یونیفرم‌های کریستین لوبوتین بر تن اعضای تیم المپیک کوبا

درحالی‌که زمان کمی به آغاز المپیک ۲۰۱۶ در ریو باقی‌مانده است پیش از آغاز این رقابت‌ها باید گفت که کشورها علاوه بر رقابت در رشته‌های ورزشی در شیوه ظاهر شدن خود در این میدان هم رقابت می‌کنند و این روزها بازار نمایش لباس المپیک کشورها بسیار گرم است، بااینکه کشورمان خیلی از لباس زیبایی برخوردار نیست ولی کشورهایی مانند کوبا در این زمینه سلیقه زیادی را ...

درحالی‌که زمان کمی به آغاز المپیک 2016 در ریو باقی‌مانده است پیش از آغاز این رقابت‌ها باید گفت که کشورها علاوه بر رقابت در رشته‌های ورزشی در شیوه ظاهر شدن خود در این میدان هم رقابت می‌کنند و این روزها بازار نمایش لباس المپیک کشورها بسیار گرم است، بااینکه کشورمان خیلی از لباس زیبایی برخوردار نیست ولی کشورهایی مانند کوبا در این زمینه سلیقه زیادی را به خرج داده‌اند و از طراحان معروف برای طراحی لباس‌های خود در برزیل استفاده کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این لباس‌ها در ادامه با بنیتا همراه باشید.


در روز شنبه نایب‌رییس جمهور کوبا آقای میگوئل دیاز کانل در مراسم بدرقه کاروان المپیک این کشور حضور پیدا کرد. این کشور حدود 120 ورزشکار را به ریو اعزام کرد اما این بار یونیفرم آن‌ها مانند همیشه نیست، طراح کفش‌های لوکس کریستین لوبوتین و هنری تای، بازیکن حرفه‌ای سابق هندبال و بنیان‌گذار فروشگاه آنلاین خرده‌فروشی SportHenri.com که هردو فرانسوی هستند، با همکاری یکدیگر یک لباس رسمی برای این تیم در مراسم اختتامیه و افتتاحیه طراحی کرده‌اند که این دو مراسم واقعا یک نوع فشن شو در سطح خیلی بالاتر از فشن شوهای عادی حساب می‌شود. در طراحی این لباس از ورزشکاران فعلی و قدیمی این کشور هم مشاوره گرفته‌شده است و یکی از دلایل خاص بودن این مجموعه می‌تواند همین باشد.
همان‌طور که می‌دانید کوبا از مناظر زیبا و چشم اندازهای نفس‌گیری بهره می‌برد، اما ازآنجاکه مدت مدیدی در تحریم بوده و کسی نتوانسته از این جزیره سرسبز عکس‌های هوایی بگیرد طبیعت کوبا کماکان ناشناخته باقی‌مانده است ولی به‌تازگی رییس‌جمهور اوباما از ادامه روابط دیپلماتیک با دولت کوبا خبر داد، وی ابراز امیدواری کرد که این کشور پس از 50 سال جدایی از آمریکا دوباره می‌تواند با بسترسازی‌ها و ایجاد رابطه بین مرد آمریکا لاتین و اروپا یک شرایط خوب برای پیشرفت صنعت مد در این کشور باشد؛ اما اکثر طراحان خیلی به آینده کوبا علاقه‌مند نیستند، چون چیزهایی دیگر در این کشور هستند که ارزشی ندارند ولی نسبت به نمایش فرهنگ چه به‌صورت واقعی و چه مدرن ارجحیت دارند.

عضو گروه ژیمناست تیم خانم دولیس النا تورس هررو و ورزشکار تیم اقای الخاندرو گنزالس کانده

عکس از : رنه هابر مچر


طراح معروف و موفق «استلا مک کارتنی» دختر پل مک کارتنی عضو محبوب گروه قدیمی بیتل ها که کارنامه درخشانی در طراحی لباس دارد، در یک رویدادی در نیویورک برای ایده خود از جشن کوبایی‌ها الهام گرفته است تا زیبایی مجموعه خود را با گل‌های درخشان و دیگر خصوصیات این نوع جشن، بهبود بخشد. او حتی کمی فراتر رفته و از دو نماد ملی این کشور، یعنی «چه گوارا» و فیدل کاسترو برای نمایش لباس‌هایش بهره برده است. از غذا گرفته تا موسیقی و از فرهنگ تا تاریخ، کوبا یکی از حیرت‌انگیزترین مقاصد گردشگری جهان برای گذراندن تعطیلاتی به‌دوراز فضای سرمایه‌داری بیشتر نقاط جهان است و طبیعت و ظاهر این کشور آن‌چنان زیباست که اغلب مجله‌های معروف دنیا ترجیح می‌دهند که برای نمایش یک تصویر بکر از تصاویر این کشور را با اتومبیل‌های کلاسیک آن انتخاب کنند، این در حالی است که سعی می‌شود فقر در این کشور را با زیبایی‌های جالب و منحصربه‌فرد در این تصاویر پوشاند. اصلی‌ترین منبع درآمد خود را از حضور گردشگران خارجی تأمین می‌کند. شهرهای زیبایی چون هاوانا و ترینیداد، سواحل شنی سفید، مناظر طبیعی دلربا و سرگرمی‌های بی‌شماری که برای گردشگران در نظر گرفته‌شده است کوبا را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل کرده است.
اما مراسم 2017 ریسورت چنل در کوبا به بهترین وجه خود با 700 نفر در خیابان هاوانا پسئو دل پرادو اجرا درحالی‌که که مدل‌ها لباس‌هایی با ترکیب کلاه مخصوص گوارا (کلاهی مختص به ارنستو چه گوآرا که وی بیش‌تر به‌نام چه‌گوارا یا اِل‌چه شناخته می‌شود، پزشک، نظریه‌پرداز جنگی و انقلابی مارکسیست زادهٔ آرژانتین و یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا بود.) را بر تن داشتند. کارل لاگرفلد (کارل لاگرفلد، طراح لباس بنام آلمانی است. کارل لاگرفلد در سن 14  سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر بدل شده است.) درباره سفر خود به کوبا می‌نویسد:«این تمام گمان من از کشور کوبا است و اگر از من بپرسید که چه چیزی درباره آن می‌دانم، ایده‌های بچه‌گانه‌ای در ذهنم پرورانده‌ام».

اعضای تیم المپیک کوبا لیدیانی اچوریا بنیتز و خاویر کورتینا لاسرا با هنری تای و کریستین لوبوتین

عکس از : رنه هابر مچر


شاید تنها رویکرد تقلیلگرایانه و سطحی صنعت مد در کوبا کالکشنهای بهار 2016 و ریسور پرونزا اسکولار باشد. طراحانی همچون جک مک کلوگ و لازارو هرناندز از این کشور دیدن کردند و با هم‌کیشان خود در این حوزه نیز دیدارهایی داشتند که منجر به الهام گرفتن یک مجموعه جدید شد که پیش از انقلاب همانندی در کوبا نداشته است.
لوبوتین و تای درباره پروژه المپیک د ویدئوی زیر یک سری توضیحات را ارائه کرده‌اند که هردوی آن‌ها حدود دو سال پیش که کشور کوبا شروع به گرفتن عکس کرده بود، به ایده ظاهر این پوشش المپیکی برخورد کرده بودند.(لوبوتین در فیلم می‌گوید که وی حدود 15 سال است که از این کشور دیدن می‌کند.) تلفیق شدن مد ولباس‌های ورزشکاران کشورها چه در مراسم افتتاحیه و چه در مراسم اختتامیه می‌تواند برای هر کشوری باعث غرور شود و فرصتی است تا ویترین استعدادهای طراحی بومی به نمایش گذاشته شود، همین امر باعث شد تا دولتمردان کوبایی نگاهی به کارنامه لوبوتین بیندازند و وی را برای انجام این کار مأمور کنند.(البته سفیر فرانسه در کوبا هم در انجام این قرارداد نقش‌هایی داشته است.) جزییات مربوط به ویژگی‌های این یونیفرم طراحی‌شده درگذشته خیلی به بیرون درز نکرده است. این‌ها در حالی است که کشور چین هم برای اولین بار وظیفه طراحی لباس‌های المپیک خود را به دست یک طراح مد مشهور واگذار کرده است.

میجین لوپز نونز حامل پرچم کوبا در مراسم افتتاحیه المپیک 2012 لندن

عکس از: اد اندرسن / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ


لیبوتین و تای در این طراحی سعی کرده‌اند تا هم بازخوردهای ورزشکاران جدید و هم ورزشکاران قدیمی را همراه با ویژگی‌های خاص کوبایی کفش‌های ضخیم کتانی، کفش‌های پاشنه‌بلند گربه‌ای، ژاکت‌های گویابرا و تکه‌های برجسته پرچم این کشور در این طراحی اعمال کنند. این ظاهر مشخص جدید ظاهرا یک ارتقا کامل لباس زرد هم ورزشکاران مرد و هم خانم این کشور در مراسم اختتامیه المپیک 2012 لندن بوده است.
بدیهی است که این پروژه طراحی یک فرصت بازاریابی خوب برای این دو طراح است و می‌توانند از این جوی که برای آن‌ها در این چند هفته اخیر با پخش فیلم‌ها و عکس‌ها درباره طراحی‌شان پخش‌شده است، استفاده کنند. دولت کوبا هم متوجه شده است که امسال چشمان بیشتری اتفاقات تیم آن‌ها را در ریو رصد می‌کنند چون بالباسی متفاوت به میدان‌ها پا گذاشته‌اند و ورزشکاران آن‌ها قوی‌تر در مقابل لنز دوربین‌ها به نظر می‌رسند. این نوع طراحی‌ها باعث می‌شود که ورزشکاران احساس کنند که در جوامع بین‌المللی از طراحی که از درون کشورشان منشأ گرفته و بسیار بر روی آن کارشده است، آن‌ها را بیش‌ازپیش بهتر نشان دهد. هنوز فقر و بی‌عدالتی باعث شده کوبا نتواند پتانسیل کامل خود را نشان دهد، ولی این لباس‌ها امیدوارانه برای نشان دادن آینده‌ای بهتر و متفاوت از امروز را برای آن‌ها نشان می‌دهد.




قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر