ماهان شبکه ایرانیان

چگونه خودفریبی را کنترل کنیم

بعضی اوقات که در زندگی با مشکلات سخت و دشوار رو‌به‌رو می‌شویم٬ ما تصمیم می‌گیریم که چیزی را ببینیم که می‌خواهیم آن را ببینیم و این کار به اصطلاح خود فریبی نام دارد. خود فریبی ممکن است باعث صدمات جبران ناپذیری در زندگی افراد شود و باید آن را کنترل کرد. با بنیتا همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی خود فریبی٬ تبعات آن و روش از کنترل آن بخوانید.

بعضی اوقات که در زندگی با مشکلات سخت و دشوار رو‌به‌رو می‌شویم٬ ما تصمیم می‌گیریم که چیزی را ببینیم که می‌خواهیم آن را ببینیم و این کار به اصطلاح خود فریبی نام دارد. خود فریبی ممکن است باعث صدمات جبران ناپذیری در زندگی افراد شود و باید آن را کنترل کرد. با بنیتا همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی خود فریبی٬ تبعات آن و روش از کنترل آن بخوانید.

خود فریبی  به عمل دروغ گفتن به خود می‌گویند بدون آن که فرد بداند در حال دروغ گفتن به خودش است.ما اصولا به باور‌ها٬ احساسات و تفکرات خودمان اعتقاد داریم. اما گاهی ممکن است که ما بر خلاف باور‌های خودمان عمل کنیم و از آنجا که ما روحیات شکننده‌ای داریم٬ ضمیر ناخودآگاهمان با قدرت تلاش می‌کند تا ما را از سر‌درگمی و آسیب محافظت کند. پس به روش خودش زمانی که لازم است٬ شروع به سانسور کردن دیدگاه ما می‌کند.دروغ گفتن هیچ وقت خوب نبوده٫ وقتی درباره‌ی دروغ گفتن صحبت می‌کنیم ناخودآگاه دروغ گفتن به دیگران را در ذهن خود تجسم خواهیم کرد اما دروغ گفتن به خودمان ممکن است باعث آسیب بسیار زیادی شود. خود فریبی سرچشمه‌ی شکست٬ ناراحتی و از دست رفتن فرصت‌هاست.

چرا ما این کار را انجام می‌دهیم؟
همانطور که قبلا ذکر شد٬ ما حتی نمی‌دانیم که در حال انکار حقیقت هستیم. ما به خودمان دروغ می‌گوییم تا مقابل یک شرایط و اتفاق خاص احساس بهتر داشته باشیم.
برای مثال یک خانم که همسرش او را آزار می‌دهد و اعتقاد دارد که اتفاقی که برایش می‌افتد یک اتفاق و ناشی از سوتفاهم است. اما چیزی که آن خانم موفق به درکش نشده این است که نمی‌خواهد باور کند علت آزار دیدنش همان فردی است که اعتقاد دارد از او مراقبت خواهد کرد.از دید شخص سومی که این ماجرا نگاه می‌کند٬ هیچ چیز رفتار همسر او را توجیه نمی‌کند٬ با این حال این خانم با خود فریبی  تلاش می‌کند خود را از این حقیقت تلخ دور کند.
دکتر وارِن(Warren Ph.D) اعتقاد دارد که علت خود فریبی انسان‌ها عدم آمادگی ذهنی افراد برای پذیرفتن حقیقت و رو‌به‌رو شدن با عواقب آن‌ها است.

تبعات خود فریبی
متاسفانه  یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های خود فریبی آسیب رساندن به خود و افرادی است که دوستان داریم.این زمانی اتفاق می‌افتد که ما مسئولیت کارهایمان را نمی‌پذیریم. وقتی برای توجیه اینکه در بهترین حالت خود نیستیم از بیان تجارب دردناک پیشینمان استفاده می‌کنیم در واقع به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث آسیب به کسی می‌شویم که دوستش داریم.
یکی دیگر از تبعات خود فریبی، انبوهی از پشیمانی است. آنگاه با خود می‌گوییم اگر با خودم رو راست بودم چنین اتفاقاتی پیش نمی‌آمد. اما حقیقت این است که نمی‌توان زمان را به گذشته باز گرداند تا اشتباهات را جبران کرد پس پشیمانی بی‌فایده است، تنها کار مثبت که در این شرایط می‌توان انجام داد حرکت رو به جلو است زیرا ما در حال زندگی می‌کنیم و اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه با خود روراست این‌ها را نباید فراموش کنید.
کواترون(Quattrone) و تورسکی( Tversky) دو محققی بودند که در رابطه با پدیده خود فریبی در روانشناسی اجتماعی فعالیت می‌کردند. نتایج تحقیقات نشان می‌داد که خود فریبی درجه بندی مختلفی دارد. در بالاترین مرتبه آن افراد تمایل به جذب دروغ دارند بنابراین آن‌ها فکر می کنند که دروغی که خود می‌گویند عین حقیقت است و در کل هر حقیقتی که به واقعیت اشاره می‌کند را رد می کنند

چگونه با خودتان رو راست باشید

1 .هدف زندگی خود را شناسایی کنید:
یک هدف کوچک برای خود تعیین کنید که به مرور شما را وارد اهداف بزرگ تر کنید

2. از افکارتان آگاه باشید:
هر روز صبح زمانی که بیدار می‌شوید افکارتان را ارزیابی کنید. به جای اینکه خود را فریب بدهید٬ شما می‌توانید بهترین راهنمای خود باشید 

3. بازی کنید:
برای خودتان وقتی برای سرگرمی و بازی فیزیکی اختصاص دهید تا بتوانید ذهنتان را آماده تر کنید و با نشاط باشید

4.به قدرت خودتان افتخار کنید:
سه مورد از نقاط قوت خودتان را بنویسید.اگر گیج شدید از یک فرد نزدیک به خودتان کمک بگیرید

5.درخواست کمک کنید:
اگر احساس کردید در لحظاتی از زندگیتان گیر کردید و دچار مشکل شدید٬ لازم نیست تنهایی با آن مقابله کنید٬ از اطرافیانتان کمک بخواهید٬ شاید آن‌ها دیدگاه بهتری به آن مشکل خاص داشته باشند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان