خبرگزاری فارس: نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از پنجم مرداد در تماشاخانه شهرزاد با بازی حامد بهداد به صحنه میرود.
نعیمی که سالهاست با نمایشهایش در تئاتر شهره شده است، معتقد است برای به صحنه بردن این نمایش خیلی سال صبر کرده اما به دلائلی نتوانسته آن را در ایرانشهر اجرا کند و به شهرزاد آمده است. وی درباره انتخاب حامد بهداد میگوید که از هم کلاسیهای توانایش است که به کارسازی و خلاقیتش ایمان دارد. در ادامه گفت وگو با حمیدرضا نعیمی را میخوانیم:
لطفا درباره شروع این کار صحبت کنید؟
نمایشنامه نوشتهای متعلق به سال 91 است که امکان اجرا برای این اثر پیش نیامده بود متن کار دشوار بود و خودم به عنوان کارگردان احساس میکردم هنوز توانایی اجرای آن را ندارم و دوستانی هم که گاها در تهران و شهرستان تقاضای کارگردانی داشتند به نظرم از پس دشواریهای این کار و خلق آن بر صحنه برنمیآمدند برای همین هیچگاه مجوز اجرای این اثر را به کسی ندادم.
اما امسال که قرار شد من در تماشاخانه ایرانشهر نمایشی به صحنه ببرم احساس کردم بهترین فرصت است که این نمایش را برای آن فضا و تالار طراحی کنم کار بسیار دشواری بود تقریبا از 15 فروردین تا 4 مرداد، روزی شش ساعت تمرین بدون وقفه و تعطیلی داشتیم.
خوشحالم که تجربههای زیادی در این کار بدست آوردیم ، چیزهای بدیعی در این کار یاد گرفتم که فکر میکنم برای تماشاگر هم جذاب باشد.
درباره ایرانشهر هم توضیح دهید ، چطور شد آنجا اجرا نرفتید؟
از ابتدا این نمایش برای تالار استاد سمندریان طراحی شد اما چون اجراها در آنجا طوری از سوی شورای سیاست گذاری برنامه ریزی شده که دو گروه در تالار اجرا بروند متأسفانه زمان اجراها هماهنگ نمیشد چون ما امکان اجرا ساعت 19 نداشتیم گروهی هم که همزمان با ما بودند آنها هم نمیتوانستند ساعت 21 اجرا بروند در نهایت ما هم کنار کشیدیم.
البته به همین راحتی هم نبود به صورت خیلی اتفاقی ما وقتی اعلام کردیم که امکان اجرای این ساعت را نداریم در نهایت من حتی منتظر بودم که به من بگویند صبرکنم چند ماه دیگر هم کار را انجام دهیم
پس صبر میکردید؟
بله این کار یک اثر هنری است که آماده شده می توانستیم حتی یک ماه دیگر هم اجرا کنیم به خصوص ما کار را برای هیئت بازبینی و کارشناسان تالار اجرا هم کردیم و همه چیز آماده بود بنابراین این قضیه خیلی احساس خوبی برای من نبود که کاری که آماده شده و میخواهیم آن را به تماشاگر نشان دهیم مجبور شویم چند ماه صبرکنیم اما این امکان هم برای مجموعه ایرانشهر میسر نبود و به طور اتفاقی هم متوجه شدیم که در پردیس شهرزاد سالن شماره 1 که بخشهایی آن امکانات و فضایی که لازم داشتیم را موجود داشت و تالار هم در آن زمان نمایشی برای اجرا نداشت.
خود قاسم جعفری مدیریت مجموعه استقبال کردند و همین هم باعث شد که خیلی با ما همکاری کنند و این کار به نحو احسن به روی صحنه برود البته سعی کردیم مشکلاتمان را هم حل کنیم تا این نمایش به شکل و کیفیت لازم به اجرا برسد.
دکور کارتان چطور است؟
این نمایش هیچ دکور، آکسسوار و شیای ندارد این تنها نمایش من است که بدون دکور اجرا میشود، من و رضا مهدی زاده به این نتیجه رسیدیم که هر چیزی اگر وارد این اثر شود جریان سیال ذهن یا به عبارتی رئالیسم جادویی این نمایش در بخشهایی اتفاق نخواهد افتاد این بود که ترجیح دادیم تخیل تماشاگر سهمی از اجرا باشد و هر چیزی که قرار است در این نمایش از آن صحبت شود، سهم تخیل تماشاگر باشد.
درباره محتوای نمایشنامه هم توضیح بفرمایید؟
این نمایش از نظر ژانر قطعا کمدی نیست میتوانیم آن را یک ملودرام تراژیک ببینیم، این نمایش در بخشهایی با اینکه فضای ما جدی است، اما لایههای طنز خود را هم مثل همه نمایشنامههایم دارد در همه نمایشنامه های من حتی تراژدیهایم طنز وجود دارد، در اینجا هم وجود دارد .
در حوزه اجرا هم وارد یک اثر چند آوایی شدیم از لالاییهای کردی تا آوازهای مغولی، اسپانیایی، دشتی ایرانی و در کنار اینها زبان را هم داریم در لحظاتی فارسی محاوره تبدیل به یک زبان تاریخی و فاخر و کلاسیک متعلق به هفتصد سال پیش ما میشود و یک مرتبه وارد لهجه از شیرازی میشویم یا کلمات و جملاتی کردی ادا میشود، همین باعث شده که نمایش یک اثر جذاب شود. به نظرم تماشاگر هم به لحاظ سمعی و هم بصری اثری متنوع خواهد دید که لحظه لحظه به او پیشنهادات جدید میدهد.
درباره انتخاب بازیگر توضیح دهید که چطور شد آقای بهداد در نمایشتان حضور دارند؟
من و حامد بهداد در دوران تحصیل با هم، هم کلاسی بودیم با هم در دانشگاه تئاتر خواندیم، پایان نامه او درباره شکسپیر بود و در آن پایان نامه یادم میآید که چیزی بالغ بر بیست کاراکتر متفاوت آثار بزرگ شکسپیر هم زن و هم مرد را یک تنه بازی کرد و همان اندازه که در خلق شخصصیتی مثل مکبث، اتللو و رومئو و مارک آنتونی زیبا بود در خلق کاراکترهایی مثل افیلیا، خواهران جادوگر و خیلی کاراکترهای زن دیگر هم جذاب و باشکوه بود.
او تئاتری است و نگاهش نسبت به تئاتر بسیار جدی و از سر تعصب است اصلا با تئاتر شوخی ندارد و اصلا کار را یک تفریح و تجربه ساده نمیبیند بسیار برای این قضیه برنامه دارد و از زمانی هم که از خارج از کشور به ایران آمد تمام روزها را به غیر از چند روز که برای دوبله یک انیمیشن باید میرفت، سرصحنه تمرین بود.
بهداد همیشه با پیشنهاد روی صحنه میآید و یکی از بازیگرانی است که مدام پیشنهادات سازنده و کارساز است. این ذهن خلاق او را نشان میدهد حامد بهداد فصل مهمی برای بازیگری تئاتر و سینمای ما است و اگر کارگردان ها و سینما و تئاتر ما از این فرصت استفاده کند او توانایی بسیار بالایی در خلق کاراکترهای پیچیده و سخت دارد و این مسئله باعث شده بود که من همیشه کارهایش را در زمینه سینما و چند اثری که روی صحنه تئاتر دارد دنبال کنم و منتظر یک فرصتی برای همکاری باشم خوشبختانه دراین نمایش چون او سرفیلمبرداری نبود ، کار ما را پذیرفتند و وارد گروه شدند و مطمئنا این شروع ماجرا و همکاری های من با حامد بهداد است.
چالش حضور ستارههای سینما در تئاتر را چطور میبینید؟
من در بسیاری از نمایشهایم چهرههای توانمند سینما و تئاتر حضور داشتند، از حمیدرضا آذرنگ که این روزها در سینما و تئاتر برجسته هستند، شبنم مقدمی، لادن مستوفی، فرهاد آییش ، میترا حجار، یکتا ناصر و بهزاد فراهانی و خیلی دیگر افراد سینما و تئاتر.
من در کارهایم همواره از نیرو، انرژی، هنر و استعداد ناب این عزیزان استفاده بردم و جزو بازیهای پرقدرت کارهای من هم توسط این افراد انجام شده است.
من هم معتقدم بحث گیشه، تئاتر تجاری و ستاره سازی قواعدی دارد و فقط چهره بودن مهم نیست قطعا باید بازیگری که پا به صحنه میگذارد بتواند ایستادگی کند من تفاوتی بین بازیگری تئاتر و سینما قائل نیستم هر دو اینها کار پیچیده، سخت و دشواری هستند و در مدیوم خود باید زیبا ظاهر شوند.
این نمایش تا انتهای مرداد ماه ساعت 30/20 با بازی حامد بهداد، بهناز نازی، کامبیز امینی، کتانه افشاری نژاد، محسن گودرزی، بهار نوحیان، مرجان فریقی به صحنه تئاتر شهرزاد میرود.