ماهان شبکه ایرانیان

معماری مدرن ایرانی ، آپارتمانی متفاوت در محله قدیمی اصفهان!

پروژه های برجسته: پروژه طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر در محله ای قدیمی در اصفهان به نام جی شیر قرار دارد که در مکتوبات مختلف از " جی" به عنوان نام قدیم شهر اصفهان یاد شده است

پروژه های برجسته: پروژه طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر در محله ای قدیمی در اصفهان به نام جی شیر قرار دارد که در مکتوبات مختلف از " جی" به عنوان نام قدیم شهر اصفهان یاد شده است. در روند طراحی این پروژه، علاوه بر به دست آوردن خواسته های مطرح شده از سوی کارفرما که هدف اصلی پروژه به شمار می آمد، یک هدف فرهنگی هم دنبال شده است که آن عکس العملی اعتراضی به نقص های بسیار و زشتی ها و آشفتگی های بصری در معماری معاصر اصفهان است. این معماری مدرن ایرانی به طراحی حامد مرادی الشتر با این دو هدف و طراحی برجسته خود توانسته رتبه سوم جایزه معماری آسیا 2015 و تقدیر شده در جایزه معمار 95 را از آن خود کند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در اصفهان سری بزنیم و جزئیات طراحی آن را از زبان معمار پروژه با شما در میان بگذاریم.

مشخصات عمومی پروژه آپارتمان جی شیر

  • نام پروژه: آپارتمان مسکونی جی شیر
  • موقعیت: خیابان جی شیر، اصفهان، ایران
  • دفتر معماری: دفتر معماری الشتر
  • معمار مسئول: حامد مرادی الشتر
  • تاریخ شروع و اتمام طراحی: 1391-1390
  • تاریخ شروع و اتمام اجرا: 1395-1391
  • مساحت سایت پروژه: 180 متر مربع
  • مساحت طبقه همکف: 130 متر مربع
  • مساحت کل ساخته شده: 490 متر مربع
  • نوع ساختمان: مسکونی
  • مدیر اجرایی پروژه: حامد مرادی الشتر
  • تیم اجرایی پروژه: امیر حمزه مرادی ، امیر علی پورکیان
  • پیمانکار: دفتر مدیریت پروژه و ساخت excellent
  • مهندس سازه: علیرضا زمانی
  • شرکت سازنده: دفتر معماری الشتر ، دفتر مدیریت پروژه و ساخت excellent
  • طراح سه بعدی : ملیحه امین
  • گرافیست: نیلوفر ادهمیان، ملیحه امینی
  • عکاسان: پرهام تقی اف، فرشید نصر آبادی
  • جوایز: رتبه سوم جایزه معماری آسیا 2015
    ​           تقدیر شده در جایزه معمار 95

خاستگاه طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر 

پروژه آپارتمان مسکونی جی شیر معماری مدرن ایرانی است که در محله قدیمی از اصفهان به نام جی شیر قرار دارد که در مکتوبات مختلف از جی به عنوان نام قدیم شهر اصفهان یاد شده است. در روند طراحی معماری علاوه بربدست آوردن خواسته های مطرح شده از جانب کارفرما که هدف اصلی پروژه به شمار می آمد، یک هدف فرهنگی هم دنبال شد. که طبعا این دو هدف در تکامل یکدیگر پیش رفته و علاوه بر بدست آوردن خواسته های کارفرما به روشی مطلوب، عکس العملی اعتراضی به نقص های بسیار و زشتی ها و آشفتگی های بصری در معماری معاصر اصفهان داشت. این پروژه نهایتا به یک پروژه اعتراضی تبدیل شده و بیانیه ای را نیز مطرح کرد.

آپارتمان مسکونی جی شیر و برنامه فیزیکی

بر اساس یک برنامه فیزیکی مشخص تصمیم گرفته شد در طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر، فضاها به دو قسمت تقسیم شوند:

  1. فضای اصلی و خصوصی برای هر واحد شامل: سالن ها، آشپزخانه، اتاق خواب ها و سرویس ها
  2. فضاهای مشاع شامل: نورگیر، دستگاه پله و پاگردها + تراس مقیاس

روند طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر

در رابطه با این فضاها با توجه به متراژهای مورد نیازشان نسبت به هم مشخص شده و تصمیم گرفته شد تا به اندازه مقیاس فضاهای مشاع و تراس ها به عنوان فضای تهی از کل حجم پروژه کاسته شود و این عملکردها (نورگیر،دستگاه پله وپاگردها + تراس) با قرارگرفتن در فضای شفاف و درنظر گرفتن تأمین نور برای فضاهای خصوصی واصلی درقسمت تهی قرارگیرند. با این اتفاق، نور فضاها از سمت تهی تامین می شد ونیاز به پنجرهای بزرگ در نما مرتفع گشت.
در طراحی این معماری مدرن ایرانی کم کردن فضای تهی از حجم اصلی آپارتمان مسکونی جی شیر، با به جا ماندن حجم فضای اصلی و یک دیواره به عنوان حریم همسایگی و فصل مشترک با همسایه همراه بود. این دیواره، مسئولیت کیفیت بخشیدن به تمام فضاهای داخل و حتی مشاعات را داشت ( ویو و منظره خود ساخته) با توجه به درنظر گرفتن شرایط  اقلیمی و زاویه چرخش آفتاب برای دریافت نور در بازده زمانی بیشتر، ایجاد تهی در سمت غربی پروژه اتفاق افتاد.

آپارتمان مسکونی جی شیر و چالش های طراحی آن

 در راستای پایبندی به ایده اولیه در طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر هر چه که اندازه های باز شو ها در نمای جنوبی ما کمتر می شد طبیعتا دید کمتری نسبت به منظر نامناسب شهری داشتیم. از این رو هر چه از اندازه بازشوها در سطح نما کم می شد به مقیاس دو چندان بربازشوهای بدنه غربی و دید به نمای خود ساخته ما اضافه گشت و تمامی فضاها از مناسب ترین نور و دید برخوردار می شدند. از طرفی دیگر، کوچک بودن اندازه باز شوها در نما به قوی تر شدن ایده حرکت اعتراضی در راستای اهداف فرهنگی پروژه کمک می کرد.

بررسی پلان و مقطع در آپارتمان جی شیر

با دیدن بخشی از پلان و مقطع طراحی آپارتمان مسکونی جی شیر با جزئیات بیشتری از طراحی این فضا آشنا خواهید شد و با بررسی پروفایل دفتر معماری الشتر می توانید تصویری کامل تر از بخش های مختلف و دیاگرام های طراحی این خانه شاخص در اصفهان داشته باشید. 

برای اینکه بتوانید پروژه خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه 09035550148 ارسال نمایید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دفتر معماری الشتر ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان