لیست بهترین انیمه‌های ترسناک ـ قسمت اول

شما امشب نمی‌توانید بخوابید. مطمئنم بعضی از شما تصور می‌کنید که طرفدار ترس هستید و چیزی به‌راحتی شمارا نمی‌ترساند؛ اما هیچ‌کدام از این انیمه‌ها را بدون آمادگی نبینید

شما امشب نمی‌توانید بخوابید. مطمئنم بعضی از شما تصور می‌کنید که طرفدار ترس هستید و چیزی به‌راحتی شمارا نمی‌ترساند؛ اما هیچ‌کدام از این انیمه‌ها را بدون آمادگی نبینید. ما می‌خواهیم نگاهی به بهترین انیمه‌های ترسناک بی اندازیم، انیمه‌های که شامل تمام عناصر یک داستان ترسناک خوب باشند؛ مرگ، تراژدی، گروتسک، ماوراءالطبیعه، ارواح، زامبی‌ها و چیزهای بیشتری که در تصورتان هم نمی‌گنجد؛ اما پیش از معرفی این انیمه‌ها، مفهوم ترس و ژانر هارور را در دنیای انیمه بررسی می‌کنیم.
ازآنجایی‌که بیشتر انیمه‌های که لقب “هارور ” را در شناسنامه سبک‌شناسی خود به یدک می‌کشند، درواقع بیشتر “گور ” هستند تا ترسناک، این دو ژانر را نمی‌توان جدا از هم برسی کرد؛ اما “گور ” چیست و به چه معناست؟ این کلمه مخفف واژه “گروتسک ” است که در اصل نوعی سبک طنز سیاه در ادبیات و هنر است و به معنی چیزی تحریف‌شده، زشت، غیرعادی و خیالی است. طنز گروتسک مخاطب را بین خنده و وحشت در تعلیق می‌گذارد.
ساب ژانر “گور ” در انیمه، به‌شدت اِکستریم و افراطی و محتوای آن شامل خونریزی زیاد، خشونت اغراق‌شده و گروتسک است. چیزی شبیه سبک فیلم‌های “اسلَشِری ” و البته با همان درجه‌بندی. “گور ” توسط مرگ‌ومیر با جزئیات دقیق و بیش‌ازحد و یا عجیب‌وغریب تعریف می‌شود؛ مقدار وافری خون، استخوان‌های شکسته قابل‌رؤیت و انبوهی از اندام داخلیِ بیرون ریخته. این ساب ژانر همچنین می‌تواند فراتر از تعاریف معمول خود برود. همان‌طور که از خود اسم “گروتسک ” می‌آید، انیمه‌های گور بیشترین سعی خود را می‌کنند که تا با دقتی زننده و با زیاده‌روی تمام بیشترین مرگ و بدفرمی و ناهنجاری را به نمایش بگذارند. برای کاراترها کافی نیست که فقط بمیرند؛ آن‌ها یا کارترهای که آن‌ها را تماشا می‌کنند باید واقعاً احساسش کنند. چه شکنجه روانی دیدن کسی باشد که به‌آرامی قطع عضو و تجزیه می‌شود و یا درد چسبیدن به زندگی در لحظات نزدیک مرگ، شما می‌توانید مطمئن شوید که میزان زیادی از درد و رنج یا حداقل شوکی عمیق را تجربه می‌کنید. وقتی پای انیمه در میان باشد، ریشه‌های ژانر وحشت و گور کاملاً درهم‌تنیده می‌شوند. تنها در گور همه‌چیز به‌مراتب اِکستریم تر و البته خون‌آلودتر است.
خوب دیگر… وقتتان را خالی کنید، به دوستانتان زنگ بزنید تا بیایند، چراغ‌ها را خاموش‌کنید، تنقلات را دم دست بگذارید و خودتان را آماده کنید که حسابی بترسید.
• توکیو غول 2015 TOKYO GHOUL«توکیو غول» که از داستان “مسخ ” نوشته‌شده در سال 1915 الهام گرفته شده دربارهٔ پسری 18 ساله به نام کن کانکی است که در کافه‌ای که معمولاً به آنجا می‌رود با دختری به نام ریزه آشنا می‌شود که هر دو هم‌سن هستند و در خواندن کتاب با یکدیگر تفاهم دارند. کانکی غافل از اینکه ریزه یک غول است (موجودات مرموزی شبیه به انسان که رژیم غذایشان گوشت انسان‌ها است) مورد حمله او قرار می‌گیرد، اما در پی ناباوری کانکی جان سالم بدر می‌برد و به‌شدت مجروح می‌شود. پس از انتقال کانکی به بیمارستان، از آن غول بر روی او پیوند اعضا انجام می‌گیرد. پس از به هوش آمدن، کانکی درمی‌یابد که خود او نیز تبدیل به یک نیمه انسان/نیمه غول شده و در دنیایی که دیگر انسان‌ها در بالاترین زنجیره غذایی قرار ندارند گرفتار می‌شود.
«توکیو غول» مثل ترکیب «رزیدنت ایول» و «مردان اکس» است. داستان به دست آوردن نیروی جدید، خط داستانیِ تازه‌ای محسوب نمی‌شود؛ اما «توکیو غول» به شکل مؤثر موفق به اجرای این خط داستانی به شکلی کاملاً نو می‌شود. این انیمه اطمینان حاصل می‌کند که هیچ مرز مشخصی بین خیر و شر وجود نداشته باشد و بیش از آن که مسائل سیاه‌وسفید باشند، خاکستری هستند. بیشتر تمرکز آن بر “گور ” و “اکشن ” است اگرچه با این کار کاراکترهایش کمی بیش از اندازه تحت‌فشار گذاشته.
• هیگوراشی وقتی آن‌ها گریه می‌کنند 2006 HIGURASHI NO NAKU KORO NI این از آن انیمه‌های ست که باید با چراغ روشن و پرده‌های بسته دید. احساس عمیق ترس و وحشتی که آن را احاطه کرده هرگز از بین نمی‌رود و بندرت فرصتی به مخاطب می‌دهد تا میان این همه حوادث وحشتناک نفسی تازه کند. داستان با شروع شادی آغاز می‌شود؛ میبارا کِیچی به شهر آرامی به نام هینامیزاوا نقل‌مکان می‌کند. او در مدرسه اوقات خوشی را با بازی کردن با دوستان جدیدش می‌گذراند؛ اما همان‌طور که همیشه اوضاع در شهرهای کوچک پیش می‌رود اینجا نیز هیچ‌چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست. وقتی او با یک قتل رودررو می‌شود، کم‌کم متوجه می‌شود که دوستانش از دخترهایی بی‌گناه به قاتلانی روانی تغییر می‌کنند.
این سریال به 6 چَپتِر تقسیم می‌شود. هر چَپتر معمایی متفاوت با مِتُدهای ترسناک قتل دارد. از به میخ کشیدن دختر کوچک به صلیب تا کوبیدن سر مردم با ضربات متعدد چوب بیس‌بال. خالقان این انیمه به‌هیچ‌عنوان در نمایش خشونت کوتاهی نمی‌کنند. همین که فکر می‌کنید دیگر اتفاقات از این خون‌بارتر نمی‌شود، اپیزود بعدی غافلگیرتان می‌کند.
• اِلفِن لید (ترانه پریان) 2004  ELFEN LIED با شیرجه‌ای در ژانر ساینس فیکشن، «الفن لید» از ترس روان‌شناختی برای انعکاس حالات انسان استفاده می‌کند.
داستان درباره نژاد تکامل‌یافته دیکلونیئوس‌ها است که دارای دو شاخ بر روی سر و قدرت ماورائی فراوانی بودند که توسط دستان نامرئی آن‌ها ارائه می‌شود. با داشتن این نیروهای فرا بشری آن‌ها به‌راحتی قادر به از بین بردن نسل بشر بودند. انسان‌ها با هراسی که از این قدرت داشتند، آن‌ها را در یک مرکز تحقیقات محرمانه قرنطینه کرده تا بر روی آن‌ها مطالعه و آزمایش انجام دهند. در بین این جهش‌یافته‌ها یک دختر به نام لوسی فرار می‌کند و بسیاری از نگهبانان را در این راه به قتل رساند. او موفق به فرار می‌شود اما در انتها توسط یک تک‌تیرانداز مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و به دریا پرتاب‌شده و دچار فراموشی می‌شود. جریان آب او را به شهر کاماکورا می‌کشاند. لوسی در کنار ساحل با دو فرد محلی به نام‌های کتا و یوکا آشنا می‌شود که آن‌ها برای او نام نیو را انتخاب می‌کنند. آن‌ها تصمیم گرفتند نیو را به خانه خود برده و از او مراقبت کنند. آن‌ها تمام تلاش خود را کرده تا به نیو کمک کنند؛ اما با گذشت زمان نیو بیشتر دردسرساز می‌شود…
خشونت بصری شدید و برهنگی نقاط مشخصه «الفن لید» هستند. این قساوت بی‌پرده تا به انتهای مجموعه ادامه دارد اما نه بدون تِمِ مستحکمی برای توجیه آن. این انیمه می‌خواهد اثرات مخرب تبعیض را نشان دهد و همچنین مقابله‌ی بین شفقت و انتقام را در انسان‌ها به نمایش بگذارد. در این راه برای نمایش دیدگاه فلسفی‌اش مسیر ترسناکی را در پیش می‌گیرد.
• تجربیات سریالی لین 1998 SERIAL EXPERIMENTS LAINاگر «تجربیات سریالی لین» را با یک ذهن باز ببینید، یکی از سریال‌های ست که بیشتر از هر انیمه دیگری ذهنتان را به چالش کشیده و تحریک می‌کند. این‌یک داستان خطی متعارف نیست؛ بلکه برای بیان داستانش متکی به اتمسفر و کاراکترها است.
محوریت داستان بر زندگی دختری به نام لین یاکورا است که در حومه ژاپن زندگی می‌کند و ارتباطش با وایرد که یک شبکه کامپیوتری مشابه اینترنت است. ماجرا از جایی شروع می‌شود که دخترهای مدرسه ایمیلی از چیسا یوکومودا دریافت می‌کنند که به‌تازگی خودکشی کرده. لین هم نامه مشابهی دریافت می‌کند و چیسا در چت به او می‌گوید که درواقع نمرده بلکه تنها “بدن خود را رها کرده است ” و درنتیجه توانسته خدا‌ را در وایرد پیدا کند. لین بعدازاین ماجرا شروع می‌کند به عمیق‌تر شدن در افکار خودش و شناختن بیشتر دنیای کامپیوترها و شبکه.
بیماری‌های روانی و تنهایی نقش بزرگی در این انیمه بازی می‌کند. با توجه به عدم وجود دوستان و زندگی خانوادگی نامطلوب، تنها بودن لین یک راز نیست. او به‌طور مداوم با آلتِر ایگوهای (شخصیت‌های متفاوت در وجود یک انسان) خود روبرو می‌شود؛ مانند خود شیطانی‌اش یا خود باهوشش که می‌خواهد به او و نزدیکانش درد و رنج وارد کند. بااینکه این‌یک انیمه ترسناک سنتی نیست؛ اما وحشتِ تکنولوژی رابطه بین شخص و دنیا را نشان می‌دهد. این مجموعه ترکیبی است از فلسفه، تاریخچه کامپیوتر، ادبیات سایبِرپانک و نظریه توطئه که باعث شده موضوع چندین تحقیق دانشگاهی قرار بگیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان