الزامات تولید ملی

نامگذاری سال 1391 بعنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که موضوع اقتصاد همچنان در صدر مسائل مهم ملی قرار دارد با این توضیح که امسال قدری اختصاصی تر به اقتصاد نگاه می شود و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی درصدر قرار دارد. در واقع سال 91 ادامه همان سال 90 است که «جهاد اقتصادی» نامگذاری شد. عناوینی که رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال برای سال جدید انتخاب می کنند بر گرفته از یکسری الزامات و شرایط است که این الزامات و شرایط بر اساس کارهای کار شناسی استخراج می شود و معظم له با اعلام نام سال جدید در واقع اولویت های سال را تعیین می کنند. اما اینکه برای دومین سال پیاپی موضوعات اقتصادی درصدر قرار گرفته نشان از آن دارد که اقتصاد کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد شرایطی که عامل خارجی، همان ها که از بدو پیروزی انقلاب درصدد مهار پیام انقلاب اسلامی برای ملت های محروم بودند، در تلاش اند آن را به کشور تحمیل کنند تا بتوانند با اعمال یک «جنگ تحمیلی اقتصادی» سرعت رشد، پیشرفت و قدرت یابی ایران اسلامی را کند و کند تر کنند. در این راستا اتکا به خود یا همانگونه که رهبر معظم انقلاب ترسیم فرموده اند، حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی راهکار کلی مقابله با تحریم های دشمن و در عین حال تنومند سازی اقتصاد کشور برای همیشه است.
اما سؤال این است که الزامات تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی که خود بهترین راهکار برای مقابله و مبارزه با فشارهای خارجی است، چیست؟
تولید ملی الزاماتی دارد که نخستین آن به اعتقاد درونی یکایک شهروندان و مسئولان به توانایی های داخلی مربوط می شود. توانایی هایی که هرگاه فرصت ظهور و بروز پیدا کرده توانسته خود را نشان بدهد.
طی سه دهه اخیر ایران این توانمندی ها را در عرصه دفاع نظامی و تکنولوژی های پیچیده ای مانند علوم هسته ای، فضایی ونانوتکنولوژی نشان داده است و این عرصه ها دقیقا همان عرصه هایی بوده که دشمن آن را بر ایران تحریم کرده بود. ولی همین تحریم ها به فرصتی برای توانمند سازی کشور تبدیل شد و اکنون کار به جایی رسیده است که ایران در این عرصه ها به مرحله خودکفایی و نقطه غیر قابل برگشت رسیده است. خیز دشمنان برای گسترش تحریم ها و کشاندن آن به عرصه های ملموس اقتصادی مانند نفت، امور مالی، تجارت خارجی و کشتیرانی اگر با تدابیری منطقی از سوی ایران مواجه شود می توانند همانند سایر عرصه هایی که ذکرشد به فرصت توانمندسازی کشور و رسیدن به استقلال بیشتر منجر شود.
باور دولتمردان و مسؤولان به اینکه در عرصه داخلی فرصت های زیادی برای تولید وجود دارد لیکن به دلیل «سیاست درهای باز واردات» طی چند سال اخیر این فرصت ها را در همان مرحله بالقوه رها ساخته، یکی از نکاتی است که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند گره گشا باشد. به همان میزان توجه به فرهنگ سازی در سطح عموم مردم مبنی بر اینکه مصرف تولید داخل ولو اینکه در پاره ای موارد از مشابه خارجی هم کم کیفیت تر باشد اما در نهایت به سود اقتصاد ملی است، می تواند زمینه تبدیل فرصت های بالقوه تولید ملی را به فرصت های بالفعل فراهم کند.
با این وجود به نظر می رسد که زمینه سازی برای تقویت تولید ملی از همه موارد بالا مهم تر باشد. به این معنا که دولتمردان با اعتقاد قلبی و واقعی به اینکه قدرت ملی در گرو تقویت اقتصاد ملی است و تقویت اقتصاد ملی هم جز در سایه حمایت از کار و سرمایه ایرانی فراهم نمی شود، برنامه ها و تصمیمات اقتصادی خود را در این چارچوب تنظیم کنند.
طی سال های گذشته بار ها و بار ها از اینکه درهای کشور به روی واردات بی رویه باز گذاشته شده و چنین سیاستی می تواند به اقتصاد ملی صدمه وارد کند، هشدار داده شده بود لیکن دولت توجه کافی به این موضوع نداشت تا اینکه به تدریج قدری درهای واردات به کشور بسته تر از پیش شد. این در حالی است که با منطقی کردن واردات این امکان وجود داشته و دارد که اقتصاد کشور را در شرایط تعادل نگه داشت. در این بین البته هستند افراد سودجو و سودا گری که با واردات قاچاق درطول سال های گذشته آسیب جدی به اقتصاد وارد ساخته اند و دوام و قوامشان گویای آن است که در تار و پود بخشی از قدرت تنیده شده اند و حامیان متنفذی دارند. رفع این معضل ملی به تقویت تولید ملی کمک شایانی خواهد کرد. با این حال ضروری است برای چالاک تر شدن و تسریع در تولید ملی به باز مهندسی و بهسازی نظام اداری و بورو کراتیک کشور نیز توجه شود تا ایجاد مشاغل جدید و تقویت تولید ملی در پیچ و خم ادارات معطل نماند. منطقی کردن تصمیمات و سیاستهای اقتصادی نیز رمز حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی است که امید می رود با نامگذاری امسال به عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مسیر تصمیمات و برنامه های اقتصادی کشور در همان راهی تنظیم شود که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی ترسیم فرمودند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر