ماهان شبکه ایرانیان

ترفندهای تبلیغی پایگاه های مسیحی

پیشرفت ­های فناوری در عصر جدید سبب ظهور شیوه­ های جدید گردش اطلاعات و کاهش اساسی در هزینه های فنّاوری و ارسال اطلاعات گردیده است و نتیجه این امر، انفجار اطلاعات است.

مقدمه

پیشرفت ­های فناوری در عصر جدید سبب ظهور شیوه­ های جدید گردش اطلاعات و کاهش اساسی در هزینه های فنّاوری و ارسال اطلاعات گردیده است و نتیجه این امر، انفجار اطلاعات است.

امروزه رسانه ­ها توانسته ­اند به همه زوایای زندگی بشر وارد شوند و بر نوع فکر و نگرش آن ها تأثیر بگذارند. رسانه­ ها به گونه­ ای درهم آمیخته ­اند که توان اندیشیدن را از انسان ها سلب می­ کنند؛ به طوری که موجبات انقیاد آدمی نسبت به آنچه را که این رسانه ­ها می­ گویند، فراهم آورده اند. در واقع، انسان به تعبیر مک لوهان در عصر «برون راهبر» یا «دگر راهبر» می ­باشد؛ چرا که در عصر ارتباطات جمعی و نفوذ این گونه رسانه ­ها به حریم خانه­ های شخصی، هر کس از این وسایل ارتباطی الگو می ­گیرد؛ زیرا انسان اصولاً الگوپذیر است و برای اعمال و رفتار خویش به دنبال الگوها می­ گردد. از این­رو، به راهی می ­رود که از طریق این وسایل تجویز شود. بنابراین، صاحبان و طرّاحان این گونه وسایل، راهبران اندیشه و عمل انسان ها به شمار می ­آیند.(1) در واقع، این رسانه ها با ساخت و پردازش افکار عمومی، فضا را برای اقدامات سیاسی در دهکده جهانی فراهم می کنند. آنها با تضعیف باورهای اعتقادی و پیشینه ملی، فرهنگی، قومیتی و دست زدن به اقداماتی از قبیل: شایعه پراکنی، گسترش ترس و وحشت، رشوه دادن به انسان های ضعیف النفس و بزرگ جلوه دادن مشکلات نقش ستون پنجم را در جنگ بازی نموده و همانند پیاده نظام­های دشمن، زمینه را برای سقوط حکومت­ها و تسلّط بر آنان فراهم می­آورند.

اسلام به عنوان دومین دین بزرگ جهانی با ظهور انقلاب اسلامی ایران طراوتی تازه یافته و روز به ­روز بر تعداد پیروانش به شکل چشم ­گیری افروده می­شود، که البته این مسأله در تضاد با سیاست­ های افزون­ طلبانه کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا می باشد. این کشورها که از گسترش روز افزون اسلام به وحشت افتاده بودند، به طرق مختلف برای مقابله با اسلام بسیج شدند. رویدادهای چند سال اخیر و استراتژی ­های به­کار برده شده توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی که در مقابل کشورهای مسلمان و به ­خصوص ایران اسلامی گرفتند، خود نشان دهنده میزان هراس دشمنان اسلام است. آنان با استفاده از ابزارها و روش ­های مختلف به جنگ علنی علیه اسلام دست زدند. نوشتن کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی مرتد، جنگ­ های گوناگون در خاورمیانه که روزانه تعداد زیادی از انسان های بی­ گناه را به خاک و خون می ­کشد، تمسخر نمادهای مقدس مسلمانان و احکام و مبانی مترقی آن و توهین به شخصیت ­های بزرگ و با عظمت اسلامی مانند پیامبر عظیم­ الشأن اسلام(ص)، ساخت فیلم ­های گوناگون مستند و سینمایی در تروریست جلوه دادن مسلمانان و منتسب کردن خشونت ­ها به اسلام و قرآن و نیز روش ­های گوناگون تبلیغاتی در ترویج مسیحیت در کشورهای اسلامی و به ­خصوص ایران اسلامی، همگی دلایلی از میزان هراس دشمنان از اسلام است. یکی از موسسات پژوهشی در این زمینه تحقیقی انجام داده است که بر اساس آن تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات شهری، تبلیغات در اقشار، تبلیغات در کلیساهای خانگی و تبلیغات اینترنتی، شش راه تبلیغ مسیحیت در ایران است. در اینجا به بررسی ترفندهای بکار گرفته شده در تبلیغات اینترنتی پایگاه های مسیحیت می­ پردازیم.

تبلیغات اینترنتی مسیحیت

برخی از ویژگی های منحصر به فرد اینترنت، زمینه ای را فراهم آورده است تا بسیاری از گروه ها و جریان های غیر قانونی از آن به عنوان وسیله ای امن، جهت تبلیغ و جذب، بهره برداری کند. فعالیت مبلغان مسیحی در اینترنت با استفاده از حداقل 30 پایگاه و 180 وبلاگ فعال شناسایی شده­، جریان دارد. تالار گفت و گوی این پایگاه ها به محلی برای جذب ایرانیانی تبدیل شده است که تبلیغاتی را دریافت و پس از مدتی به محافل خانگی دعوت می شوند. همچنین از دیگر کارایی های اینترنت برای گروه های مبلغ مسیحیت، مظلوم نمایی و تشویش اذهان عمومی، از طریق انتشار اخبار کذب و بزرگ نمایی شده است.(2)در نتیجه، راه ­اندازی قارچ گونه پایگاه ­های تبلیغی مسیحی در کشورهای اسلامی با چنین هدفی شکل گرفته است، که می ­توان آن را از دو منظر مورد بررسی قرار داد:

1.تحلیل ساختاری

به تعبیر لوکاچ با پیچیده ­تر شدن جوامع، ارزش­ های راستین نیز پنهان گردیده و در واقع در جامعه مدرن ارزش ­ها به راحتی قابل درک و فهم نیست. لوکاچ و به دنبال وی گلدمن، معتقدند چنین جامعه­ای است که بستر خلق رمان است.(3) در واقع ساخت رمان کاملاً مبتنی بر جامعه مدرن می­باشد و یک رمان ­نویس با توجه به ساختار جامعه زمان خود، رمان را می­ نویسد. در نتیجه، زمان نگارش تراژدی ­ها و داستان های حماسی به پایان رسیده است.

به همین شکل، یک فیلم ­ساز با توجه به ساختار جامعه خود فیلم خود را می­ سازد و در واقع فیلم­ های سینمایی بازتابی از حقایقی است که در جامعه به وقوع می پیوندد و یا در شرف وقوع است و فیلم ­ساز آن را در قالب یک فیلم سینمایی و یک انیمیشین در می­ آورد. برای نمونه، هنگامی که لابی صهیونیست خود را در ساختار جامعه مطرود و منزوی می ­بیند، با ساخت فیلم ­هایی قصد برون ­رفت از این وضعیت را دنبال می ­کند. انیمیشین میکی موس نمادی از همان یهودی سرگردان است که مدام از سوی رقیبان قوی ­تر تهدید می ­گردد. اما او با زیرکی و چالاکی خود بر تمام آنان فائق می ­آید. انیمیشن­ های تام و جری، جوجه اردک زشت، دامبو فیل پرنده، سیندرلا و سفید برفی نیز از این نمونه می ­باشند. امّا زمانی که یهود از انزوا خارج می ­شود، ساختار فیلم ­ها نیز تغییر می ­یابد. اکنون از یهودیان به عنوان تنها منجیان کره زمین یاد می ­شود. فیلم ­هایی مثل حمله مریخی ­ها و ماتریکس به دنبال القاء همین مفهوم است. پایگاه ­های تبلیغ مسیحیت نیز با وجود تفاوت های فراوان از نظر قالب و شکل ظاهری دارای ساختار واحدی می ­باشند و همین مسأله سبب شده تا گردانندگان این پایگاه ­ها با تحمل هزینه های فراوان و صرف وقت زیاد، این پایگاه ­ها را با ویژگی خاصی طراحی نموده و در روزآمد سازی آنها بکوشند.

پایگاه اینترنتی تبلیغ مسیحیت برای مخاطبان شمالی کشورمان نمونه کوچکی از پایگاه­ های تبلیغی مسیحی است که در راه انحراف باورهای دینی و اسلامی مردم خطّه شمال ایران اسلامی طراحی گردیده است. این پایگاه به زبان گلیکی بوده و علاوه بر اناجیل چهارگانه متی، مرقس، لوقا و یوحنا، دارای قسمت ­های دیگری با عناوین معجزات مسیح و نغمه شالیزار می­باشد که تمامی این بخش ­ها با لهجه زیبای گلیکی و با هدف ترغیب مخاطبان خود برای گرایش به مسیحیت شکل گرفته است. از دیگر پایگاه ­های تبلیغی مسیحیت می­ توان به پایگاهی اشاره کرد که برای نجات ایران سفارش به دعا و راز و نیاز می کند، که پدیدآورندگان این پایگاه هدف خود را از طراحی آن، واکنش به بحران جهانی اخیر در مورد ایران مطرح کرده ­اند و این­که 120 تن از رهبران کلیساهای ایران متعهد شده ­اند برای نجات کشور به مدت 40 روز دست به دعا بردارند و روزه بگیرند!!

دقت در این دو پایگاه مطرح شده و پایگاه های فراوان دیگری که در این زمینه وجود دارد، نشان دهنده آن است که اگرچه این پایگاه­ها از نظر محتوایی تفاوت ­های بسیاری با یکدیگر دارند و هر کدام گروه های خاصی را مورد خطاب خود قرار داده اند، اما در ورای این تفاوت ­های ظاهری، شاهد ساختار مشترکی می­ باشیم؛ به گونه­ ای که پایگاه «شالیزار کلام خدا» با مورد توجه قرار دادن فرهنگ و آداب و رسوم مردم شمال ایران و مشکلات و سختی­ های فراوان آنها در به دست آوردن مایحتاج زندگی به دنبال القای این مطلب است که عامل همه این سختی ­ها و دشواری ­ها در واقع آئین اسلام بوده و راه نجات از این مشکلات ایمان آوردن به عیسی مسیح(ع) و مسیحی شدن است. پایگاه دیگر نیز با ظاهری مزورانه و در قالب دعا برای نجات ایران به همراه 40 فیلم 5 دقیقه ­ای با بزرگ جلوه دادن مشکلات، ناکارآمد جلوه دادن مسئولان نظام مقدّس اسلامی و شایعه پراکنی به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی مردم نسبت به انقلاب اسلامی و سست کردن بنیان نظام می ­باشد. که در واقع، عامل همه این مشکلات را در اسلام می بیند و راه رهایی را در گرایش به مسیحیت می ­داند.

2.تحلیل محتوایی

2-1.تولید انبوه

یکی از ویژگی ­های پایگاه ­های تبلیغی مسیحیت، انبوه واژگان، اصطلاحات و لغات آن ها می­ باشد که در شکل ­ها و رنگ ­ها و قالب ­های گوناگون خودنمایی می­کنند؛ به گونه ­ای که گاه کاربران اینترنت به دنبال تحقیق و پژوهش در موضوعی حتی بی ­ارتباط با مسائل دینی می ­باشند، ولی به همراه آن مطلب، تصویری از معجزه ­ای از معجزات عیسی مسیح(ع) و یا یکی از نمادهای مسیحیت مانند صلیب و یا جمله ­ای قابل تأمل در تبلیغ مسیحیت را مشاهده می­ کنند. برای نمونه، تعدادی از کلید واژه ­های بنیادین دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت در جستجوگر گوگل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج جستجو بسیار قابل توجه است. مقایسه کلیدواژه های این جستجو نشان دهنده آن است که کلیدواژه های اسلامی حتی اگر به زبان فارسی و عربی مورد جستجو قرار گیرد، بسیار کمتر از واژه های کلیدی مسیحی به زبان انگلیسی می ­باشد.

2-2.تحریف واژه­ های اسلامی

یکی از ترفندهای دیگر پایگاه ­های تبلیغ مسیحیت، استفاده ابزاری از واژه های اسلامی و تحریف آنها می­باشد؛ چنان­که کاربر مسلمان را در سردگمی می ­کشاند؛ برای نمونه، هنگامی که محققی در هر یک از واژه­های Doa، Nejat، Shahadat و دیگر واژه­ های اسلامی به جستجو در موتورهای جستجو مشغول است، با انبوهی از پایگاه ­ها، وبلاگ ­ها و مقالاتی مواجه می ­شود که ارتباطی با موضوع تحقیق او نداشته و به ترویج مسیحیت مشغول ­اند. پرداختن به مسأله منجی و هزاره گرایی(4)و آخرالزمان(5) که توسط کسانی چون: تافر، فوکویاما، هانتینگتون و برژینسگی مطرح شده و درباره بحث آینده­ نگری غرب، به­ خصوص در سینمای غرب به آن پرداخته شد، در واقع از اسلام و فرهنگ ناب شیعی گرفته شده است و در واقع، تنها تمدنی که موعودش یک موجود عینی زنده است، شیعه است.(6) در حقیقت، گردانندگان صحنه تبلیغات مسیحیت دریافته اند که انسان امروزی نیازمند امیدواری است و از همین دریچه نهایت تلاش خود را برای مرتبط ساختن امید به آینده جهت دعوت افراد به مسیحیت به کار می بندند. جای بسی تأسف است که در عصر ارتباطات و اطلاعات ما نه تنها شاهد تحریف واژه­ های اسلامی می ­باشیم، بلکه با تحریف حتی معانی آیات شریف قرآن و استفاده از رفتار برخی گروه ­های خشونت طلب منتسب به مسلمانان مانند طالبان و وهابیت، اسلام را دینی خشن و ستیزه ­جو معرفی می­کنند و 5/1 میلیارد مسلمان را به تمسخر می ­گیرند. نمونه کوچکی از این موضوع را در فیلم مستند فتنه(7) می ­بینیم که به­ تازگی از سوی نماینده افراط­ گرای پارلمان هلند «گیرت وایدرز»(8) ساخته شد و از طریق اینترنت به سراسر دنیا ارسال گردید و در همان ساعات اولیه افراد بسیاری آن را در سراسر جهان مشاهده نمودند. در آن فیلم 15 دقیقه­ای با ارائه کاریکاتوری موهن از پیامبر اسلام(ص) و با تحریف معنای 5 آیه از قرآن مجید و با تکیه بر اعمال نسنجیده گروه ­هایی منتسب به مسلمانان و استفاده ابزاری از صدا و تصویر سعی نمودند تا به مخاطبان خود چنین تفهیم نمایند که عامل تمامی نا امنی ها و ترورها در جهان مسلمانان هستند و آن ها خشونت و ترور را از متن اسلام و قرآن آموخته­ اند.

2-3.مخاطب ­شناسی و توجه به نیازهای او

از محور های مورد توجه پایگاه های مسیحی سعی فراوان این گونه پایگاه ها در شناسایی مخاطبان و موضوعات مورد علاقه آنها است. آن ها برای این منظور با روش ­های گوناگون به شناخت فرهنگ، اعتقادات و آداب و رسوم افراد و گروه ها اقدام می­کنند. آن ها با شناسایی نقاط ضعف سعی در بزرگ نمودن ضعف ­ها و مشکلات می­ نمایند. این گونه پایگاه ها سعی می­کنند با استفاده از کلمات زیبا و دلنشین مانند: آزادی، عدالت، محبت و عشق خود را به آنان نزدیک نموده و از نارضایتی­ های مردم به تفصیل سخن گویند تا به این وسیله در قلوب کاربران خود راه یابند.

2-4.توجه به اصل پاداش

یکی از مسائل مهمی که در پایگاه­ های تبلیغی مسیحیت مشاهده می­ شود، توجه به اصل مبادله است. انسان ها دوست دارند در قبال کاری که انجام می ­دهند، مورد تشویق واقع شوند. در واقع، تشویق محرکی است که کمک می­ کند تا فرد نسبت به آن عمل علاقه­مند گردد. کاربران اینترنت نیز علاقه ­مندند هنگامی که وارد پایگاهی می ­شوند، امتیازی کسب نمایند. این امتیاز در مورد کاربران مختلف متفاوت است. فیلم جذاب، موسیقی فرح­ بخش، عنوان مهیج کننده، کتاب ­های قابل دانلود و مطالب علمی مفید و حتی پاسخ­ گویی آن­لاین و یا پست الکترونیک رایگان، همه و همه می تواند انگیزه ­هایی باشند تا افراد را به سوی خود بکشانند. در صورتی که کاربر به هر دلیل به پایگاهی وارد شود، ولی آن پایگاه نتواند پاداشی متناسب با او در اختیارش قرار دهد، مطمئناً دیگر به سراغ آن پایگاه نخواهد رفت.

خاتمه

آنچه گذشت اشاره کوتاهی بود بر برخی از ترفندهای تبلیغی پایگاه ­های مسیحیت در اینترنت. امید است که پایگاه­ های اسلامی نیز علاوه بر عرضه و ارائه محتوای جذاب و کاربر پسند، در مورد فراهم ­آوری زمینه های تبلیغ و جذب کاربران در اینترنت و ایجاد انگیزه در آنان برای مراجعات بعدی به پایگاه­ های اسلامی زمینه را فراهم کنند. البته توجه به اصول اخلاقی اسلامی و شیوه ­های صحیح و منطقی و عاقلانه در تعامل با کاربران، از مهم­ ترین اصولی است که در این تعامل باید مورد نظر قرار گیرد.

پی­نوشت ­ها:

1.هادی رستگار مقدم، «درآمدی بر وسایل ارتباطی»، اندیشه حوزه، ش 1، سال سوم (تابستان 76)، ص 76 و 77.

2.برگرفته از خبرگزاری فارس.

3.جورج لوکاچ، جامعه­شناسی رمان، ترجمه: محمد جعفر پوینده، تهران، تجربه، 1375.

  1. 4. Millennialism Millenarianism.

5.Futurism.

6.هالیوود و مهدویت؛ گفتگو با دکتر حسن بلخاری؛ مجله بازتاب اندیشه، شماره 15.

  1. 7. FITNA.
  2. 8. Geert Wilders.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان