ماهان شبکه ایرانیان

سخت بیدار شدن از خواب

آیا بیدار شدن از خواب برای شما در صبح سخت است؟ آیا هنوز دکمه snooze یا خواب کوتاه را هنگامی که گوشی یا ساعت‌تان در صبح زنگ می‌زند فشار می‌دهید؟ بسیار خوب بیایید راه‌حل را بیابیم

سخت بیدار شدن از خواب

آیا بیدار شدن از خواب برای شما در صبح سخت است؟ آیا هنوز دکمه snooze یا خواب کوتاه را هنگامی که گوشی یا ساعت‌تان در صبح زنگ می‌زند فشار می‌دهید؟ بسیار خوب بیایید راه‌حل را بیابیم.
بعد از سالها تحقیقات دانشمندان دریافتند که چه مقدار متوسطی از خواب برای هر فرد نیاز است و آن 5 دقیقه‌های اضافی است! همه‌ی ما رختخواب گرم و راحت را دوست داریم و بیرون آمدن از تخت خواب را فکر خوشایندی نمی‌دانیم و همیشه خواهان 5 دقیقه اضافی هستیم. در این میان یک بحث بین دو صدا در ذهن ما وجود دارد که یکی مربوط یه فرشته‌ی سفید و دیگری مربوط به فرشته‌ی سیاه است. فرشته‌ی سفید به شما می‌گوید که "بیدار شو، دیر است، باید به باشگاه بروی و بعد از آن به اداره یا مدرسه بروی". پس از آن کمی پاهای خود را حرکت می‌دهید و تلاش می‌کنید که بیدار شوید اما چند لحظه بعد فرشته‌ی سیاه از راه می‌رسد و می‌گوید "فقط 5 دقیقه، با 5 دقیقه دیرتان نمی‌شود". شما هم مثل یک ساده لوح با او موافقت می‌کنید و می‌خوابید. بعد از مدتی دو باره فرشته‌ی سفید ظاهر شده و می‌گوید که بیدار شو و به حد کافی برای باشگاه دیرتان شده است. اما سریع فرشته‌ی سیاه می‌آید و شما را به خواب تشویق می‌کند و شما هم خام حرفهای او می‌شوید. اما آخر سر یک صدای بلند مثل صدای همسر یا پدر و مادرتان را می‌شنوید که می گوید بیدار شو. صدایش بلند است و ناراحت است و شما برای بیدار شدن از خواب مهیا می‌شوید و به ساعت نگاه می‌کنید. وقتی متوجه ساعت می‌شوید تمام کارهایتان را سریع انجام می‌دهید و سعی می‌کنید که سر وقت به اداره یا سرویس مدرسه برسید. همه‌ی ما تقریباً این رفتارها را داریم اگرچه ممکن است دقیقاً عین هم نباشد اما تا حدودی یکسان است.
سخت بیدار شدن از خواب نوعی علامت تنبلی است مگر اینکه شما به اختلالاتی مثل گرفتگی نفس در خواب و . . . مبتلا باشید. اگر شما به چنین اختلالاتی دچار هستید باید تحت درمان باشید. بیشتر این اختلالات قابل درمان هستند اما به طور کامل رفع نمی‌شوند. متأسفانه از وقتی چارچوب زمان، دنیا را استاندارد کرده است افراد مبتلا به اختلالات خواب در این میدان رقابت دچار آشفتگی شده‌اند. پس خود را با مشکل سازگار کنید و عاقلانه عمل کنید. برای مثال اگر شغل شما طوری است که باید ساعت 8 صبح بیدار شوید و شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید آن را رها کرده و شغل جدیدی پیدا کنید که ساعات آن از ظهر تا شب باشد اگرچه گفتن آن راحت‌تر از انجام آن است اما اگرجغد شب هستید باید در طول ساعات روز بخوابید و فقط در این حالت است که بدن‌تان به درستی کار می‌کند و می‌توانید کارتان را به بهترین نحو انجام دهید.
غلبه بر مشکل سخت بیدار شدن از خواب در صبح :

• اگر ریشه‌ی مشکل‌تان تنبلی است به خودتان کمک کنید و عزم خود را جزم کرده و به خود قول دهید که در ساعت مناسب از خواب بیدار شوید و هر روز از یک برنامه‌ی منظم پیروی کنید.
• از هشدار با صدای بلند برای بیدار شدن استفاده کنید. محل قرار گیری آن نیز مهم است؛ سعی کنید آن را کمی دورتر از محل خواب خود قرار دهید تا وقتی زنگ زد برای خاموش کردن آن از رختخواب بلند شده و از خواب بیدار شوید.
• از هشدار لرزه یا ویبره‌دار هم می‌توانید استفاده کنید و آن را زیر بالش یا تشک خود قرار دهید تا از خواب بیدار شده و آن را خاموش کنید.
• از یک نفر دیگر مثلاً مادر، همسر یا کسی که با شما هم اتاق است کمک بخواهید تا مطمئن شوند که از خواب برخاسته و بیدار شده‌اید. در این حالت تنبلی نمی‌کنید و 5 دقیقه بیشتر نمی‌خوابید. البته اگر دوباره این کار را بکنید دفعه‌ی بعد آنها شما را بیدار نخواهند کرد.
• در اتاقی بخوابید که درش باز است و پرده‌هایش کشیده شده است در این حالت هنگام صبح اتاق روشن خواهد شد و به بیدار شدن شما کمک خواهد کرد.

• ممکن است 8 ساعت خوابیده باشید اما کیفیت خواب هم مهم است. عواملی را که باعث مزاحمت خواب شما می‌شوند کاهش دهید :

- تختخواب راحت داشته باشید.
- بالش خوب داشته باشید و مطمئن باشید که در طولانی مدت کارساز است و به داشتن خواب خوب به شما کمک می‌کند.
- از مصرف شکلات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار قبل از رفتن به خواب پرهیز کنید.
- هم چنین می‌توانید چند ساعت قبل از خواب به باشگاه بروید یا ورزش کنید چون در این حالت خسته شده و به رختخواب رفته و هرچه زودتر به خواب می‌روید و صبح روز بعد با نشاط از خواب بیدار می‌شوید.

هر چند چیز خوبی نیست اما بیشتر ما با آن مواجه هستیم. بیایید خود را منظم کرده و با این تفکر که "زود رفتن به رختخواب انسان را سالم، عاقل و ثروتمند می‌سازد" زندگی کنیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان