شهاب حسینی: جایزه جشنواره فیلم کن برایم خوش‌یمن نبود

 پرافتخارترین بازیگر ایران در عرصه بین‌المللی از جایزه‌اش راضی نیست.شهاب حسینی با دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد، به خاطر بازی در فیلم ‹‹ فروشنده›› ، جدیدترین ساخته ‹‹ اصغر فرهادی›› از شصت و نهمین جشنواره کن، افتخاری بس بزرگ برای فرهنگ ایران و سینمای ایران به ارمغان آورد؛ اما به گفته خودش این جایزه برایش خوش یمن نبود. با بنیتا همراه باشید.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در جشنواره کن

شامگاه شنبه 16 مرداد مراسم افتتاح باشگاه هواداران هنر ایران برگزار شد و در این مراسم از ‹‹شهاب حسینی››، ‹‹فرهاد اصلانی››، ‹‹کیانوش عیاری›› و ‹‹رضا میر کریمی›› تقدیر شد.

افتتاح باشگاه هواداران هنر ایران

شهاب حسینی طی سخنانی با اشاره به اتفاقاتی که برای وی بعد از کسب جایزه جشنواره فیلم کن رخ داده است، گفت: ‹‹ من تصور می‌کردم هر جایزه جهانی برای کسی که آن جایزه را می‌گیرد  یک خوش‌شانسی‌های می‌آورد و باعث  شروع یک دوره طلایی در فعالیت هنری برنده جایزه می‌شود اما اشتباه فکر می‌کردم ››.

وی ادامه داد: ‹‹ از زمانی که به ایران بازگشتم کسب این جایزه برای من خوش‌یمن نبوده است و با چالش‌ها و حواشی فرساینده‌ای مواجه بودم››.

بازیگر فیلم فروشنده افزود: ‹‹ از همان زمانی که وارد فرودگاه شدم؛ متوجه شدم هیچ تمهیدی برای ساماندهی جمعیت و مردم عزیزی که راه زیادی را قبول زحمت کرده و به استقبال ما آمده بودند، اندیشیده نشده است و ما شرمنده آن‌ها شدیم و نتوانستیم به احساسات آن‌ها پاسخی شایسته بدهیم و از همین‌جا به آن‌ها می‌گویم که قدم‌های شما روی چشم ما بوده است و ببخشید که نتوانستیم تشکر کنیم››

استقبال از عوامل فیلم فروشنده در فرودگاه امام خمینی

وی ادامه داد: ‹‹ این روزها رگبارهای غم‌انگیزی را سپری کردم ولی امشب نسیمی از مهر و محبت به من وزید و جان گرفتم و تا جان در بدن دارم برای سربلندی ایران و انسان ایرانی تلاش می‌کنم››

شهاب حسینی پس از دریافت جایزه‌اش در جشنواره کن، از هیأت داوران تشکر کرد و گفت: «مطمئنم الان روح پدرم نظاره‌گر من است. از ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی بابت انرژی که به من دادند، تشکر می‌کنم. این جایزه را از مردم دارم، پس با تمام وجود و عشق به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم». این گفته‌ها طبیعتاً به معنای اهدای معنوی جایزه بود و هیچ محدودیتی برای اهدای معنوی دیگری باقی نگذاشته بود.

شهاب حسینی در جشنواره کن

شهاب حسینی پس از بازگشت از جشنواره کن، در نشست خبری فیلم ‹‹ فروشنده›› ، جایزه‌اش را به آستان مقدس مسجد جمکران تقدیم کرد.

«بسیار خوشحالم و به فال نیک می‌گیرم که ‏شب نیمه شعبان این جایزه را در کن گرفتم و این هدیه ناقابل را به آستان مبارک ایشان در جمکران تقدیم می‌کنم»

شهاب حسینی اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی در نشست خبری فیلم فروشنده در تهران

اما رویکرد ارزشمند این بازیگر بااخلاق سینمای ایران، با واکنش‌های تندی در فضای مجازی همراه شد و یک جنگ روانی علیه حسینی شکل گرفت. رفتار «قیم‌مآبانه» گروهی از حاضران در فضای مجازی در برخورد با هنرمندان، منجر به توهین‌های وسیع به شهاب حسینی، بازیگر فیلم «فروشنده» به دلیل اهدای جایزه‌اش به ساحت امام زمان (عج) شد.
در این میان برخی رسانه‌ها اظهاراتی را به نقل از شهاب حسینی منتشر کردند و آن را واکنش این بازیگر به عملیات روانی اخیر خواندند. در این اظهارنظر، حسینی تأکید کرده است: «کوچک‌ترین اهمیتی به این موضوعات نمی‌دهم؛ اگر خداوند بخواهد آتش خشم و غضب و حسد تبدیل به گلستان می‌شود، همان‌گونه که برای ابراهیم(ع) شد. نه تأیید این افراد من را خوشحال و نه تکذیبشان من را ناراحت می‌کند.››

رضا کیانیان

این جنگ روانی با واکنش‌های متعددی همراه شد و جدی‌ترین این واکنش‌ها از سوی «رضا کیانیان »بود: «نمی‌دانم بالاخره به آزادی‌های شخصى اعتقاد داریم یا نه؟ شهاب حسینى، ابتدا جایزه‌اش را به مردم و بعد به امام زمان (ع) تقدیم می‌کند. خب این یک تصمیم شخصى ست! آیا به کسى اجحافى کرده؟ به کسى ضررى زده؟ آیا قبلاً قول داده بوده به امام زمان تقدیم نخواهد کرد؟ که حالا بدهکار شده؟متأسفانه عده‌ای به او فحاشى می‌کنند و از او طلبکارند! یادتان باشد او به کسى فحش نداد، ولى ناسزا شنید! او به کسى قولى نداده بود که ضدش را عمل کند، اما خیلی‌ها از او انتظارات خودخواسته داشتند و چون او کار خودش را کرد، ناراحت شدند! اول، چرا توقع داریم و دوم چرا فحاشى می‌کنیم؟ »

بدون شک شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است و علاوه بر آن یک گنجینه ارزشمند فرهنگی است و شایسته نیست که با کسانی که برای این مرز و بوم افتخارآفرینی می‌کنند، چنین برخوردی شود. جای بسی تأسف است که علاوه بر این فحاشی‌ها و بی‌مهری‌ها در فضای مجازی، در تریبون های رسمی نیز با الفاظی رکیک، نسبت به  بازیگران و فعالان عرصه هنر سینما هتاکی می‌شود.

شهاب حسینی در جشنواره کن


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر