ما معمولاً خودمان را در موقعیتهایی قرار میدهیم که انگار کسی از ما ناراحت است. این افراد میتوانند همسر، دوست، همکار یا غریبهای باشند و اگر شما کسی هستید که دوست دارد همه شاد و خوشحال باشند، پس این موارد باعث ناراحتی شما خواهند شد. شما میخواهید این مشکل را حل کنید و همه چیز را بهتر کنید اما چگونه شما میتوانید فردی عصبی را تبدیل به یک فرد شاد و خوشحال کنید؟
4 مرحله برای بازسازی و سامان بخشیدن به وضعیت مورد نظر وجود دارد و هر وضعیتی میتواند منحصربهفرد باشد. شما تعیین میکنید که چگونه بهترین عملکرد را در آن لحظه داشته باشید. به هر حال در بیشتر موارد راهنماییها و تکنیکهای زیر اعمال میشود.
1- تلافی نکنید
قاعدهی شمارهی یک برای جلوگیری از انتقام یا تلافی است. مهم نیست چه کسی تلافی میکند، شما نباید انتقام بگیرید. انتقام فقط افراد را خشمگینتر میکند.
برای مثال زمانی که فرد عصبانی عملی انجام میدهد که شما را عصبانی میکند اگر شما نیز برای مقابله با او اقدام تحریک آمیزی را انجام دهید این کار موقعیت به وجود آمده را پیچیدهتر خواهد کرد. شما برای تنشزدایی باید غرور خود را کنار گذاشته و اطمینان حاصل کنید که شخص عصبانی بیش از این تحریک نخواهد شد.
2- توجه خود را نشان دهید
نشان دهید که شما به فرد عصبانی توجه دارید و شرایط او را درک میکنید. اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که اغلب دیگران به این دلیل عصبانی و ناراحت هستند که سایر افراد آنها را درک نمیکنند. با توجه به زمان در موقعیتهای حساس، فاکتوری به نام گوش گرفتن به طرف مقابل و سعی در درک او میتواند نگرش هر دوی شما را نسبت به هم تغییر دهد. بسته به وضعیت و شرایط، عوامل یا جملههای زیر میتواند مفید باشد:
1- میتوانی با من حرف بزنی و بگویی مشکل چیست؟ شاید بتوانم به شما کمک کنم.
2- متاسفم که چنین احساسی داری، آیا چیزی وجود دارد که بتوانم انجام دهم؟
3- هیچ وقت دیگه نباید همچین اتفافی بیافتد، تو چه احساسی داری؟
حرفهای کوتاه و تأثیر گذاری مثل موارد بالا وجود دارد که بتوان در موقعیتهای مورد نظر با فرد عصبانی در میان گذاشت. در نهایت شما میتوانید به این افراد کمک کرده و به آنها بیاموزید که چگونه در شرایط عصبانیت خود را کنترل کنند.
3- ویژگیهای خوب انسانی خود را بروز دهید
اگر شخص عصبانی در ابتدا بد رفتاری و عصبانیت خود را بروز داد به جای تلافی، ویژگیهای انسانی خوب خود را به او نشان دهید. این کار باعث کاهش سرخوردگی میشود و شما را انسانیتر جلوه میدهد. از احساس خود به او بگویید، بگویید که از ادامهی این مشاجره میترسید یا در این مواقع گیج و سردرگم هستید. در مورد احساس او بپرسید و خود را با او همراه کنید. او را مطمئن سازید که معنای بدی از احساس و حرفهای خود نسبت به او ندارید.
4- آرامش خاطر ایجاد کنید.
شما باید توجه داشته باشید که با استفاده از این روش میتوانید فرد عصبانی را به سمت آرامش سوق دهید. شما میتوانید با یک چشمک زدن، یک جوک تعریف کردن با طرف مقابل ارتباط لازم را برقرار کنید و به او آرامش دهید و اوضاع را کنترل کنید.
اجازه ندهید هیچکسی روز خوب شما را از بین ببرد و احساس شما را در مورد مسائل مختلف به چالش بکشد. البته وقتی در یک مشاجره رفتار آدمی تنشزا و فضا متشنج میشود، کنترل کردن آن موقعیت مشکل است و طبیعتاً ممکن است شما نتوانید احساسات دیگران را کنترل کنید. پس مهربانی را انتخاب کرده و سعی کنید فرد بهتری باشید.
منبع : Lifehack