ماهان شبکه ایرانیان

بی خبری همیشه خوش خبری نیست

امروزه بسیاری از زنان افزون بر مسؤولیت های خانه و همسرداری بیرون از خانه هم کار می کنند و مسؤولیت های متعددی بر دوش آنها سنگینی می کند

بی خبری همیشه خوش خبری نیست
امروزه بسیاری از زنان افزون بر مسؤولیت های خانه و همسرداری بیرون از خانه هم کار می کنند و مسؤولیت های متعددی بر دوش آنها سنگینی می کند. و باز هم بسیاری از آنها به خاطر مشغله بسیار از سلامتی خود غافل می شوند و کارهایی که لازم است برای حفظ سلامتی شان انجام دهند را پشت گوش می اندازند. ولی، واقعیت این است که سلامتی راحت تر از آنی که فکرش را بکنید، از دست می رود و زمانی متوجه از دست دادن سلامتی تان می شوید که دیگر خیلی دیر شده و باید برای بی توجهی ها و سهل انگاری های تان بهای گزافی بپردازید. شما به عنوان یک زن باید بسیار مراقبت سلامتی خود باشید تا با وجود سختی های کارهای بیرون از منزل و کارهای خانه شما را از پا نیندازد و بتوانید کنار همسر و فرزندان تان زندگی سالم، شاد و پرباری را سپری کنید و از زندگی تان لذت ببرید. انجام معاینات دوره ای مرتب برای حفظ سلامت هرکسی اهمیت دارد و این مطلب درباره زنان نیز بسیار مهم است. بررسی ها نشان داده که انجام معاینات دوره ای شما را در روزهای دیگر سال از مطب های دکترها دور نگه می دارد. متأسفانه بعضی ها خیال می کنند که بی خبری خوش خبری است؛ ولی، این حرف درباره بیماری ها و آگاهی از
بیماری بودن صدق نمی کند، چرا که هرقدر شما دیرتر از بیماری خود آگاه شوید و دیرتر برای درمان اقدام کنید، روند درمان تان کندتر پیش خواهد رفت و امکان دارد زندگی تان تهدید شود. در این جا شما درباره معایناتی که هر چند وقت یک بار و در دوره های مختلف زندگی باید انجام دهید را می خوانید:

معاینه زنان و زایمان کامل
 

در این معاینه سینه ها و اندام های لگنی شما بررسی و تست پاپ اسمیر انجام خواهد شد. همچنین، پزشک تست HPV را نیز برای شما انجام دهد که تستی برای ردیابی ویروس مسؤول بروز اکثر سرطان های دهانه رحم است.
شاید بپرسید چرا به انجام این معاینات نیاز دارید؟ پاسخ این است که در یک معاینه لگنی کامل هرگونه ناهنجاری را در این اندام ها نشان می دهد و معاینه سینه ها شما را از وجود هرگونه توده، تغییر پوست سینه و ترشح از نوک سینه ها آگاه می کند. انجام تست های پاپ اسمیر و HPV برای غربالگری سرطان دهانه رحم لازم است. لازم است که همه زنان 30 سال و بالاتر هرساله این معاینات را انجام دهند. البته، اگر برای دو یا سه سال متوالی تست های پاپ اسمیر و HPV شما نرمال بود می توانید بین این معاینات یک سال وقفه بیندازید.

معاینه قلب و عروق
 

در این معاینه پزشک به صدای ضربان قلب شما گوش خواهد داد و فشار خون تان را خواهد گرفت. افزون بر این، یک آزمایش اندازه گیری چربی های خون را نیز برای تان درخواست خواهد کرد تا میزان کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب خون (HDL)، تری گلیسیرید و سطح کلی کلسترول خون شما را بسنجد. اگر شما پیشینه بیماری قلبی یا کلسترول بالا را در خانواده تان داشته باشید، ممکن است برای شما تست CRP حساسیت بالا هم انجام دهد تا شاخص های التهابی مربوط به بیماری های قلبی را بسنجد.
شما به این تست ها نیاز دارید تا از میزان ریسک خود برای ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های مغزی آگاه شوید. اگر فشار خون تان نرمال است ــ 12 روی 8 یا کمتر ــ هر دوسال یک بار مراجعه برای این معاینات کافی است. کلسترول خون تان را هر سال 5 سال یک بار چک کنید. با رسیدن سن شما به 45 سال انجام این تست ها و معاینات هر سال الزامی خواهد شد؛ چرا که با بالارفتن سن میزان خطر بروز بیماری های قلبی عروقی بیشتر می شود. انجام تست اندازه گیری چربی های خون در بهترین حالت 9 تا 12 ساعت پس از آخرین غذاخوردن انجام می شود. پس، یادتان باشد که روز انجام تست خون حتماً ناشتا بوده و 12 ساعت چیزی نخورده باشید. زمانی که وارد مطب دکتر می شوید، چند دقیقه بنشینید تا خستگی در کنید و از میزان استرس تان کاسته نشود تا فشار خون تان بی جهت بالا نشان داده نشود.

معاینه پوست
 

شاید فکر کنید این معاینه چندان مهم نیست؛ ولی، خوب است بدانید ملانوما، که یک نوع سرطان بدخیم پوست درابتدا به صورت یک لکه یا خال کوچک ظاهر می شود. انجام این معاینه هر سال یا دوبار در سال ضروری است. لازم است که شما خودتان هم در برابر آینه پوست تان را معاینه کنید. ملانوما می تواند در هر نقطه ای از بدن بروز کند؛ ولی، در زنان بیشتر روی پاها ظاهر می شود. اگر به لکه مشکوکی برخوردید که بزرگ تر شده، تازه به وجود آمده یا رنگ آن تغییر کرده، به چند رنگ مختلف است یا حاشیه های نامنظم دارد، به متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین برای پیشگیری از آن از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و در روزهای آفتابی کلاه بر سر بگذارید. قرار گرفتن مداوم در معرض نور آفتاب یکی از مهم ترین علت های بروز این نوع سرطان پوست است. یادتان باشد که زدن کرم ضد آفتاب درست زیر آفتاب سودی ندارد. 20 تا 30 دقیقه پیش از رفتن به هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

معاینه چشم
 

در این معاینات که به وسیله متخصص چشم انجام می شود، چشم از جهت وجود انواع بیماری ها بررسی می شود. خوب است بدانید که چشم پزشک هنگام انجام این معاینات می تواند علایم گلوکوم (آب سیاه)، کاتاراکت (آب مروراید)، تحلیل رفتن ماکولا بر اثر افزایش سن و تأثیرات دیابت و پرفشاری خون بر چشم را تشخیص دهد و برای درمان به موقع آنها اقدام کند. اگر بعضی بیماری های چشم به موقع درمان نشود، می تواند به نابینایی بینجامد. لازم است که هر سه سال یک بار و پس از 40 سالگی هر 2 سال یک بار برای انجام این معاینات مراجعه کنید. اگر دیابت دارید، به پرفشاری خون مبتلا هستید، از لنزهای تماسی استفاده می کنید یا در خانواده تان پیشینه بیماری های چشمی دارید، باید زودتر از دو سال یک بار به پزشک مراجعه کنید. عینک آفتابی بزنید و در روزهای ابری هم این کار را انجام دهید تا از چشم تان در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کنید. از عینکی استفاده کنید که جلوی 90تا 100 درصد پرتوهای خورشید را بگیرد.

تست تشخیص دیابت
 

این تست میزان قند خون شما را می سنجد تا شما را از میزان خطر ابتلا به دیابت آگاه کند یا دیابت را تشخیص دهد. دیابت در امریکا بیش از 23 میلیون نفر را مبتلا کرده است. این بیماری می تواند ریسک بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش داده به کلیه ها آسیب برساند و به کوری منجر شود. انجام این تست هر سه سال یک بار پس از 45 سالگی الزامی است. اگر اضافه وزن دارید و دارای دیگر فاکتورهای خطرساز ابتلا به دیابت هستید، مثلاً فشار خون دارید یا کلسترول تان بالاست، زودتر این تست را انجام دهید. اگر قند خون تان اندکی بالاست و در وضعیت ابتلا به دیابت هستید، باید فواصل انجام این تست ها را کمتر کنید. برای 8 ساعت پیش از انجام تست چیزی نخورید. برای این که ریسک ابتلا به دیابت را تاحدود 60درصد کاهش دهید، روزانه 30 دقیقه ورزش کنید و وزن تان را متناسب نگه دارید.

ماموگرافی
 

این تست سینه ها را از جهت وجود توده سرطانی بررسی می کند. ماموگرافی دیجیتال بهتر از نوع سنتی آن است و برای زنانی که زیر 50 سال سن دارند، بهتر است. به خاطر وجود این تکنیک زنانی که تومورهای کوچک تر دارند، زودتر از ده سال قبل تشخیص داده می شوند. درمان تومورهای کوچک تر راحت بوده و امکان درمان آنها بیشتر است. وقتی سن شما به 40 سال می رسد، انجام این تصویربرداری هر سال لازم است. اگر مادر یا خواهر شما زیر 40 سالگی به این سرطان مبتلا شده، 5 یا 10 سال زودتر از زمانی که او مبتلا شده است، نخستین ماموگرافی خود را انجام دهید. بکوشید ماموگرافی را دو هفته پس از قاعدگی خود انجام دهید چرا که سینه ها در این روزها حساسیت کمتری دارند.

کولونوسکوپی
 

در این تست پزشک با استفاده از یک لوله قابل انعطاف که ته آن دوربینی نصب شده درون روده بزرگ شما را می بیند تا هرگونه توده احتمالی را شناسایی کند. یک توده کوچک می تواند به مرور سرطانی شود. هر گونه رشد مشکوک در این پروسه برداشته می شود. ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می شود و اگر زود تشخیص داده شود، امکان درمان آن و افزایش طول عمر بیمار وجود دارد. این سرطان یکی از عوامل مهم مرگ زنان در دنیاست. انجام این تست هر 5 تا 10 سال یک بار ضروری است. اگر در خانواده تان پیشینه این سرطان وجود دارد، زودتر از 50 سالگی این تست را انجام دهید.

تست تیروئید
 

این تست سطوح هورمون های تیروئید شما را اندازه گیری می کند که عمده آن هورمون TSH یا هورمون محرک تیروئید است. افزایش سطوح این هورمون به معنای کم کاری غده تیروئید است که می تواند به افزایش وزن، خستگی، خشکی پوست و ناخن های خشک و شکننده بینجامد. از طرفی سطوح پایین TSH هم نشان دهنده پرکاری تیروئید بوده که نشانه های آن تعریق زیاد، ضربان قلب تند، بی خوابی، کاهش وزن با وجود افزایش اشتها است. مشکلات تیروئید در افراد مسن بیشتر روی می دهد. انجام این تست هر 5 سال یک بار ضروری است. ولی، اگر دیدید که زودتر از این موقع دارای علایم شدید، به متخصص مراجعه کنید تا تست تیروئید برای تان انجام شود. انجمن تیروئید امریکا تاریخ اولین تست تیروئید را 35 سالگی می داند. این در صورتی است که تا قبل از این تاریخ هیچ کدام از علامت ها را تجربه نکرده باشید. مشکل تیروئید می تواند موقتی باشد. نزدیک به 10 درصد از زنان پس از زایمان مشکل تیروئید پیدا می کنند؛ ولی، 90 درصد آنها طی 6 تا 9 ماه به حالت عادی بر می گردند. در بسیاری موارد مشکل تیروئید را با تغییرات خلقی پس از زایمان اشتباه می کنند. اگر باردار هستید در این باره با پزشک تان مشورت کنید.

تست سنجش تراکم استخوان
 

این تست میزان کلسیم و مواد معدنی موجود در استخوان ها را می سنجد تا میزان توان استخوان ها را تعیین کند. وقتی با افزایش سن میزان سطوح استروژن در خون پایین می آید، از میزان تراکم استخوان ها هم کاسته می شود و این خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می دهد. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که شما هر چند وقت یک بار به انجام این تست نیاز دارید. برا ی این که استخوان های تان مستحکم بمانند، روزی 30 دقیقه با وزنه ها کار کنید. مرتب فرآورده های لبنی مصرف کنید. مصرف شیر، ماست و پنیر کم چرب بسیار مفید است. غلات کامل غنی شده و مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم برای حفظ توده استخوانی ضروری است. یادتان نرود که درباره مصرف مکمل ها با پزشک تان مشورت کنید. منبع:ماهنامه دنیای زنان شماره 52
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان