آغاز جنگ سرد دوباره میان آمریکا و روسیه

البته تحریم های روسیه تنها تبعاتی یک طرف ندارد و به دلیل این که بخش انرژی این کشور را مورد هدف قرار داده است، می تواند بالخصوص اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرویس بین الملل فردا: احتمالا بسیاری از تحلیلگران تعجب کرده اند که چرا روسیه تا کنون دست به تحریم های متقابل علیه آمریکا نزده است چرا که از زمان جنگ سرد تا کنون معمولا روند تعامل دو کشور به صورت برخورد متقابل بوده است و در واقع هر تنبیه دیپلماتیک از هر طرف با پاسخی متقارن از طرف دیگر رو به رو می شده است.

آغاز جنگ سرد دوباره میان آمریکا و روسیه/ تحریم های جدید روسیه چه تاثیری بر رابطه با آمریکا دارد؟

 زمانی که در دسامبر گذشته آمریکا 35 دیپلمات روس و دو مقر سفارت این کشور را به خاطر دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا اخراج و تعطیل کرد، لاو.روف تنها یک روز بعد خبر از تهیه لیستی 35 نفره از ماموران دیپلماتیک آمریکایی داد که باید خاک این کشور را ترک کنند با این حال در اقدامی کاملا تعجب آور رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه سطح خود را پایین نمی آورد و وارد این بازی سخیف نخواهد شد. روسیه در آن زمان یقین داشت که با روی کار آمدن ترامپ تحریم ها رفع شده و اوضاع روابط دو کشور بهبود پیدا می کند. با این حال این گونه نشد. 7 ماه از آن زمان گذشته است و ترامپ و پوتین نیز دیداری دو جانبه با یکدیگر داشتند اما به نظر می رسد اوضاع رابطه دو کشور از زمان اوباما نیز خراب تر شده است. آمریکا اکنون باید تعداد قابل توجهی از دیپلمات های روس را اخراج کند و جو سنگین تحقیقات درباره روابط نزدیکان ترامپ با روسیه، در رابطه با انتخابات سال گذشته به گونه ای شده است که ارتباط با روسیه به برچسبی خجالت آور در این کشور تبدیل شده است. چند روز پیش نیز در اجماعی کم سابقه دموکرات ها و جمهوری خواهان با رایی عجیب به افزایش تحریم های روسیه که در زمان اوباما و به خاطر الحاق کریمه به روسیه وضع شده بود، آری گفتند

و اختیار ترامپ برای رفع این تحریم ها را نیز ملغی کردند. اکنون دیگر هرگونه تغییر در این تحریم ها فقط با اجازه کنگره امکان پذیر است. این نوع قانون گذاری را می توان یکی از سنگین ترین تحریم های ممکن دانست. برای مثال می توان به قانون جکسون ونیک اشاره کرد که در سال 1974 وضع شد و تا 38 سال هم چنان پابرجا بود. البته در کنار این، می توان به تاثیر مسائل داخلی روسیه در نوع پاسخ دهی به تحریم ها را نیز اشاره کرد. پوتین در واقع با این نوع پاسخ می خواست به مردم ثابت کند که به مثابه رهبر قدرتمند روسیه در چارچوبی منطقی عمل می کند. با این وجود زمانی که ترامپ هم بر سر کار آمد و روابط دو کشور بهبود پیدا نکرد، جو جدیدی ایجاد شد که روسیه دیگر نباید با اهانت های روسیه منفعلانه عمل کند.

البته تحریم های روسیه تنها تبعاتی یک طرف ندارد و به دلیل این که بخش انرژی این کشور را مورد هدف قرار داده است، می تواند بالخصوص اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد. این تحریم ها می تواند به طور ویژه دو خط لوله نرد استریم را که از طریق دریای بالتیک گاز به اروپا وارد خواهد کرد. این مساله به قدری مهم است که در روزهای اخیر مقامات مختلف اروپایی به آن واکنش نشان داده اند و گفته اند که ممکن است درباره رژیم تحریم های‌شان علیه روسیه که در زمان اوباما وضع شده است، تجدید نظر کنند، خبری که می تواند برای کرملین خوشحال کننده باشد. البته احتمالا از این پس نیز شاهد رژیمی از تقابل ها و تحریم ها میان روسیه و آمریکا خواهیم بود. به همین خاطر به نظر می رسد که سوریه یکی از آخرین مسائلی است که این دو کشور با هم همکاری نسبی خواهد داشت و بهبود روابط آن ها در دوره ترامپ پیش از تولد خواهد مُرد و این، آغاز مناقشه ای طولانی خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر