ماهان شبکه ایرانیان

خستگى و بى‏حالى

۳۳ روش براى یک زندگى پر انرژى‏تر تمام افراد در مقطعى از زندگى احساس خستگى مى‏کنند، چه کسى است که نخواهد انرژى‏اى بیشتر از آن چه که دارد، داشته باشد؟ متأسفانه، صحبت درباره‏ى انرژى همانند صحبت درباره‏ى پول است

خستگى و بى‏حالى
33 روش براى یک زندگى پر انرژى‏تر
تمام افراد در مقطعى از زندگى احساس خستگى مى‏کنند، چه کسى است که نخواهد انرژى‏اى بیشتر از آن چه که دارد، داشته باشد؟ متأسفانه، صحبت درباره‏ى انرژى همانند صحبت درباره‏ى پول است. حرف زدن درباره‏ى آن آسان‏تر از به دست آوردنش است. با این همه، به دست آوردن انرژى آسان‏تر از آن چیزى است که شما مى‏پندارید.
البته تجویزهاى پزشکان هنوز بدون تغییر مانده است؛ زیاد استراحت کنید، رژیم متناسبى داشته باشید و ورزش کنید. پزشکان و متخصصان توصیه‏هاى خاص مهمى را پیشنهاد مى‏کنند.

خود را گرم کنید.
 

قبل از شروع کار روزانه، در صبح پانزده دقیقه وقت اضافه براى خود بگذارید، با این کار شما روزتان را با عجله و خستگى حاصل از آن شروع نمى‏کنید.

یک صبحانه‏ى کامل بخورید.
 

سه قسمت اصلى صبحانه کامل، شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربى است. غلات )کربوهیدرات پیچیده( با شیر )منبع پروتئین( مى‏تواند شروع خوبى باشد. نان گندم نیز انتخاب دیگرى از کربوهیدرات‏هاى پیچیده است.
براى به دست آوردن پروتئین، مى‏توانید از ماست کم چرب و پنیر و یا تکه کوچکى از گوشت ماهى یا جوجه استفاده کنید؛ در عین حال، نباید صبحانه‏اى با کربوهیدرات بالا که با شکر ساده شیرین شده است، بخورید، زیرا با این کار انسولین خون را بیش از حد فعال کرده و قند خون افت خواهد کرد و شما دچار التهاب و دلشوره خواهید شد. بنابراین از رفتن به مغازه کیک فروشى در بین راه خانه و مدرسه خوددارى کنید.

بدانید که مى‏خواهید چه کار کنید.
 

اگر نمى‏دانید، احتمالا در انجام آن کار دچار خستگى خواهید شد. زمانى را در صبح براى تنظیم اهداف خاصى که در آن روز دارید، اختصاص دهید. تعیین کنید که مى‏خواهید چه کارى انجام دهید و نگذارید که روزمرگى بر شما چیره شود.

دزدان انرژى را متوقف کنید.
 

اگر در محل کار، مشکلى دارید و یا اختلاف خانوادگى دارید به دنبال راه حل آن بگردید؛ اگر نتوانستید مشکل را حل کنید لااقل یک مقدار استراحت کنید و خود را از وضعیت به وجود آمده دور کنید. بنابراین اگر مى‏خواهید شغل دوم را حفظ کنید براى مدت کوتاهى آن را ترک کنید.

تلویزیون را خاموش کنید.
 

تلویزیون یک رسانه‏ى همه‏گیر است؛ شهرت آن به دلیل ایجاد رخوت و فرسودگى در انسان است. دکتر راسیر مى‏گوید: به جاى دیدن تلویزیون، مطالعه کنید، این کار انرژى‏زاتر است.

ورزش کنید تا انرژى به دست آورید.
 

در واقع، ورزش به شما انرژى مى‏دهد. در یک مطالعه، بیش از دویست کارگر در یک برنامه منظم و متوسط ورزشى قرار گرفتند. نتیجه این که 90 درصد اذعان داشتند که تاکنون چنین احساس خوبى نداشته‏اند. تقریبا نیمى از آنها که استرس کمترى احساس مى‏کنند و تقریبا یک سوم آنها اعتراف داشتند که بهتر مى‏خوابند.
دکتر یانگ مى‏گوید: راه رفتن سریع، کافى است، 3 تا 5 بار در هفته و هر بار 20 تا 30 دقیقه.

یادتان باشد، صداقت بهترین راه است.
 

با همه فوایدى که ورزش دارد، مى‏تواند اعتیادآور باشد؛ بنابراین اگر درباره‏ى چیزى که بدن به شما مى‏گوید صادق نباشید، ممکن است بیش از حد از آن کار بکشید.

در هر لحظه، یک هدف و کار را در نظر بگیرید.
 

کارها را لیست‏بندى کنید. بسیارى از اوقات، مردم خسته مى‏شوند زیرا این طور فکر مى‏کنند: »من کارهاى زیادى براى انجام دادن دارم و نمى‏دانم از کدام باید شروع کنم«. با مشخص کردن اولویت‏ها و جدول‏بندى مى‏توانید پر انرژى و در عین حال با دقت باقى بمانید.

هر روز یک قرص بخورید.
 

دکتر یانگ مى‏گوید: اگر وعده‏هاى اصلى غذا را نمى‏خورید و یا رژیم تغذیه‏اى مناسبى را رعایت نمى‏کنید، استفاده روزانه از قرص‏هاى مولتى ویتامین و یا مکمل معدنى، فکر بسیار خوبى است. نداشتن یک تغذیه مناسب مى‏تواند باعث خستگى شود. اما انتظار نداشته باشید، این قرص‏ها به شما انرژى فورى دهد.

به بدن‏تان یاد دهید که زمان را بگوید.
 

یک ریتم شبانه روزى به صورت ساعت داخلى بدن عمل مى‏کند و در طول روز فشار و دماى بدن را بالا و پایین مى‏برد. این واکنش شیمیایى مسئول تغییراتى است که در شبانه‏روز آن را تجربه مى‏کنیم. پس باید سعى کنیم عملا خود را با این ریتم شبانه روزى داخلى تنظیم کنیم. این کار به سادگى و با یک مقدار زود یا دیرتر بلند شدن - مثلا حدود پانزده دقیقه - انجام مى‏شود. تا وقتى این کار را ادامه دهید که احساس راحتى کنید.

آتش را خاموش کنید.
 

پزشکان همواره ترک سیگار را توصیه مى‏کنند. این مورد را نیز به دلایل آنها اضافه کنید که سیگار بر اکسیژن رسانى بافت‏ها اثر منفى مى‏گذارد و در نتیجه باعث خستگى مى‏شود. انتظار نداشته باشید اولین بار که سیگار را ترک مى‏کنید، انرژى فورى به شما تزریق شود.

فقط بگویید نه.
 

یاد بگیرید که مسئولیت‏ها را به دیگران بسپارید. اگر تعهدهاى زیاد از حد، شما را خسته و فرسوده کرده است، یاد بگیرید که بگویید: »متأسفم، نمى‏توانم در این جلسه شرک کنم«.

وزن خود را متعادل کنید.
 

اگر چاق هستید و حدود 20 درصد به کم کردن وزن نیاز دارید، بدانید که این کار، کمک بزرگى به شما خواهد کرد. البته کم کردن سریع وزن، ضامن سلامتى شما نیست و شما را فرسوده خواهد کرد.

کمتر بخوابید.
 

شما مى‏توانید کمتر از کارهاى خوبى مانند خواب لذت ببرید. اگر بیش از حد بخوابید، در تمام روز بى‏حال و کسل خواهید بود. معمولا براى اغلب مردم شش تا هشت ساعت خواب در شبانه‏روز کافى است.

مشغله خود را کم کنید.
 

ساعات خواب خود را کم نکنید زیرا شما را به شدت خسته و فرسوده خواهد کرد.

چرت بزنید.
 

چرت زدن براى همه کس مفید نیست. اما مى‏تواند براى کسانى که به خوبى قبل نمى‏توانند بخوابند، مفید باشد. افراد جوان‏ترى که داراى برنامه فشرده و پر جنب و جوش و خواب کوتاه شبانه هستند باید از چرت زدن استفاده کنند. سعى کنید چرت زدن شما بیش از یک ساعت طول نکشد و در موقع معینى از روز صورت پذیرد.

نفس عمیق بکشید.
 

مطابق نظر پزشکان و ورزشکاران، یکى از بهترین راه‏هاى استراحت و کسب انرژى سریع، نفس عمیق است.

ناهار سبک بخورید.
 

بعضى از پزشکان توصیه مى‏کنند براى جلوگیرى از چیره شدن خواب در بعدازظهر، ناهار سبکى بخورید. سوپ و سالاد و یک تکه میوه مى تواند غذایى سبک و انرژى‏زا باشد.

بیشترین حجم غذا را ظهر بخورید.
 

اگر سوپ و سالاد و یا یک تکه میوه شما را سیر نمى‏کند، دکتر یانگ توصیه مى‏کند: بیشترین غذا را در ناهار بخورید اما بعد از آن 20 دقیقه پیاده‏روى کنید. بیشتر کالرى در اول روز، انرژى لازم براى سر زنده و سرحال بودن را به شما مى‏دهد. اما باید در انتخاب نوع غذا محتاط باشید.

انرژى خود را تغییر دهید.
 

دکتر یانگ مى‏گوید: احساسات قوى همانطور که مى‏توانند از نظر فکرى تخلیه کننده باشند، از نظر جسمى هم مى‏توانند تخلیه کننده انرژى باشند. مسیر انرژى را از احساسات قوى همانند خشم تغییر دهید و آن را روى کار خود متمرکز کنید.

دنیاى خود را رنگارنگ کنید.
 

اگر در یک خانه تاریک زندگى مى‏کنید حتما احساس خستگى خواهید کرد. بگذارید مقدارى از نور خورشید به زندگى‏تان بتابد. چندین مطالعه نشان داده که رنگ‏هاى زیاد و تنوع فراوان در زندگى، در بالا نگه داشتن میزان انرژى مهم هست. براى مثال قرمز براى تحریک ایجاد انرژى بالا در کوتاه مدت مؤثر است، در حالى که رنگ سبز در جلوگیرى از انحراف فکرى و تمرکز در طولانى مدت مؤثر است.

ضبط خود را روشن کنید.
 

موسیقى آرام مى‏تواند میزان تنش زندگى را کاهش دهد.

براى خود، هدف تعیین کنید.
 

براى خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید، نه اینکه به صورت روزمره عمر خود را بگذرانید.

به سر و صورت خود آب بزنید.
 

اگر در خانه هستید، یک دوش آب سرد مى‏تواند انرژى را بهتر ذخیره کند؛ آب سرد با اثر روى اعصاب شما باعث شادابى و طراوت مى‏شود.

آب بخورید.
 

پزشکان مى‏گویند: قبل از این که در هواى داغ، بیرون بروید و به فعالیت بپردازید، میزان زیادى آب بخورید. این کار، شما را در برابر از دست دادن انرژى محافظت و از خستگى جلوگیرى مى‏کند.

در داروهاى مصرفى تجدید نظر کنید.
 

آیا واقعا به مصرف همه‏ى داروهاى تجویزى نیاز دارید؟ اگر ندارید با حذف و یا کاهش دوز مصرفى بعضى از داروها )البته زیر نظر پزشک( مى‏توانید به خود کمک کنید. براى مثال داروهاى خواب‏آور، داراى اثرات کسل کننده در روز بعد هستند.

تغییر و تحول ایجاد کنید.
 

بعضى اوقات، خستگى به علت یک برنامه‏ى یکنواخت و خسته کننده به وجود مى‏آید. دکتر رایس مى‏گوید: حتى ساده‏ترین تغییرات مى‏تواند باعث بهبودى شود. براى مثال اگر شما همیشه روز خود را با خواندن روزنامه شروع مى‏کنید این بار با خواندن مطالب نشاط آور آغاز کنید.

مصرف کافئین را محدود کنید.
 

یک یا دو فنجان قهوه مى‏تواند شما را سرحال کند اما اثرات آن خیلى سریع به پایان مى‏رسد. دکتر راسیر مى‏گوید: براى جلوگیرى از اثرات معکوس، مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

هشدار پزشکى
 

زمانى که خستگى به معناى بیمارى است.
 

خستگى مى‏تواند فقط نشانه‏ى این باشد که شما به برنامه‏ریزى بهترى در زندگى نیاز دارید و یا ممکن است نشانه سرما خوردگى و یا آنفلوآنزا باشد و نیز مى‏تواند علامت یک بیمارى جدى و خطرناک باشد. دکتر راسیر مى‏گوید: هر بیمارى مزمن مانند دیابت، بیمارى‏هاى ریوى، کم خونى مى‏تواند باعث خستگى شود. خستگى همچنین مى‏تواند نشانه بسیارى از بیمارى‏هاى دیگر نظیر هپاتیت، بیمارى‏هاى تیروئید و سرطان باشد. بنابراین اگر خستگى‏تان ادامه داشت سعى نکنید که خودتان علت را تشخیص بدهید بلکه به پزشک مراجعه کنید.

ذهن خود را به روى انرژى بگشایید.
 

هر جایى که فکرتان برود، جسم‏تان هم خواهد رفت. این نظریه که افکار بر روى جسم، اثر مى‏گذارد، امروزه به طور کلى پذیرفته شده است. اما آیا شما این نظریه را قبول دارید؟ آیا مى‏دانید که افکار شما درباره احساس خستگى مى‏تواند اثرات زیادى روى شما بگذارد؟ بنابراین در این جا راه‏کارهاى مفیدى براى اثر گذاشتن بر سطح انرژى آورده شده است.

خوش‏بین باشید.
 

قهرمانان ورزش این گونه فکر مى‏کنند؛ مدیران موفق این گونه عقیده دارند؛ بنابراین شما نیز باید خوش‏بین باشید.

انگیزه داشته باشید.
 

هنگامى که درباره‏ى موضوعى فکر مى‏کنید، اگر انگیزه‏اى نداشته باشید، نمى‏توانید کار زیادى انجام دهید.

مطمئن باشید.
 

اگر این احساس را داشته باشید که مى‏توانید هر کارى را انجام دهید، میزان موفقیت شما بالا خواهد بود و انرژى لازم را براى انجام آن کار پیدا خواهید کرد. هنگامى که ثابت کردید انرژى لازم را در خود پیدا کرده‏اید، از قبل مطمئن‏تر خواهید بود.
منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان