شناسایی حشرات موذی و نیش های آن‌ها [قسمت اول]

گاهی اوقات شنیدن نام برخی از حشرات مو را به تن ما سیخ می‌کند

گاهی اوقات شنیدن نام برخی از حشرات مو را به تن ما سیخ می‌کند. بااینکه برخی از آن‌ها بی‌آزار هستند، گروهی دیگر از حشرات می‌توانند صدمات خطرناکی به ما وارد کنند. آن‌ها به‌مانند کنه به پوست ما چسبیده و پس‌ازاینکه کار خود را انجام دادند، ما را رها می‌کنند؛ اما عوارض و نیش آن‌ها همچنان با ما باقی می‌ماند. این دسته از موجودات گاهی به حدی خطرناک می‌شوند که می‌توانند مرگ ما را تضمین کنند؛ اما انسان هم بیکار نمانده و به سراغ راه‌های مقابله با آن‌ها رفته است. با بنیتا همراه شوید تا این حشرات موذی و راه‌های مقابله با آن‌ها را بشناسید.

 

کنه

بسیاری از حشرات نظیر عنکبوت‌ها، کنه‌ها، زنبورها و شپش‌ها ما را به فکر و عکس‌العمل وامی‌دارند؛ اما برخی از آن‌ها نظیر کنه‌ها به زیر پوست ما نفوذ می‌کنند. اگر به تفریح در فضای باز علاقه دارید، مراقب کنه‌ها باشید، آن‌ها می‌توانند هم‌زمان با عبور ما از کنار درختان و گیاهان و برخورد با آن‌ها به ما بچسبند. کنه‌ها معمولاً دارای بیماری نبوده و نیش آن‌ها زیاد جدی نیست؛ اما می‌توانند بیماری‌هایی نظیر بیماری لایم و تب کوه‌های راکی را با خود حمل کنند.

 

نیش‌های کنه

زمانی که یک کنه به پوست شما می‌چسبد، معمولاً به‌طرف زیر بغل و چانه که گرم و مرطوب هستند رفته و با تغذیه از خون ما، بیماری‌های همراه با خود را به ما انتقال می‌دهد. نیش یک کنه می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در بدن شود. اگر دارای یک نیش از این حشره هستید، بسیار مهم است که آن را به‌درستی درمان کنید. به‌منظور جلوگیری از نیش کنه‌ها، بازوها، پاها و سر خود را به هنگام بیرون رفتن بپوشانید. از مواد دفع‌کننده کنه بر روی پوست و یا لباس‌ها استفاده کرده و از محصولات حاوی پِرمِترین در لباس‌های خود بهره ببرید. پس از گذراندن اوقات فراغت در فضاهای جنگلی و چمنی، بدن خود را به‌منظور وجود کنه‌ها بررسی کنید.

 

بیماری لایم

کنه‌ی پامشکی غربی و کنه‌ی گوزن در ایالات‌متحده‌ی آمریکا می‌توانند با خود بیماری لایم را جابجا کنند. کنه‌های آلوده معمولاً این بیماری را تا 36 ساعت پس از چسبیدن به بدن منتقل نمی‌کنند. نخستین علامت این بیماری بروز نقطه‌های قرمز دایره‌ای بر روی پوست است. علائم اولیه‌ی این بیماری ممکن است شامل تب، سردرد و خستگی باشد. عدم درمان بیماری لایم می‌تواند باعث انتقال آن از عضوی به عضو دیگر بدن نظیر ماهیچه‌ها، مفاصل، قلب و دستگاه عصبی شود. اکثر نمونه‌های بیماری لایم می‌تواند به‌وسیله‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها با موفقیت درمان شود.

 

عنکبوت بیوه‌ی سیاه؛ بسیار سمی

شاخه‌ی درختان و جنگل‌ها می‌تواند محلی برای مخفی شدن «عنکبوت بیوه‌ی سیاه» باشد. این عنکبوت دارای پاهای بلند و مشکی براق است که آن را از سایر عنکبوت‌های نارنجی، قرمز و زرد با قامت شبیه ساعت شنی متمایز می‌کند. این عنکبوت‌ها تقریباً دارای عرض 7/5 میلی‌متر بوده و طول آن‌ها به 3/5 سانتی‌متر می‌رسد.

 

نیش عنکبوت بیوه‌ی سیاه

نیش‌های عنکبوت بیوه‌ی سیاه ممکن است باعث دردهای شدید در محل نیش آن شود، اما گاهی اوقات نیش‌های او ممکن است بدون درد باشد. در محل نیش این عنکبوت به دنبال یک یا دو علامت قرمزرنگ ناشی از گازگرفتگی او باشید. گرفتگی شدید عضلات، تهوع، گیجی و افزایش فشارخون می‌تواند به‌سرعت پس از نیش زدن این عنکبوت در بدن فرد قربانی نمایان شود. پس از حمله‌ی این عنکبوت به‌سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید. در این مراکز داروهایی برای مقابله با سم این حشرات وجود دارد. در صورت امکان و به‌منظور شناسایی دقیق راه درمان، عنکبوت را با خودتان به همراه بیاورید.

 

نیش عنکبوت‌های قهوه‌ای گوشه‌نشین می‌تواند خطرناک باشد

«عنکبوت‌های قهوه‌ای گوشه‌نشین» در کابینت‌ها و اتاق‌های زیرشیروانی مخفی می‌شوند. دامنه رنگی این عنکبوت‌ها از زرد مایل به قهوه‌ای تا قهوه‌ای تیره با پاهای تیره‌تر، متغیر است. نیش آن‌ها سمی بوده و می‌تواند موجب زخم‌ها و عفونت‌های جدی شود. بااین‌حال فرد ممکن است تا چند وقت نیش آن‌ها را احساس نکند.

 

نیش عنکبوت قهوه‌ای گوشه‌نشین

زمانی که این عنکبوت شما را نیش می‌زند، دردی را احساس نمی‌کنید؛ اما پس‌ازآن‌ ممکن است با قرمزی پوست و سپس سفیدی آن همراه با تاول‌های دردناک مواجه شوید. گاهی اوقات این نیش باعث شکل گرفتن یک زخم بر روی پوست می‌شود. این نیش‌ها می‌توانند در مواردی بسیار نادر موجب مرگ فرد شوند. در صورت نیش خوردن توسط چنین عنکبوتی به مراکز درمانی مراجعه کنید. مجدداً در صورت امکان عنکبوت را به‌منظور شناسایی پادزهر مناسب با خود همراه داشته باشید.

 

شپش سر؛ ایجاد خارش

سر مکانی است که می‌توان شپش را در آن یافت. آن‌ها دوست دارند تا در اطراف جمجمه و پشت گوش‌ها مخفی شوند. اگر دارای شپش هستید، احتمالاً آن را از طریق استفاده از کلاه، شانه و یا دیگر اقلام مشترک از فردی دیگر به دست آورده‌اید. شپش‌ها باعث خارش شده، اما زخم کردن سر بر اثر این خارش‌ها می‌تواند سبب عفونت شود. در موارد شدیدتر، ممکن است موی شما با ریزش همراه شود.

 

درمان شپش سر

به‌منظور کشتن شپش و تخم‌های آن، از لوسیون‌ها، کرم‌ها و یا شامپوهای موجود در داروخانه‌ها و یا تجویزشده از سوی دکتر خود برای نابودی آن‌ها استفاده کنید. لباس‌ها، ملحفه و شانه‌های خود را با آب گرم شسته و با سشوار به‌منظور جلوگیری از انتشار آن‌ها خشک کنید. تمامی اعضای خانواده را کنترل کرده و هر فردی که دارای شپش است را تحت درمان قرار دهید. 

ادامه دارد ...

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر