گودی کمر

ستون فقرات، یکی از فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف دارد. به این صورت که در حالت طبیعی گردن داری یک انحنا(تحدب)و ناحیه کمر،انحنای رو به جلو(تعقر)می باشند

گودی کمر
ستون فقرات، یکی از فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف دارد.
به این صورت که در حالت طبیعی گردن داری یک انحنا(تحدب)و ناحیه کمر،انحنای رو به جلو(تعقر)می باشند. به دلیل شباهت این انحنای کمر به نمای ظاهری لردهای انگلیسی در زمان ایستادن،اصلاح لور دوز برای این حالت مورد استفاده قرار گرفته است! توانایی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست! میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه ،بر سایر قسمت ها نیز اثر گذاشته و می تواند آنها را تغییر دهد.

هیپرلوردوزیس(گودی کمر)
 

وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن می رسد،برای نامیدن آن اصطلاحا از کلمه ی هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد کمر استفاده می کنیم.

علت
 

ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها درسلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
از جمله علت های اصلی گودی بیش از حد کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آکندروپلازی: این بیماری در حقیقت ارثی بوده و با اختلال در رشت و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است.
التهاب دیسک کمر،ضعف عضلانی بدن دراثرمختلف .
کیفوزیس یا قوز بیش از حد ناحیه پشت: در این حالت ستون فقرات کمر به طور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد.
چاقی: خصوصاً بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عظلانی این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد.
پوکی استخوان: پوکی استخوان،با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود.
در رفتگی تدریجی مهره ها: این حالت اغلب در ناحیه کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجایی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد،احساس جدا شدگی و لقی کمر،گودی بیش از حد و برجستگی باسن شکایت دارند.

گودی کمر

نکته!
 

اغلب ما بدون اینکه خودمان آگاه باشیم،در بسیاری از اوقات روز با بدنشستن و استفاده نا صحیح از ستون فقراتمان به تخریب و پیری زود رس دامن می زنیم.
بسیاری از دردهای گردن،کتف ،شانه ،کمرو. . . . در اثر نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می آیند.

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی بیش از حد کمر
 

1-در زمان نشستن،کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید،صندلی خود را تنظیم کنید،و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.
سعی کنید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میزکار پرهیز نمایید. در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و هیچ گاه پاها را به صورت ضربدری قرار ندهید و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد بر مفاصل شما جلوگیری خواهد کرد. از جمع کردن پا زیر تنه خودداری کنید.
2-در صورتی که با کامپیوتر کار می کنید،حداقل فاصله 25-75سانتیمتر را (بین چشم وصفحه)رعایت کنید. برای این کار رعایت فاصله ای معادل طول بازو کفایت می کند. بالای صفحه مانیتور در سطح چشم شما باشد،این کار حتی می تواند با استفاده از چند کتاب صورت گیرد.

گودی کمر

3-وقتی ایستاده اید،یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله،چهار پایه و یا هر چیز مشابه(در سطح کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید). این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.
4-بهترین حالت برای خوابیدن،وضعیت صورت و شکم رو به بالاست،در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد،اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.
5-توجه داشته باشید که پوشیدن کفش های پاشنه بلند،موجب افزایش گودی کمرتان خواهد شد.
6-از تقویت عظلات شکم،باسن و کمر غافل نباشید.
منبع: جوانان امروز 2109
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر