لزوم تحریم کالاهای لوکس وارداتی از اروپا

در گام اول باید واردات تمام کالاهای غیرضروری و لوکس، مثل انواع ظروف شیشه ای، شیرینی و شکلات، انواع آب میوه ها، کنسانتره ها و نوشابه ها، انواع پوشاک لوکس، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریات و ادکلن و...، از اروپا متوقف شود. این کار علاوه بر اینکه نمایش قدرتی به اروپا است و می تواند تاثیر به سزایی در فضای رسانه ای داشته باشد، به صنعت کالاهای لوکس کشور هم فرصت می دهد تا بتواند توان رقابت با محصولات خارجی را پیدا کند، بنابراین، وزارت صنعت و تجارت باید در شناسایی کالاهای وارداتی غیرضروری، اهتمام و دقت کامل داشته باشد و تا حد ممکن از میزان واردات از کشورهای اروپایی بکاهد.
توجه به رویدادهای چند ماه گذشته، نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی با غرب و امریکا شده است. دور جدید فشارها علیه ایران که محور آن تحریم های اقتصادی است، با تحریم بانک مرکزی از سوی امریکا کلید خورد و به نظر می رسد با تصویب تحریم سوئیفت در کنگره ی امریکا، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که چنین تحریم های سختی، که رسما پایمال کردن حقوق ملت ایران است، تاکنون درباره ی هیچ کشوری در دنیا اعمال نشده است و اگر ایران بتواند در مقابل این تحریم ها ایستادگی کند، به الگوی بزرگی برای ملت های مقاوم دنیا تبدیل خواهد شد.
در عین حال، واضح است که امریکا بر خلاف خواست رژیم صهیونیستی، هیچ تمایلی به ورود به جنگ نظامی با ایران ندارد و ترجیح می دهد بیشتر بر حل مشکلات داخلی خود متمرکز شود. کما اینکه در دیدار اخیر اوباما با نتانیاهو، از وی خواست با تهدید کردن ایران، احساس ناامنی در منطقه ایجاد نکند، زیرا این کار موجب افزایش قیمت نفت می شود که به ضرر امریکا و متحدانش است. در عوض از او خواست تا منتظر باشد که تحریم های اقتصادی علیه ایران اثر خود را نشان دهند.
در این بین، نکته ی قابل توجه، تبعیت کامل اروپا از این سیاست های خصمانه ی آمریکا و رژیم صهیونیستی است، تا جایی که به رغم مواجهه با بحران اقتصادی، اعلام کرده اند تا چند ماه آینده، خرید نفت از ایران را متوقف خواهند کرد و تا آن زمان هم به دنبال جایگزینی برای نفت ایران هستند. بلافاصله پس از تصویب این طرح هم، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، به تل اویو سفر کرد تا وفاداری دولت مردان اروپایی به لابی های صهیونیستی را اثبات کند. این در حالی است که ایران همیشه در روابط تجاری خود با طرف اروپایی، منصفانه رفتار کرده و کشورهای مقروض اروپایی، مثل یونان، تا همین حالا به خاطر خرید نفت خود به ایران بدهکار هستند.
در عین حال، با وجود اینکه نظام سلطه با تمام توان خود وارد میدان مبارزه شده و از تمام گزینه های خود برای فشار بر ملت ایران استفاده کرده است، تا کنون برخورد دولت ایران با آنها صبورانه و تا حدی منفعلانه بوده است، به طوری که به رغم داشتن گزینه های متعدد، هنوز هیچ اقدام عملی برای پاسخ به غرب از سوی ایران صورت نگرفته است. این برخورد منفعلانه، موجب می شود که اروپایی ها در دشمنی با ایران گستاخ تر شوند، در حالی که پاسخ محکم ایران می تواند آنها را از خواب غفلت بیرون بیاورد. بنابراین، لازم است تا مسئولین با استفاده از اهرم های فشاری که در اختیار دارند، به اروپا بفهمانند که این گونه شیطنت ها و دشمنی ها، می تواند چه هزینه ها و تبعات منفی برای آنها داشته باشد.
شاید یکی از بهترین ابزارهای ایران، خارج کردن بازارهای وارداتی کشور از دست شرکت های اروپایی باشد. رشد مصرف گرایی، به خصوص گرایش شدید به مصرف کالاهای لوکس و گسترش انواع فروشگاه ها و مراکز خرید، در غیاب تولید داخل، موجب شده شرکت های اروپایی بتوانند به خوبی در بازارهای ایران جولان دهند. به طوری که شرکت هایی مثل آرمانی، یونایتد کالرز، کریستین دیور، آدنیس، باواریا، پپسی، هایپ و... به نام های آشنایی برای مردم ایران تبدیل شده اند. حتی با وجود تحریم ها باز هم این واردات ادامه دارد و هزینه ی دور زدن تحریم ها هم بر عهده ی واردکنندگان داخلی است.
لازم است وزارت صنعت و تجارت در چند مرحله اقدام به تحریم شرکت های اروپایی کند، به طوری که حداقل هزینه ی دور زدن تحریم ها به عهده ی خود شرکت های اروپایی باشد نه واردکنندگان ایرانی.
در گام اول باید واردات تمام کالاهای غیرضروری و لوکس، مثل انواع ظروف شیشه ای، شیرینی و شکلات، انواع آب میوه ها، کنسانتره ها و نوشابه ها، انواع پوشاک لوکس، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریات و ادکلن و...، از اروپا متوقف شود. این کار علاوه بر اینکه نمایش قدرتی به اروپا است و می تواند تاثیر به سزایی در فضای رسانه ای داشته باشد، به صنعت کالاهای لوکس کشور هم فرصت می دهد تا بتواند توان رقابت با محصولات خارجی را پیدا کند، بنابراین، وزارت صنعت و تجارت باید در شناسایی کالاهای وارداتی غیرضروری، اهتمام و دقت کامل داشته باشد و تا حد ممکن از میزان واردات از کشورهای اروپایی بکاهد.
فوریت این موضوع به خصوص در زمانی که اروپا دچار بحران اقتصادی است، اهمیت می یابد. بنا به آمار، در کمترین حالت، سالانه حدود 500 میلیون دلار کالای غیرضروری و لوکس، از اروپا وارد کشور می شود که با یک تخمین ساده به معنای 5000 شغل برای اروپایی ها است. بیش از 2000 شرکت اروپایی که عمدتا در کشورهای آلمان، ایرلند، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه قرار دارند، در کار صادرات کالاهای لوکس به ایران هستند. بی شک جایگزین کردن مشتریان دیگری به جای ایران در کوتاه مدت برای این شرکت ها ممکن نخواهد بود و ممنوعیت واردات این کالاها می تواند تاثیر مهمی در شرایط فعلی اروپا داشته باشد.
به خصوص باید این موضوع به صورت هماهنگ توسط دولت و مسئولین وزارت بازرگانی در رسانه ها اعلام شود تا اثربخشی مضاعف داشته باشد. همان طور که تنها اعلام تحریم فروش نفت به اروپا در رسانه ها، پیش از اینکه هیچ گونه اقدام عملی صورت گیرد، موجب شده است قیمت نفت تا حدود 10 دلار در هر بشکه افزایش یابد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر