چکاپ دندان ها

آیا فکر می‌کنید اگر هر ماه یک بار به خرید می‌روید لازم نیست هر چند ماه یک بار به دندانپزشکی بروید و سلامت دندان‌هایتان را چک کنید؟ در چکاپ دوره ای برای کودکان مسواک زدن، تکامل دندانی، استفاده از نخ دندان، فلوراید، عادات دهانی، ارتودنسی، توجه والدین، رژیم غذایی، سیلانت‌ها و مراقبت‌های هنگام ورزش به شما و کودکان‌تان آمو ...

چکاپ دندان ها
آیا فکر می‌کنید اگر هر ماه یک بار به خرید می‌روید لازم نیست هر چند ماه یک بار به دندانپزشکی بروید و سلامت دندان‌هایتان را چک کنید؟ در چکاپ دوره ای برای کودکان مسواک زدن، تکامل دندانی، استفاده از نخ دندان، فلوراید، عادات دهانی، ارتودنسی، توجه والدین، رژیم غذایی، سیلانت‌ها و مراقبت‌های هنگام ورزش به شما و کودکان‌تان آموزش داده می‌شود.

اولین چکاپ دندانی
 

با رویش اولین دندان‌ها در دهان، دندانپزشکی پیشگیری باید شروع شده و اولین ویزیت دندانپزشک اطفال صورت گیرد. دندانپزشک اطفال می‌تواند طرحی را برای مراقبت‌های در منزل با توجه به شرایط کودک‌تان به شما ارایه ‌دهد. این برنامه شامل آموزش مسواک و نخ دندان، تغذیه و در صورت نیاز تجویز فلوراید خواهد بود. تمیز کردن دندان‌ها و فلوراید تراپی از اهم برنامه‌های دندانپزشکی پیشگیری هستند، ولی دندانپزشک اطفال می‌تواند از سیلانت به منظور جلوگیری از پوسیدگی استفاده کند. برای تهیه و انتخاب یک محافظ دهانی برای مواقع فعالیت‌های ورزشی مخاطره‌آمیز به شما کمک کند تا از صدماتی که هنگام فعالیت‌های بدنی ورزش ممکن است به صورت و دندان‌های کودک شما وارد شود، جلوگیری کند. وی همچنین می‌تواند موارد نیاز به ارتودنسی را تشخیص داده و یا پیش‌بینی کند و یا در این زمینه نیز اقدام کند. دندانپزشک کودکان با پیگیری و ترویج مراقبت‌های پیشگیری می‌تواند برای کودک شما لبخندی با نشاط را به ارمغان آورده و بیمه کند.

چکاپ دندان‌ها؛ هرچند وقت یک‌بار؟
 

آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا معاینات دندانپزشکی را دست کم دوبار در سال برای بیشتر بچه‌ها توصیه کرده است. البته تعدادی از کودکان که از ریسک پوسیدگی بیشتری برخوردار بوده و یا الگوی رشدی غیر طبیعی داشته و یا دارای بهداشت دهان ضعیفی هستند، به معاینات بیشتری نیاز دارند. معاینات منظم دندانپزشکی به کودک شما کمک می‌کند که همیشه دندان‌های سالم داشته باشد. دندانپزشک دندان‌ها را تمیز کرده و خرده‌های مواد غذایی بر آنها را برداشته و همچنین تحریکات لثه و عامل ایجاد کننده پوسیدگی را بر طرف می‌سازد. فلوراید تراپی، فلوراید مینا را زیاد کرده و آن را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. آموزش بهداشت دهان به کودک، مسواک زدن و نخ کشیدن بهداشت دندان‌ها را بهبود بخشیده و به او کمک می‌کند تا دندان‌ها را تمیزتر کرده و سلامت لثه نیز بیشتر شود. توجه داشته باشید تنها علت مراجعه به مطب دندانپزشکی پوسیدگی دندان نیست.
دندانپزشک سلامت دهان فرزند شما را ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال، کودک شما به منظور دستیابی به سلامتی دندان‌ها در حد ایده‌آل، ممکن است به فلوراید اضافی، تغییر در رژیم غذایی یا مسدود کردن شیارهای دندانی به نام سیلانت نیاز داشته باشد. دندانپزشک کودکان مشکلات ارتودنسی را تشخیص داده و یا برای اینکه دندان در محل صحیح رویش یابد درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کند. دندانپزشک کودکان با گرفتن تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی سابقه سلامتی وی را بررسی کرده و به آرامی دهان، دندان‌ها و فکین را معاینه می‌کند. اگر لازم باشد دندان‌ها را تمیز کرده و به آنها فلوراید نیز می‌زند.
دندانپزشک کودکان فقط در مورد سلامت و بهداشت دندان‌ها صحبت نمی‌‌کند و با زبان و لغات قابل فهم و نشان دادن عکس و پوستر با وی ارتباط برقرار می‌کند و کودک شما انگیزه می‌یابد برای اینکه دهانی سالم و لبخندی زیبا داشته باشد، همکاری لازمه را داشته باشد. در هر نوبت ویزیت و ملاقات با دندانپزشک رادیوگرافی گرفته نمی‌‌شود. رادیوگرافی زمانی توصیه می‌شود که لازم باشد. به طور مثال، ممکن است برای تشخیص پوسیدگی دندان و یا موارد ناهنجاری دندانی و نیاز به ارتودنسی گرفته شود.

چکاپ‌ های سه گانه
 

1 دوران بارداری:
 

بهترین زمان مشاوره با دندانپزشک برای پذیرش توصیه‌های پیشگیری، زمانی است که زوجین منتظر فرزند هستند. مشورت در مورد عادات بهداشتی و غذایی و تأثیر الگویی آن روی کودک در بهبود سلامت دهان ودندان والدین و کودک هردو مؤثر است. در مشورت قبل از تولد، نسبت به نحوه رویش دندان‌های کودک نیز تذکر داده می‌شود.

2 کودکان زیر 3 سال:
 

مراقبت از دندان‌ها با رویش اولین دندان‌های شیری آغاز می‌شود، گرچه تمیز کردن و ماساژ لثه‌ها قبل از رویش دندان به تمیز کردن دهان و رویش دندان‌ها کمک می‌کند و تمیز کردن را در این مرحله می‌توان با پیچیدن گاز مرطوب دو لایه یا پارچه تمیز به دور انگشتان والدین انجام داد. این اقدام باید روزی یک بار انجام شود و ساده‌ترین روش، قراردادن کودک روی یک بازو و ماساژ دندان‌ها با دست دیگر است. معرفی مسواک دارای الیاف نرم و مرطوب به کودک، زمانی توصیه می‌شود که والدین حین کار با آن احساس راحتی کنند. (حداکثر در یک سالگی) در این گروه سنی، استفاده از خمیر دندان توصیه نمی‌‌شود. کف کردن آن برای کودک ناخوشایند بوده و احتمال بلع فلوراید نیز وجود دارد. والدین باید این کار را در زمان خاصی برای کودک انجام دهند. و به قدر امکان از کودک تعریف و ستایش کنند تا به رعایت بهداشت دهان تشویق شود. به هر حال در مورد کودک معترض به مراقبت‌های دهان ودندان، والدین را باید به استقامت توصیه کرد.

3 کودکان 3 تا 12 سال:
 

استفاده از خمیر دندان‌ها و نخ دندان‌های طعم دار از نظر اغلب کودکان مطلوب است ولی در مورد خمیر دندان‌ها باید توجه شود که به دلیل طعم مطلوب، میزان مصرف کودک زیاد نشده و یا کودک تمایل به بلع آن نداشته باشد. مسوولیت مراقبت از دندان‌های کودک تا زمانی که کودک خود کاملاً قادر به انجام صحیح روش‌های مراقبتی باشد، با والدین است و آنها باید به کودک خود در تمیزکردن دندان‌ها با مسواک و نخ دندان کمک کنند. والدین باید کنترل کننده بهداشت دندان کودکان‌شان باشند؛ تا زمانی که کودک بتواند داخل خطوط رنگ‌آمیزی کند، بند کفشش را گره بزند یا قطعه گوشت سفتی را از میان ببُرد(حدود 9 سالگی). مسواک زدن در کودکان نیز با نظارت والدین باید حداقل یک‌بار در شب و ترجیحاً روزی دو بار انجام شود.
منبع:http://www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان