ماهان شبکه ایرانیان

گوش شناگران

۱۵ روش براى پیشگیرى و درمان   اگر مى توانستید خود را به اندازه یک کک کوچک کنید و به داخل گوش یک شناگر بروید، احتمالا یک کانال گوش قرمز و ملتهب را مى دیدید که به نظر خارش دار مى رسید و کمى جرم در داخل آن بود

گوش شناگران

15 روش براى پیشگیرى و درمان
 

اگر مى توانستید خود را به اندازه یک کک کوچک کنید و به داخل گوش یک شناگر بروید، احتمالا یک کانال گوش قرمز و ملتهب را مى دیدید که به نظر خارش دار مى رسید و کمى جرم در داخل آن بود.
حالتى را که در داخل گوش یک شناگر دیدید، عفونت گوش خارجى بود که به نام گوش شناگر شناخته مى شود؛ آن چه که باعث مى شود گوش شناگر این حالت را پیدا کند، رطوبت بیش از حد است، مثل این که شما دست هاى تان را داخل آب ظرف شویى نگه دارید، پوست دست از رطوبت نرم و له شده و حالت چرم مانند به خود مى گیرد، گوش ها به طور مرتب در تماس با آب هستند. هنگام شنا، دوش گرفتن و شامپو زدن مردم اغلب سعى مى کنند با یک سوآپ پنبه اى گوش شان را خشک کنند؛ این کار لایه رویى پوست را همراه با باکترى هاى محافظ برمى دارد و زمینه را براى رشد باکترى هاى مضر فراهم مى کند.
گوش شناگر با خارش گوش شروع مى شود و اگر درمان نشود، مى تواند به یک عفونت تمام عیار تبدیل شود و ممکن است درد آن وخیم باشد. هنگامى که عفونت جا افتاد، نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف یک دوره آنتى بیوتیک دارد؛ اما کارهاى زیادى را مى توانید انجام دهید تا از تشدید درد جلوگیرى شود و حتى قبل از شروع آن، جلوى آن را بگیرید.
گوش خود را با سشوار خشک کنید.
هر زمانى که گوش تان خیس شد چه احتمال عفونت را بدهید و چه ندهید، باید رطوبت را پاک کنید. لاله گوش را به طرف بالا و خارج بکشید تا کانال آن مستقیم شود و سشوار را به فاصله 50 سانتى مترى از سوراخ گوش نگه دارید از درجه گرم یا سرد سشوار به مدت 30 ثانیه استفاده کنید. این کار رطوبت لازم براى رشد باکترى ها و قارچ ها را از بین مى برد.
از قطره هاى گوشى استفاده کنید.
اکثر داروخانه ها، قطره هاى گوشى ضد باکترى دارند؛ اگر فقط دچار خارش گوش هستید، براى جلوگیرى از عفونت یکى از راه کارهاى زیر را به کار ببرید:
از علت این مشکل دورى کنید.
اگر به یک شناگر علاقمند بگوییم که دیگر نباید شنا کند، مثل این است که به شخص بگوییم دیگر نفس نکشد. ادامه دهید و شنا کنید اما از گوش گیر استفاده کنید؛ گوش گیرهاى مومى یا سیلیکونى که نرم مى شوند و مى توانند حالت سوراخ گوش را بگیرند در اکثر داروخانه ها وجود دارند.
فراموش نکنید که هنگام حمام یا شامپو زدن گوش گیرها را در گوش خود بگذارید. خشک نگه داشتن گوش ها براى کسانى که به عفونت حساس هستند در درجه اول اهمیت قرار دارد.
در سطح شنا کنید.
حتى اگر دچار عفونت گوش مى شوید، مى توانید به شنا کردن ادامه دهید، اما روى سطح آب شنا کنید؛ در این حالت، آب کمترى وارد گوش مى شود.
براى تسکین موقت از ضد دردها استفاده کنید.
اگر دچار گوش درد شدید تا زمانى که به پزشک مراجعه کنید از قرص هاى ضد درد مثل آسپیرین یا استامینوفن استفاده کنید.
با گرما درمانى درد را از بین ببرید.
گرما مى تواند درد را کاهش دهد، یک حوله که به وسیله سشوار گرم شده؛ یک بطرى آب داغ پوشش دار و یا یک بالشتک گرمازا که روى درجه کم تنظیم شده، همگى مؤثرند.
به جرم گوش دست نزنید.
جرم گوش چندین فایده دارد مثلا در داخل آن باکترى هاى مفید وجود دارند. با استفاده نکردن از سوآپ هاى پنبه اى به دفاع طبیعى گوش کمک کنید. این جرم ها کانال گوش را مى پوشانند و گوش را در برابر رطوبت محافظت مى کنند.
گوش را خشک نگه دارید.
از آن جا که در گوش شناگر، جرم گوش از بین مى رود، شما مى توانید با وازلین، نوعى دیگرى از جرم را ایجاد کنید؛ یک گلوله پنبه اى را به وازلین آغشته کنید و مثل گوش گیر، آن را به آرامى در لبه ى گوش فرو کنید. وازلین همه رطوبت را جذب مى کند و گوش را گرم و خشک نگه مى دارد.
از قطره استفاده کنید.
بعضى از مایع ها، میکروب ها را مى کشند و در عین حال گوش را خشک نگه مى دارند.
اگر شما به عفونت گوش حساسید و یا مدت زیادى را در آب به سر مى برید، هر زمانى که به آب مى زنید باید از این مواد خشک کننده استفاده کنید؛ هر کدام از این محلول هاى خانگى به خوبى اثر مى کنند:
از الکل استفاده کنید.
اول سرتان را روى زمین بگذارید در حالى که گوش عفونى بالا قرار گرفته است، گوش را به طرف بالا و عقب بکشید )تا کانال گوش صاف شود( و یک قطره الکل را به داخل گوش بچکانید. گوش خود را تکان دهید تا الکل به ته کانال برود و سپس سر خود را به طرف دیگر متمایل کنید تا الکل از کانال گوش خارج شود.

محلول خانگى
 

قطره گوش سرکه سفید و یا ترکیب تساوى سرکه سفید و الکل باکترى ها و قارچ ها را مى کشد. از همان روش بالا استفاده کنید.
روغن ملین یا روغن بچه
مى توان از این مایعات به عنوان پیشگیرى قبل از شنا کردن استفاده کرد.
از کلاه مخصوص شنا استفاده کنید.
دکتر درو کلاه شنایى اختراع کرده که عینک هاى مخصوص شنا به آن متصل است؛ این عینک ها به علت اتصال به کلاه در هنگام شیرجه از چشم شناگران جدا نمى شوند. در نوع لاتکس گوش ها نیز پوشانده مى شوند و به دور نگه داشتن آب از گوش ها کمک مى کنند حالت ترکیبى مطلوب استفاده از گوش گیرها به همراه کلاه شنا مى باشد.
محل شناى خود را با دقت انتخاب کنید.
احتمال اینکه شما در یک استخر شناى تمیز دچار عفونت شوید نسبت به یک محل غیر بهداشتى کمتر است؛ بنابراین در آب کثیف شنا نکنید.
در استفاده از سمعک محتاط باشید.
اگر از سمعک استفاده مى کنید ممکن است بدون نزدیک شدن به آب، دچار عفونت گوش شوید. سمعک اثر گوش گیر را دارد و علاوه بر جذب صدا، رطوبت را نیز در داخل کانال گوش جذب مى کند. رطوبت جمع شده مى تواند باعث رشد و تکثیر میکروب ها و ایجاد عفونت شود.
راه حل؟ هر چه مى توانید سمعک را از گوش خارج کنید تا فرصت خشک شدن را پیدا کند.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان