ضرورت شاخص سازی در سال جهاد اقتصادی

در سال جهاد اقتصادی ضرورت دارد تا دستگاه های اجرایی اقدام به شاخص سازی در اهداف کلان جهاد اقتصادی داشته باشند.
نامگذاری سالها از سال 78 توسط مقام معظم رهبری آغاز شد و از همان سالها بود که این نوع نامگذاری تبدیل شد به نوعی تعیین استراتژی کشور توسط بالاترین مقام کشوری. از همان سالها بود که مقام معظم رهبری با درایت نقاط ضعف و یا موارد تاکیدی را مورد شناسایی قرار داده و با نامگذاری آن سال برای بهبود امور نوعی تکلیف شرعی برای دولتمردان تعیین می کردند.
آشنایی ولی فقیه به تمام امور و بروز بودن ایشان در شناسایی امور مسلمین غنیمتی بوده و هست تا فرمایشات آن مقام عظمی چراغ راه حرکت و تکاپوی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور باشد.
توجه و عنایت مقام معظم رهبری به موضوعات اقتصادی کشور در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز و استراتژی های کلان کشور و همسویی با برنامه ها و قوانین جاری و ساری کشور از جمله مواردی است که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد.
نامگذاری سال 1380 تحت عنوان سال اقتدارملی و اشتغال آفرینی، سال 1382 تحت عنوان سال خدمت گذاری، سال 1384 تحت عنوان سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی، سال 1386 تحت عنوان سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی، سال 1387 تحت عنوان سال نوآوری و شکوفایی، سال 1388 تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف، سال 1389 تحت عنوان همت مضاعف، کار مضاعف و سال 1390تحت عنوان جهاد اقتصادی نشان دهنده عزم راسخ نظام جمهوری اسلامی در توسعه اقتصادی کشور است.
آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است درک مفهوم و معنای روح پیام مقام معظم رهبری در این نامگذاری هاست که باید مورد توجه مسئولین اجرایی کشور قرار گیرد. حال آنکه در سالهای گذشته در مواردی هم شاهد این موضوع بوده ایم که این پیام ها توسط عده اندکی فقط در قالب شعار مورد توجه قرار گرفته است هر چند که نگارنده معتقد است برای پیام های عمیقی از این دست بعد حفظ شعارگونگی نیز مهم است اما آنچه مهم تر و واجب است درک روح پیام مقام معظم رهبری است.
انتظار می رود اندیشمندان و متفکران این نامگذاری ها را به منزله هدف نهایی مورد توجه قرار دهند و برای رسیدن به اهداف فوق اقدام به شاخص سازی و مفهوم سازی کنند.
شاخص سازی و تعریف عملیاتی اهداف کلان کشور از جمله اقداماتی است که باید توسط دستگاه های اجرایی انجام و با زمان بندی مناسب در دستور کار قرار گیرد تا در نهایت به هدف نهایی که توسط مقام معظم رهبری تبیین و تاکید شده است برسیم.
به نظر نگارنده باید دستگاه های اجرایی در خصوص اجرایی شدن فرامین مقام معظم رهبری و تحقق اهداف تعیین شده توسط ایشان کمیته های نظارتی تشکیل دهند تا اقدامات انجام شده مورد پایش قرار گرفته و از هر گونه کار صوری ممانعت به عمل آید.
به نظر می رسد اهداف کلانی که در این نامگذاری ها در نظر گرفته شده است باید به هدف های کوچکتری تقسیم و برای آن برنامه ریزی عملیاتی صورت گیرد.
به نظر می رسد برای نائل شدن به هدف کلان جهاد اقتصادی در حوزه بازرگانی و تجارت باید مواردی نظیر دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب، عدالت اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی، کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی، افزایش بهره‎وری، تبدیل شدن به بزرگترین قدرت اقتصادی منطقه، تجاری کردن یافته‎های تحقیقاتی، متعادل کردن بودجه‎های سنواتی، ریشه‎کن کردن فقر در جامعه از طریق توزیع عادلانه درآمدها در جامعه، رسیدن به خودکفایی و خنثی کردن تحریمهای اقتصادی قدرتهای استکباری مد نظر قرار گیرد که توسط وزیر بازرگانی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان