراین خوشبختی را می توان تقریباً تحت هر شرایط و اوضاع و احوالی به دست آورد، مشروط بر این باور که زندگی شما دارای هدف و معنا باشد.
نیاز به معناجویی وهدفمندی در زندگی نه تنها در احساس خوشبختی ما نقش دارد بلکه یکی از بارزترین و ممتازترین مشخصه های انسان بودن است. و مهم ترین تفاوت انسان با حیوانات معناجویی انسان در زندگی است.
برای نیل به خوشبختی دو باور اساسی لازم است، یکی این که زندگی فرد دارای معناست و دیگر این که زندگی در نفس خود حاوی معناست. بیش تر مردمان متفکر اهمیت یافتن معنای شخصی در زندگی خود را درک می کنند اما معناجویی شخصی برای خوشبختی کافی نیست، افراد متفکر و هوشیار باید این باور را در خود ایجاد کنند که نفس زندگی دارای معناست.
هرگاه انسان فهمید که از کجا آمده، برای چه آمده و بعد به کجا می رود، متوجه می شود که چه باید بکند، از آن پس سرگردان نمی ماند. زندگی معنادار است و هستی بی هدف نیست. ما نه زاییده ی اتفاق هستیم و نه به عدم باز می گردیم.
آن چه انسان ها را از پای در می آورد، رنج ها و سرنوشت نامطلوب شان نیست بلکه بی معنا شدن زندگی برای آنها مصیبت بار است. واضح است که معنای زندگی از فردی به فرد دیگر، روز به روز و ساعت به ساعت در تغییر است و هر فرد باید خودش معنا و هدف زندگی خود را دریابد.
منبع مقاله :
امیری، شاهرخ؛ (1387) خوشبختی- بدبختی انتخاب با توست! تهران: نشر قطره، چاپ اول.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان