شناخت اختلال شخصیت سادیستی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت سادیستی (مردم‌ آزاری) و یا سادیستها ممکن است به عنوان افرادی که از درد و رنج دیگران لذت می‌برند، دیده شوند

شناخت اختلال شخصیت سادیستی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت سادیستی (مردم‌ آزاری) و یا سادیستها ممکن است به عنوان افرادی که از درد و رنج دیگران لذت می‌برند، دیده شوند. آنها ممکن است نسبت به اطرافیانشان رفتاری فریبکارانه و تحقیرآمیز داشته باشند. چه چیزی باعث می‌شود این افراد اینگونه رفتار کنند؟ اختلال شخصیت سادیستی می‌تواند دلیل بر آن باشد. این مقاله در مورد علل، علائم و درمان این اختلال شخصیتی اطلاعاتی را فراهم ساخته است.
کلمه سادیسم یا سادیستی از اشرافزاده فرانسوی، مارکی دو ساد Marquis de Sade گرفته شده است. او نویسنده و فیلسوف فرانسوی بود که مطالب عاشقانه‌ی بسیاری نوشته و در نوشته‌های خود خشونتهای بسیاری را وارد کرده و به آزادی جنسی نامحدود اعتقاد داشت. او بسیاری از مردان و زنان را شکنجه کرده و پس از آن دستگیر شد، و در نهایت دیوانگی او اعلام شد.
فقط با دیدن یک فرد و راستش را بخواهید حتی یک حیوان دردمند حس بدی به ما دست می‌دهد. به این دلیل که همه‌‌ی انسانها حساسند. اما یک اختلال شخصیتی وجود دارد که بر رفتار فرد به گونه‌ای تأثیر می‌گذارد که از دیدن درد و رنج دیگران احساس شادی و شعف می‌کند. چنین فردی ممکن است رفتاری خشونت‌آمیز و توهین‌آمیز از خود نشان دهد. این اختلال را اختلال شخصیتی سادیستی گویند.
این اختلال در راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانی (DSM-III-R) گنجانده شد، اما در نسخه‌های بعدی برداشته شد. دلیل اصلی برداشتن آن، پتانسیلش برای سوء استفاده از آن بود. همچنین کمی با اختلالات موجود تداخل پیدا می‌کرد. به علاوه، این اختلال، خیلی معمول نبوده و بیشتر در مردان دیده می‌شود. اما اختلال سادیسم جنسی در نسخه فعلی، DSM-5، از انجمن روانپزشکی آمریکا گنجانده شده است. این اختلال از طریق تحریک جنسی با وارد کردن درد به دیگران قابل تشخیص است.
افراد سادیستی که به نظر بی‌رحم می‌رسند، غیرقابل پیش‌بینی بوده و اغلب دیده شده که برای رسیدن به خواسته‌هایشان به هر کاری دست می‌زنند.

علل

● اختلالی نادر است، و از اینرو نمی‌توان برای آن علت‌های خاصی تعیین نمود. مشکلاتی که در کودکی برطرف نشده باشند و یا سوء استفاده شدید در زمان کودکی می‌تواند عامل مهمی به حساب آید، اما علل بیولوژیکی نیز در این امر دخیلند.
● احساس عمیق ناامنی می‌تواند دلیل دیگری برای این اختلال باشد. اگر فردی که بسیار به کودکی نزدیک است به طور مداوم از او سوء استفاده کرده یا او را شکنجه کند، ممکن است فشار و تأثیر بسیار زیادی بر روان او داشته باشد. کودک ممکن است یا به یک فرد سادیستی و یا مازوخیست (فردی که از آسیب‌رسانی به خودش لذت می‌برد) تبدیل شود.
● با این حال، همچنین دیده شده است کودکانی که به خوبی تربیت شده‌اند و آنهایی که از خانواده‌های خوب و سرشناس هستند نیز ممکن است دچار این اختلال ‌شوند.

علائم

● برجسته‌ترین ویژگی این افراد، رفتار ظالمانه و بی‌رحمانه‌ی آنهاست. این افراد با تحمیل درد به کسانی که فکر می‌کنند ضعیف‌تر و یا از نظر مقام و رتبه پایین‌تر هستند، لذت می‌برند.
● دیدن کسی که از درد به خود می‌پیچد به نظر می‌رسد آنها را مسرور می‌سازد. این افراد برای عذاب و زجر دادن مردم و یا حتی حیوانات به هر کاری دست می‌زنند.
● آنها به طور آشکار و چشمگیری دروغ می‌گویند، مردم را فریب می‌دهند و برای آزار دیگران مرتکب جرم و جنایت می‌شوند. آنها حتی با عزیزان خود نیز چنین رفتاری دارند.
● به نظر می‌رسد که روشهای خشونت‌آمیز، اسلحه، قتل و شکنجه، آنها را مجذوب خود می‌کند.
● این افراد عاشق تسلط بر مردم و اعمال محدودیت به دیگران هستند. آنها تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند.
● آنها تمایل شدیدی به کنترل دیگران دارند. این افراد به عمد بر سر زیردستان و یا اعضای خانواده‌ی خود فریاد می‌زنند تا آنها را بترسانند و وادار به انجام کاری کنند.
● این افراد از درد جسمی و روحی دیگران لذت می‌برند.
● سادیست‌های جنسی در اعمال جنسی بی‌رحمانه افراط کرده و شریک زندگی خود را برای لذت بردن، شکنجه می‌کنند. آنها حتی ممکن است به شریک خود خیانت کرده و با چندین فرد رابطه داشته باشند.

شناخت اختلال شخصیت سادیستی

افراد سادیستی به چه چیزی اعتقاد دارند؟

● آنها همیشه می‌خواهند صاحب قدرت و اختیار باشند. چنانچه اوضاع مطابق با میل و خواسته‌ی آنها پیش نرود، ممکن است پرخاشگر و بیرحم شوند.
● چه در خانه و یا محل کار باشند، دوست دارند قوانین سختگیرانه‌ای وضع کرده و اطمینان حاصل کنند که همه از این قوانین پیروی می‌کنند.
● نیاز تسلط بر دیگران، از عدم تحمل یا نابردباری و تنفرشان از کسانی که به نظرشان ضعیف هستند، نشأت می‌گیرد.
● آنها اعتقاد دارند که با پایین آوردن و کوچک و خوار شمردن دیگران، می‌توانند اهمیت و اعتبار خود را به اثبات رسانند.

درمان

● درمان این اختلال بسیار گسترده و جامع بوده و ممکن است سال‌ها به طول انجامد. گروه درمانی، خانواده درمانی و مشاوره ممکن است برای این اختلال مؤثر باشند. دخالت و مشارکت دوستان و خانواده بسیار اهمیت دارد.
● بیشتر افراد سادیستی واقعاً احساس نمی‌کنند که نیاز به دریافت کمک‌های حرفه‌ای دارند، و این به نوبه خود باعث می‌شود کمک به آنها سخت شود.
دانستن این نکته اهمیت دارد که بیماران روانی و سادیستی دارای چندین صفت مشابه هستند، اما تفاوت عمده‌ای میان این دو گروه وجود دارد. بیشتر بیماران روانی درک نمی‌کنند که با اقدامات و یا گفته‌هایشان به دیگران آسیب می‌رسانند، در حالی که افراد سادیستی از درد و رنجی که تحمیل می‌کنند، آگاه هستند.
باید به کسانی که اختلال شخصیت سادیستی دارند، کمک‌های حرفه‌ای ارائه شود. از آنها دور ماندن بخاطر ترس، و یا جهت در امان بودن از خشم آنها و خوب بودن با آنها راه حل واقعی نیست. اختلال این افراد بایستی درمان شود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان