شناسایی حشرات موذی و نیش های آن‌ها [قسمت دوم]

گاهی اوقات شنیدن نام برخی از حشرات مو را به تن ما سیخ می‌کند

گاهی اوقات شنیدن نام برخی از حشرات مو را به تن ما سیخ می‌کند. بااینکه برخی از آن‌ها بی‌آزار هستند، گروهی دیگر از حشرات می‌توانند صدمات خطرناکی به ما وارد کنند. آن‌ها به‌مانند کنه به پوست ما چسبیده و پس‌ازاینکه کار خود را انجام دادند، ما را رها می‌کنند؛ اما عوارض و نیش آن‌ها همچنان با ما باقی می‌ماند. این دسته از موجودات گاهی به حدی خطرناک می‌شوند که می‌توانند مرگ ما را تضمین کنند؛ اما انسان هم بیکار نمانده و به سراغ راه‌های مقابله با آن‌ها رفته است. با بنیتا همراه شوید تا این حشرات موذی و راه‌های مقابله با آن‌ها را بشناسید.

قسمت اول

کک؛ موجودی نه‌فقط برای حیوانات اهلی

کک‌ها حشرات بسیار کوچکی بوده که از خون میزبان خود تغذیه می‌کنند. آن‌ها حیوانات را نیش نمی‌زنند. آن‌ها همچنین از انسان‌ها نیز برای تغذیه‌ی خود بهره می‌برند.

نیش کک‌ها

برخی از افراد نسبت به نیش کک‌ها بسیار حساس‌اند، اما خارش جای نیش کک می‌تواند موجب زخم شدن و عفونت پوست گردد. بهترین راه، دفع کک‌ها از بدن حیوانات و همچنین خانه‌ی خود است. حیوانات خانگی را از تخت خود دور نگاه داشته و مطمئن شوید که فرش‌های شما هر روز جاروبرقی کشیده می‌شوند. تا جای ممکن از حشره‌کش‌ها در مناطق آلوده‌ی منزل طبق دستور استفاده کرده و از یک حشره‌کش مخصوص حیوانات خانگی خود طبق دستور دامپزشک بهره ببرید.

زنبورهای سرخ و زرد

زمانی که گونه‌های مشخصی از زنبورها افراد را نیش می‌زنند، نیش خود را از دست داده و می‌میرند؛ اما یک زنبور سرخ یا یک زنبور زرد می‌تواند نیش‌های متعددی را به بدن ما فرو کند زیرا به سبب انجام این کار نیش خود را از دست نمی‌دهد. این نیش‌ها می‌توانند اثرات بسیار مهلکی بر بدن فردی که دارای آلرژی است، بگذارند.

نیش زنبورهای سرخ و زرد

اگر دارای آلرژی نیستید، تنها نیش زنبور را از بدن خود جدا کرده و پس از تمیز کردن جای نیش، بر روی آن یخ قرار دهید و به‌منظور کاهش درد و خارش از قرص‌های آنتی‌هیستامین و ایبوپروفن استفاده کنید؛ اما اگر دارای یک آلرژی جدی با اثر آنافیلاکتیک شدید هستید، در صورت داشتن یک سرنگ خودکار اِپی نِفرین، از آن استفاده کنید. یا این‌که به‌سرعت به یک مرکز درمانی بروید. به‌علاوه دراز کشیده و به‌آرامی و بدون فشار جای نیش، نیش زنبور را از بدنتان خارج کنید.

مورچه‌های قرمز آتشین

مورچه‌های آتشین ازنظر ظاهری شبیه سایر مورچه‌های معمولی هستند. آن‌ها در مناطق باز دست به ساخت تپه‌های بزرگ زده و به هنگام احساس مزاحمت بسیار تهاجمی رفتار می‌کنند. مورچه‌های قرمز به هنگام حمله، با فک خود به پوست بدن قربانی حمله کرده و سپس از طریق شکم خود او را نیش می‌زنند. در بسیاری از موارد ممکن است سم به داخل بدن فرد وارد شود.

نیش مورچه‌های آتشین

نیش مورچه‌های آتشین معمولاً موجب ضایعات قرمزرنگ پوستی شده که با سوزش و خارش همراه است. این ضایعات گاهی می‌تواند بسیار دردناک باشند. کیسه‌های یخ، مسکن‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند درد این نیش را کاهش دهند. تعداد زیادی از نیش مورچه‌های آتشین ممکن است سبب بروز واکنش‌های آلرژیک بسیار مهلک شوند. در صورت نیاز هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

لاروهیره (موجودی شبیه به کنه)

برخلاف باور عموم، لاروهیره‌ها حشره نیستند. آن‌ها از تیره‌ی عنکبوتیان هستند. لاروهیره‌ها دسته‌ی نوجوانی از خانواده‌ی پروانه‌های موسوم به تِرومبیکولید هستند. آن‌ها به هنگام جوانی تنها از انسان‌ها تغذیه می‌کنند. نیش آن‌ها بدون درد است، اما جای آن‌ها باعث خارش شدید می‌شود. این خارش معمولاً یک تا دو روز پس از گزیدگی پدیدار می‌شود.

نیش لاروهیره‌ها

لاروهیره‌ها پس از چند روز چسبیدن به بدن، از پوست جدا شده و ورم‌های قرمزرنگ و خارش‌داری را از خود به‌جای می‌گذارند. محصولات داروخانه‌ای و پزشکی می‌تواند سبب کاهش خارش‌ها شود. در صورت مشاهده‌ی ابتلا و یا افزایش تعداد ورم‌ها به یک دکتر مراجعه کنید.

گال؛ آفات پنهان‌کار

زمانی که گال‌ها به پوست نفوذ می‌کنند، می‌توانند سبب مشکلات پوستی شدیدی شوند. این آلودگی می‌تواند از طریق تماس پوستی با فرد آلوده، استفاده از حوله، ملحفه و سایر لوازم مشترک، منتقل شود.

درمان گال‌ها

خارش شدید و زخم‌های پوستی پس از چند هفته از نفوذ حشره‌ی گال به پوست ظاهر می‌شوند. خارش پوست بسیار شدید بوده و معمولاً در طول شب بدتر هم می‌شود. این زخم‌ها معمولاً در اطراف انگشتان، مچ دست، آرنج، اندام‌های تناسلی و باسن دیده می‌شوند. شما برای درمان بیماری گال نیاز به استفاده از قرص‌ها و لوسیون‌های پزشکی خواهید داشت. تمامی لباس‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌های خود را با آب داغ شسته و آن‌ها را با سشوار خشک کنید.

ادامه دارد ...

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر