ماهان شبکه ایرانیان

حمام سریعتر با آب خنک تر

درباره خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلات پوستی کودکان چه می دانید؟ خشکی پوست از جمله شایع ترین مشکلات موجود بین مراجعان به مطب های متخصصان پوست است

حمام سریعتر با آب خنک تر
درباره خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلات پوستی کودکان چه می دانید؟
خشکی پوست از جمله شایع ترین مشکلات موجود بین مراجعان به مطب های متخصصان پوست است. حدود 20 درصد ازکودکان ایرانی ازاین معضل رنج می برند که تا سن بلوغ این میزان به حدود 4 درصد تقلیل می یابد. درماتیت سرشتی (آتوپیک) یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد خشکی پوست است. در این بیماری میزان تبخیرآب از سطح پوست بیش از مقدار طبیعی آن است که منجر به از دست دادن مقادیر قابل توجهی از آب پوست می شود. از دلایل دیگر خشکی پوست می توان به آسیب لایه های پوشاننده سطح پوست اشاره کرد. این لایه ها عمدتاً حاوی چربی های طبیعی ترشح شده از غدد چربی پوست مانند سرامید ولانولین هستند که همانند سدی مانع تبخیرآب از سطح پوست می شوند. آسیب به این لایه ها در نتیجه بیماری های مختلف، انجام لایه برداری، شستشوی مکرر، قرار گرفتن در برابر مواد حساسیت زا (آلرژن)، ایجاد زخم و...اتفاق می افتد.
داروهای ویژه خشکی پوست
برای درمان این نوع ضایعات محصولات مختلفی وجود دارد که می توانند همانند لایه های محافظ و نگهدارنده آب پوست عمل کنند. این محصولات با ایجاد لایه های چربی شبیه چربی های طبیعی پوست پوششی ایجاد می کنند که از تبخیر غیرطبیعی آن از اپیدرم جلوگیری می کنند. برخی از این محصولات حاوی سرامید هستند که به عنوان مرطوب کننده های قوی استفاده می شوند و با برگرداندن لایه چربی طبیعی پوست به حفظ رطوبت کمک می کنند.عصاره آلوورا از مواد آبرسان وضد التهاب پوست است که در بسیاری از مرطوب کننده ها به عنوان ماده اصلی به کار می رود. وازلین هم به عنوان یک پوشش سطحی ویکی از قدیمی ترین حفظ کننده های رطوبت پوست درمحصولات استفاده می شود.
برای رفع معضل خشکی پوست همچنین می توان از فاکتورهای طبیعی نگهدارنده رطوبت استفاده کرد. اصلی ترین این مواد اوره و اوسرین هستند که به طور طبیعی در پوست ما وجود دارند وبا ایجاد پیوند با مولکول های آب مانع تبخیرآن ها از سطح پوست می شوند.
چه کنیم؟
علاوه بر درمان های رایج خشکی پوست، برخی عادت بهداشتی نیز می توانند به کاهش این مشکل کمک کنند. کاهش مدت زمان استحمام، استفاده از آب ولرم به جای آب داغ، استفاده از شوینده های نسل جدید (شوینده های غیر صابونی: Syndet ها) که کمتر منجر به خشکی می شوند، می توانند مانع خشکی پوست شوند. استفاده از مرطوب کننده ها نیز در نخستین دقایق پس از استحمام ، پیش از آن که کل رطوبت باقی مانده را حفظ کنند. بنابراین استفاده از آن ها به شدت توصیه می شود.
همانطور که ذکر شد خشکی پوست و عوارض ناشی از آن از جمله اگزما و خارش یکی از شایع ترین دلایل مراجعه کودکان به مطب پزشکان است که در صورت استفاده از درمان های پیشگیرنده مانند به کار بردن مرطوب کننده ها ، هزینه و سختی بسیار کمتری برای کنترل باقی می گذارند.
منبع:نشریه شهرزاد، شماره 22.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان