پوست چرب

تقصیر شما نیست. اگر مى‏خواهید تقصیر را به گردن کسى بیندازید، مقصر اجداد شما هستند؛ چرا که آن‏ها در مکانى زندگى مى‏کردند که داشتن پوست چرب بسیار مفید بوده است مثلا براى مقابله با اشعه آفتاب مدیترانه‏اى یا باران‏هاى مانسون

پوست چرب
تقصیر شما نیست. اگر مى‏خواهید تقصیر را به گردن کسى بیندازید، مقصر اجداد شما هستند؛ چرا که آن‏ها در مکانى زندگى مى‏کردند که داشتن پوست چرب بسیار مفید بوده است مثلا براى مقابله با اشعه آفتاب مدیترانه‏اى یا باران‏هاى مانسون. توراث نقش مهمى در چربى پوست بازى مى‏کند، اما هورمون‏ها هم همین‏قدر اهمیت دارند. گاهى وقت‏ها به علت تغییر فعالیت‏هاى هورمونى، ترشح چربى در پوست زنان باردار افزایش پیدا مى‏کند. در زنانى که قرص‏هاى ضد باردارى خاصى را مى‏خورند نیز همین روند وجود دارد. استرس نیز غدد چربى را فعال مى‏کند. آرایش غلط هم چربى پوست را تشدید مى‏کند. بعضى از این عوامل، تحت کنترل شماست، اما با برخى دیگر باید سازگار شوید.
هیچ درمان معجزه آسایى براى چربى پوست وجود ندارد. توصیه متخصصان این است که پوست را همیشه تمیز و پاک نگه دارید.
از طرف دیگر، متخصصان ما اعتقاد دارند که داشتن پوست چرب مزیت‏هاى دیگرى هم دارد. پوست چرب با گذشت زمان، ثابت باقى مى‏ماند. روند پیرى در پوست‏هاى چرب نسبت به پوست‏هاى خشک و معمولى کندتر است و کمتر دچار چین و چروک مى‏شود. مصیبت امروز، موهبت فردا.

ماسک خاکى درست کنید.
 

ماسک‏هاى خاکى یا گلى بسیار باارزش هستند، اما اثر موقتى دارند؛ بنابراین روى اثرات بلند مدت آن حساب نکنید. به طور کلى هر چه خاک قهوه‏اى تیره‏تر باشد، چربى بیشترى را مى‏تواند جذب کند، خاک رس‏هاى سفید یا سرخ، ضعیف‏تر هستند و براى پوست‏هاى حساس مناسبند.
ماسک‏ها، چربى سطحى پوست را پاک مى‏کنند، بنابراین از آنها انتظار نداشته باشید که منافذ عمقى را پاک کنند و یا اثر دائمى و طولانى مدت داشته باشند.

از آب گرم کف‏آلود استفاده کنید.
 

آب داغ حلال خوبى است. بنابراین پوست چرب را با آب داغ و صابون زیاد بشویید. آب داغ و صابون بهتر از آب سرد و صابون، چربى‏هاى پوست را حل مى‏کنند.

از صابون‏هاى خشک کننده استفاده کنید.
 

تنها کارى که باید انجام دهید، پاک کردن چربى از پوست است. این حالت با استفاده از مواد قابض و صابون‏هاى خشک کننده حاصل مى‏شود. پیدا کردن یک صابون خشک کننده زیاد سخت نیست. )اگر چه پیدا کردن نوعى که پوست را خشک نمى‏کند مشکل است(.

از مواد قابض استفاده کنید.
 

مواد قابض حاوى استون، بهترین مواد هستند. استون، حلال عالى چربى و روغن است و اکثر مواد قابض مقدارى استون در خودشان دارند. اگر شما به طور منظم از آن استفاده کنید، مطمئنا چربى را از روى پوست‏تان پاک خواهید کرد.
اگرچه اکثر قابض‏ها حاوى الکل هستند ولى به دنبال مارکى بگردید که حاوى استون باشد. مالیدن الکل معمولى هم تا حدودى مؤثر است و یک داروى قابض ارزان به حساب مى‏آید.
مواد قابض غیر الکلى اغلب حاوى آب هستند و به اندازه‏ى الکل و استون مؤثر نیستند. اما مى‏توانند براى افراد داراى پوست حساس، مؤثر باشند.
یک نکته: متخصصین پوست توصیه مى‏کنند به جاى اینکه پوست خود را در روز چندین بار با صابون بشویید و احتمال خشک شدن بیش از حد پوست را افزایش دهید. پدهاى قابض را با خود حمل کنید و هر جا لازم باشد از آن‏ها استفاده کنید.

مواد آرایشى را با دقت امتحان کنید.
 

مواد آرایشى در دو دسته مهم قرار مى‏گیرند. با پایه روغنى و با پایه آبى؛ فقط از محصولات با پایه آبى استفاده کنید. مواد آرایشى زیادى وجود دارد که براى پوست‏هاى چرب ساخته شده است. آنها چربى پوست را طورى مى‏پوشانند که به نظر چرب نرسد. اما هیچ وسیله آرایشى ماده معجزه‏آسایى وجود ندارد که جلوى تولید چربى پوست را بگیرد. بنابراین فریب اینگونه تبلیغات و ادعاها را نخورید.

پودر بزنید.
 

منظور ما پودر بچه است. بعضى از خانم‏ها براى محافظت بیشتر، از محصولات ساده‏اى نظیر پودر بچه به عنوان پودر صورت، روى آرایش خود استفاده مى‏کنند.

ارتباط با تغذیه را فراموش کنید.
 

اگر چه بعضى از مجله‏ها و کتاب‏هاى مراقبت و زیبایى پوست، رعایت رژیم‏هاى تغذیه‏اى خاصى را براى کاهش چربى پوست توصیه مى‏کنند )غالبا با نخوردن چربى و سرخ‏کردنى‏ها( متخصصان ما این موارد را به شدت رد کرده، آن را تلاشى بیهوده و فانتزى مى‏دانند.
دکتر هیلارد پیرلسیتین مى‏گوید: هیچ ارتباطى بین رژیم غذایى و چربى پوست وجود ندارد. بلکه این وضعیت به طور ارثى تعیین مى‏شود. کارى که مى‏توانید انجام دهید تمیز نگاه داشتن آن است. دکتر کنت ندلر نیز اتفاق نظر دارد: من فکر نمى‏کنم تغذیه اثرى داشته باشد. اگر هم داشته باشد، هیچ غذایى وجود ندارد که خوردن آن باعث چرب شدن پوست شود، بنابراین هیچ دلیلى وجود ندارد که عکس قضیه براى پوست‏هاى چرب وجود داشته باشد.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر