داستان‌ها و حقایق پیری

پیر شدن با حمله‌های هراس زدگی و یک خروار ناخوشی همراه است. واقعاً همینطور است یا ما داریم در مورد معنای پنهانی آن زیاده روی می‌کنیم؟! احساس پیری می‌کنید؟ این مطلب را حتماً بخوانید

داستان‌ها و حقایق پیری

پیر شدن با حمله‌های هراس زدگی و یک خروار ناخوشی همراه است. واقعاً همینطور است یا ما داریم در مورد معنای پنهانی آن زیاده روی می‌کنیم؟!
احساس پیری می‌کنید؟ این مطلب را حتماً بخوانید...

فوجا سینگ، معروف به گردباد دولبند، که در 80 سالگی و 102 سالگی خود در ماراتون دوندگی شرکت کرد، موفق به شکستن رکوردها می‌شود.

یکی از طبیعی ترین فرایندهایی که بدن انسان با آن همراه است، پیری می‌باشد. با این حال، بسیاری از ما فقط با اندیشه و مشاهده بدنمان که تسلیم این فرایند می‌شود، مات و مبهوت شده‌ایم. در واقع، پیر شدن مساله آسانی نیست. کم کم فرا می‌رسد سپس حضور با عظمتش را در پی دارد.
اگر ترس‌های خود ما از پیری کافی نمی‌بود، رسانه‌هایی داریم که همه‌ی ترس‌های بیدار ما را خاطر نشان کرده و آنها را تایید کنند. بله پیری می‌تواند شما را در مقام تکذیب و روی گردانی قرار دهد. کاری که اکثریت ما انجام می‌دهیم این است که همانند سایر جنبه‌های زندگی آن را خوشایند می‌پذیریم. حقیقت این است که شما می‌توانید فرار کنید یا پنهان کنید اما نمی‌توانید از جریان واقعی پیری فرار کنید.
با در نظر گرفتن جنبه‌های درونی و بیرونی پیری، انبوهی از داستان‌ها وجود دارد که آن را فرا گرفته‌اند. در این مقاله در پشت این افسانه‌ها حقیقت واقعی پیری را پیدا خواهیم کرد.
افسانه: خنگ و سردرگم بودن بخشی از پیری است.
حقیقت: اگرچه از دست دادن حافظه اجتناب ناپذیر است اما توانایی زندگی مستقل در دوران پیری را مختل نمی‌کند مگر اینکه از بیماری‌هایی نظیر آلزایمر رنج ببریم.
اگر چه درست است که فرایند تفکر در سنین بالا در قیاس با بزرگسالان جوان‌تر، کندتر است اما زوال عقل و ضعف ذهنی برگشت ناپذیر را فقط 10 درصد از جمعیت کهنسال تجربه کرده‌اند.

افسانه: بزرگسالان سالخورده میل جنسی بیشتری داند.

حقیقت: امور جنسی به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی سالمندان به قوه خود باقی است.
بی خیال! قبلاً این را می‌دانستید. محدودیت سنی برای این امر وجود ندارد، مگر نه؟ افراد تا دوران سالمندی از هر نظر از روابط خود لذت می‌برند. بهتر است بگوییم اگرچه نیروی جنسی تقلیل می‌شود اما به کاملاً از بین نمی‌رود.
افسانه: ضعیف شدن استقامت بدنی بدین معناست که شما نمی‌توانید تمرین بدنی انجام دهید.
حقیقت: اگرچه درست است که وقتی به سن 30 سالگی رسیدید از نظر جسمانی بدن شما در تحمل و پایداری در برابر بیماری‌ها افول می‌کند، تمرین و فعالیت بدنی مطمئناً شما را در وضعیت بهتری قرار خواهد داد.
تحقیقات نشان داده افرادی که حتی در سنین بالا ورزش منظم انجام می‌دهند در مقایسه با کسانی که از هرگونه فعالیت جسمانی دوری کرده‌اند، عملکرد قلبی بهتری تجربه کرده‌ و آن را بهبود بخشیده‌اند. فعال نگه داشتن جسم بدن در بلند مدت مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت.

افسانه: هرچه سن بالاتر می‌رود، لج‌باز تر می‌شوید.

حقیقت: همانطور که دوست دارید باور کنید، شخصیت شما همانی باقی خواهد ماند که در میانسالی بوده است.
نکته این است که اگر شما در طول عمر خود بیش از اندازه لج‌باز بوده‌اید، در دوران پیری هم به این طریق ادامه خواهید داد. در طرف دیگر اگر معاشرتی بوده‌اید و همانطور که به نیازهای خود اهمیت می‌دهید به نیازهای دیگران هم اهمیت داده‌اید، شانس آن را دارید که این روند را در دوران پیری هم ادامه دهید.

افسانه: کهنسالان از نظر اجتماعی منزوی و تنها هستند

حقیقت: فقط 4 درصد سالمندانی که دیرینه انزوا طلبی طولانی‌ای داشته‌اند، دچار انزوای شدید شده‌اند
به عبارت دیگر، اکثریت سالمندان با همسران خود زندگی می‌کنند و از مزایای زندگی در یک خانواده لذت می‌برند. علاوه بر این، اکثر آنها گروه‌های اجتماعی فعال و آشنایانی دارند که معمولا آنها را ملاقات می‌کنند که تصدیق می کند آنها هرگز واقعاً منزوی و تنها نیستند.

افسانه: افراد پیر کند هستند لذا بی‌ثمر

حقیقت: خیل عظیمی از سالمندان می‌توانند همانند کارکنان جوان، موثر کار کنند.
بله هرچه سن بالا می‌رود یادگیری و زمان عکس‌العمل کاهش می یابد. اما این بدان معنا نیست که افراد پیر بی حاصل هستند. در جهت مخالف، افراد پیر در قیاس با کارکنان جوان تمایل به عملکرد سازگارتری دارند، یعنی کمتر تغییر شغل می دهند و در مقایسه با همتاهای جوان خود ناهنجاری‌های کمتری دارند.

افسانه: وقتی پیر شوید دیگر نمی‌توانید چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

حقیقت: هیچ وقت برای یاد گرفتن چیزهای جدید پیر نیستید.
شما به اندازه‌ای پیر هستید که فکر میکنید باشید. سن قطعاً نباید مانعی برای یادگرفتن چیزهای جدید باشد. پس تا زمانی که می‌توانید تخیل کنید، آزادید تا مضمون قلب خود را دنبال کنید که می‌تواند یادگرفتن یک مهارت تازه یا شکافتن یک استعداد جدید باشد. به یاد داشته باشید اندکی زمان اضافی به خودتان بدهید و در کارهایی که انجام می دهید خوب خواهید بود.

افسانه: کاستن از عادت‌های بد دشوارتر است.

حقیقت: زمان بدی برای شروع یک چیز خوب وجود ندارد.
اگر هیچ وقت برای یاد گرفتن یک چیز جدید دیر نیست، هیچ وقت برای ترک عادت‌های بد هم دیر نیست. اتخاذ تصمیم‌های مثبت و سالم یکی از بهترین راه‌های رویارویی با پیری است. سیگار را ترک کنید، تغذیه سالم داشته باشید تا یک زندگی طولانی را تجربه کنید. هیچ وقت برای شروع یک چیز خوب دیر نیست.
به نظر من، سن نباید ملاکی برای سنجش و قضاوت توانایی‌ها و استعدادهای یک نفر باشد. شاید اندکی دشوار و اعصاب خورد کن باشد اما قطعا بدین معنا نیست که قرار است مورد تمسخر واقع شوید.
همانطور که با خوشایندی پیر می‌شوید، می‌توانید اوقات پر سروری داشته باشید. چیزهای جدید یاد بگیرید، گذرگاه‌های جدیدی بپیمایید، صبر بیشتری داشته باشید و تمام خواسته‌های قلبتان را محقق سازید تا کاملاً خشنود شوید. در کلام ساموئل اولمان "هیچ کس تنها با گذراندن سال‌های متمادی پیر نمی‌شود. ما با رها کردن ایده آل‌هایمان پیر می‌شویم. گذر سالها ممکن است پوست را چروکیده کند، دست برداشتن از شور و اشتیاق است که روح را چروکیده می‌کند." اجازه ندهید سن و سال شما را به زمین بزند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر