قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت حرکت بنگاه های تولید کشور به سمت تولید صادرات محور در سال جاری گفت: شبکه بازاریابی بین المللی برای ارایه رهنمودهای صادراتی به تولیدکنندگان داخلی باید تشکیل شود.
فریدون احمدی با اشاره به نامگذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: در سال جاری، برای تحقق منویات مقام معظم رهبری باید تولیدکنندگان گرایش بیشتری به سمت تولیدات صادرات محور داشته باشند و در این راستا باید شبکه بین المللی بازاریابی برای ارائه رهنمودهایی به صادرکنندگان تشکیل شود تا بتوان حضور قدرتمندی در بازارهای جهانی را در این سال تجربه کرد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حقیقت این شبکه در جایگاه یک مجموعه بین المللی- تحقیقاتی، افزون بر رصد کردن تحولات مهم بازار می تواند ترجیحات و سلایق مشتریان خارجی را به شرکت های تولیدی و صادراتی منتقل کند.
وی تصریح کرد: ایجاد یک چتر حمایتی و هدایتی موثر برای تولیدات صنایع نوظهور با ارزش افزوده بالا و صادراتی نیز می تواند در افزایش جذابیت های این بخش خصوصا برای سرمایه گذار غیردولتی تاثیرگذار باشد.
احمدی، تسهیل تامین مالی برای ایجاد شرکت های جدید و درحال رشد تولیدی و صادراتی را به عنوان راهکاری مفید برای تقویت بنگاه های تولیدی و تجاری برشمرد و خاطرنشان کرد: به طور کلی ترویج و ترقی خلاقیت های مورد نیاز در بخش تولید کشور، می تواند به برنامه های تولید صادرات گرا رنگ واقعیت بخشد.
وی افزود: اتخاذ سیاست های حمایتی هدفمند برای ارتقای توانمندی دانش و نوآوری صنایع کارخانه ای و تولیدات کشور در کنار حمایت و مساعدت از تجاری کردن دارایی های فکری ایجاد شده در مؤسسات تحقیقات صنعتی کشور نیز از جمله راه کارهای موثر در افزایش توانمندی های صنایع داخلی است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که استفاده از تجربه کشورها در زمینه نقش آفرینی تحقیق و توسعه در حمایت از تولید و پیشرفت صنعتی می تواند باعث شود که راه هایی که دیگر کشورها پیش تر رفته اند و تجربیاتی که کسب شده را مجددا تکرار نکنیم و در وقت و هزینه های ملی صرفه جویی کنیم. به گفته وی، ضرورت دارد که ارتقاء سیستم نوآوری ملی صنعتی ، قابلیت کارآفرینی و آموزش های پویای صنعتی کشور نیز مدنظر قرار گیرد.
احمدی بر ضرورت اتخاذ سیاست های هدایتی و حمایتی با هدف انگیزه سازی برای بهبود سرمایه گذاری در نیروی مورد نیاز صنایع و استفاده از نخبگان و کارآفرینان صنعتی کشور تاکید کرد و گفت: ایجاد بانک اطلاعات شاخص ها و نماگرهای مربوط به مدیریت و ظرفیت تولید بصورت یکپارچه در کشور از جمله روش هایی است که می تواند به برنامه ریزی ها و اجرا نظم مدیریتی بدهد.
وی در پایان گفت: عدم تمایل شرکت ها و موسسات تولیدی کشور به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه باید مورد عارضه یابی قرار گیرد تا عوامل انگیزشی برای ترغیب مدیران شرکت های تولیدی و صادراتی به ویژه در مراحل اولیه شروع کسب و کار برای اهمیت دادن به تحقیقات، شناسایی شود.